معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان گفت:
وی با بیان این که سرطان سه علت شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است، خاطر نشان کرد: هر چه جلو می رویم سهم مرگ و میر و بیماری زایی سرطان در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما بیشتر می شود.
کد خبر: ۱۳۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴ 14 March 2015
به گزارش تابناک گیلان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان گفت: بیماری سرطان با خود مراقبتی و امید قابل پیشگیری و درمان است.

دکتر محمدرضا نقی پور روز شنبه در همایش مبارزه با سرطان در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در رشت افزود: سرطان بیماری شناخته شده برای جوامع بشری است که قبل از میلاد مسیح نیز در آثار پزشکان قابل مشاهده می باشد.

وی اظهار داشت: با افزایش استاندارد زندگی اکنون بیماری عفونی سنتی به حاشیه رفته و بیماری مزمن عفونی در راس آن سرطان و بیماری قلبی و عروقی بروز کرده است.

وی با بیان این که سرطان سه علت شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است، خاطر نشان کرد: هر چه جلو می رویم سهم مرگ و میر و بیماری زایی سرطان در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما بیشتر می شود.

نقی پور با اشاره به ریزفاکتورهای مختلف برای بروز این بیماری تصریح کرد: سیگار یکی از ریزفاکتورهای اثبات شده بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان است، اما اینطور نیست که 100 درصد افراد سیگاری دچار سرطان می شوند زیرا عوامل دیگری شامل استعداد ژنتیکی و عوامل محیطی در بروز این بیماری نقش دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان سیستم ثبت سرطان برای تعیین وضیعت موجود و اقدامات پیشگیرانه از بیماری را مهم دانست و تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی به این سیستم توجه ویژه ای شده است.

به گفته وی، هم اکنون بیماری سرطان دومین عامل مرگ و میر در گیلان است که از بین سرطان های معده، پوست و مثانه به ترتیب بیشترین آمار را در استان به خود اختصاص می دهد.

در ادامه این همایش 10 گام برای پیشگیری از بیماری سرطان مورد تاکید قرار گرفت.

سیگار و قلیان نکشید و در معرض دود آن قرار نگیرید، روزانه حداقل 30 دقیقه ، تند راه بروید، روزانه پنج وعده میوه و سبزی بخورید، مصرف نمک، قند ، شکر و روغن روزانه خود را کاهش دهید، وزن خود را مدیریت کنید چاقی و اضافه وزن بیماری زاست، با کرم ضد آفتاب و پوشش مناسب از پوست خود محافظت کنید، الکل ننوشید و از مواد مخدر دوری کنید، آلاینده های سرطان زا را بشناسید و از خود حافظت کنید، با خود، دیگران و محیط زیست مهربان باشید و علایم هشدار دهنده سرطان را بشناسید و به موقع مراجعه کنید.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار