برنامه ششم توسعه و تحصیلکرده های بیکار
بالاترین تعداد بیکاران در رشته‌های صنعت و فرآوری، کامپیوتر، هنر و روزنامه‌نگاری میباشد.همان رشته هایی که در صورت داشتن مهارت مورد نیاز بازار کار ،میتواند جزو پرطرفدار ترین شغلهای بازار کار باشد.
کد خبر: ۱۳۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۵ 14 March 2015

در زمانی نه چندان دور،یکی از آرزوهای خانواده های ایرانی ،ورود فرزندشان به دانشگاه بود.جوانان برای ورود به دانشگاه شب و روز تلاش میکردند به امید اینکه در کنکور سراسری دانشگاه دولتی موفق شده و وارد دانشگاه شوند.

به گزارش تابناک ارومیه،با تاسیس دانشگاه آزاد ،روند ورود به دانشگاه چندان تغییری نکرد.چرا که بالا بودن شهریه دانشگاه آزاد و شک و تردیدها در اعتبار مدرک تحصیلی این دانشگاه،مانع از ورود هر جوانی به این دانشگاه میشد. به همین خاطر همچنان صف ورود به دانشگاه سراسری شلوغ و پرازدحام بود.

اما با شروع بکار دانشگاههای دیگری همچون،جامع علمی کاربردی،،دانشگاه پیام نور و مدیریت دولتی و همچنین آموزشهای ضمن خدمت برخی از ادارات از تراکم دانشجو در دانشگاه سراسری کاسته شد.

بدین ترتیب کسانیکه ورود به دانشگاه جزو آرزوهای دست نیافتنی برای آنها بود، توانستند وارد دانشگاه شوند و به یکباره دانشگاهها با هجوم گسترده جوانان خواهان تحصیلات عالی مواجه گردید.

از طرف دیگر دانشگاهها نیز بدون توجه به علائق،استعدادهاو بدون توجه به نیاز کشور و بازار کار هرچه در توان داشتند وارد مارتن جذب دانشجو شده و شروع به تربیت نیروی انسانی نظری و فاقد هیچگونه مهارتی کردند.

اکنون بازار کار با خیل عظیمی از تحصیل کرده های بدون مهارت و مغایر با نیازها مواجه گشته است.درحالیکه بازار کار بشدت به نیروی انسانی فعال و جوان و ماهر نیازمند است،با انبوهی از درخواست کار و ورود به بازار از سوی تحصیلکرده های بدون مهارت لازم روبروست.نتیجه،بیکاری جوانان تحصیل کرده از یک طرف و نبود نیروی انسانی ماهر از طرف دیگر بازار کار ایران را رنج میدهد.

بطوریکه بر اساس آخرین سرشماری انجام شده، 768 هزار بیکار در کشور دارای تحصیلات فوق دیپلم تا دکترای تخصصی هستند.

همچنین در میان رشته‌های دانشگاهی، بالاترین تعداد بیکاران در رشته‌های صنعت و فرآوری، کامپیوتر، هنر و روزنامه‌نگاری هستند.یعنی همان رشته هایی که در صورت داشتن مهارت متناسب با بازار کار ،میتوانست جزو پرطرفدار ترین شغلهای بازار کار باشد.

اکنون با موج گسترده مدرک گرایی در جامعه،دیگر رغبتی برای کارهای فنی و حرفه ایی وجود ندارد.چرا که اکثر تحصیل کرده ها ،دانشگاه را با آرزوی داشتن کار پشت میزی و راحت آغاز میکنند.

چنانچه مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی طی سخنانی در این خصوص اظهار میدارد: جوانان در اثر تغییر در رفتار دیگر تمایلی برای انجام کارهای فنی و مکانیکی نداشته و رغبتی برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از خود نشان نمیدهند.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی ناشی از این موضوع، بیکاران باسواد را خطرناک‌تر از بیکاران بی‌سواد دانست و ادامه داد: یکی از مسائلی که در طول برنامه پنج ساله پنجم توسعه با آن روبه‌رو شدیم، افزایش ضریب بیکاری بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بود.

جمشید اسعدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه باید توجه جدی به بیکاران تحصیلکرده و دانش‌آموختگان مراکز دانشگاهی شود، تا این معضل را به تدریج حل کنیم.

اسعدی با اظهار به اینکه در سطح استان 300 رشته مختلف به طور رایگان آموزش داده می‌شود، خاطرنشان کرد: تبلیغات رسانه‌ای و محیطی در این زمینه برای جذب کارآموزان انجام می‌دهیم، همچنین با فرمانداران و روسای ادارات تفاهم‌نامه همکاری منعقد می‌کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با اظهار به اینکه دارندگان مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد به کسب مهارت‌های فنی رغبت نشان نمی‌دهند، اظهار کرد: در استان فرصت‌های شغلی زیاد وجود دارد، ولی تخصص و تحصیلات جوانان هیچ گونه تناسبی با مشاغل موجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار