به گزارش خبرگزاری تابناک از لرستان، عباس قائد رحمت  در همایش معلولان استان که در سالن همایش اداره کل بهزیستی استان لرستان برگزار شد، اظهار داشت: در این سرزمین بخش‌هایی در اختیار متولیان امور و مسئولان کشور است که باید بخشی نیز به معلولان اختصاص یابد چرا که تکلیف شرعی همه است زمانی که خداوند حقی را مشخص کرده ما نیز مکلف در اجرای تکلیف هستیم.

وی افزود:اگر توان درمان، ایجاد اشتغال و فراهم کردن مسکن معلولان را نداشته باشیم و از طرفی بزهکاری ناشی از بیکاری، طلاق و اعتیاد اتفاق بیفتد بیانگر این نکته است که ما تکلیفمان را به درستی انجام نداده‌ایم.

عضو فراکسیون معلولان در مجلس عنوان کرد: هدف از برگزاری این‌گونه همایش‌ها این است که بتوانیم شناخت جوامع و اقشار مردم را از نیازها و فعالیت‌های معلولان توصیف و تشریح کنیم.

وی هدف دیگر را آشنایی خود معلولان با حقوق مادی و معنوی آن‌ها دانست و بیان کرد: در 16 ماده و تعداد زیادی تبصره به امور مربوط به معلولان اشاره‌شده است.


قائد رحمت تصریح کرد: مشکل ما فقط در قانون‌گذاری نیست بلکه در اجرای صحیح قانون نیز مشکل‌داریم؛ در قانون‌گذاری خیلی جلو هستیم ولی در نظارت بر اجرای صحیح قانون این تکلیف را بر عهده‌داریم که باید به این موضوع توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 500 میلیون نفر از مردم جهان به دلیل نقص در سیستم جسمی، مغزی، حسی و روحی از معلولیت رنج می‌برند بنابراین بحث معلولیت جهانی است و باید جهانی سالم ایجاد کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان بابیان اینکه 80 درصد از این 500 میلیون نفر در کشورهای جهان سوم حضور دارند چراکه از نظر علمی رابطه‌ای بین محرومیت و معلولیت وجود دارد، گفت: از هر 10 نفر، هشت نفر زیرخط فقر زندگی می‌کنند بنابراین باید جهانی فکر کنیم؛ تجارب خود را در اختیار دنیا قرار دهیم و از تجارب دنیا استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات زمینه را برای حل مشکلات معلولان فراهم می‌کند، اظهار داشت: باید بسترسازی برای ایجاد فرصت و مشارکت بیشتر معلولان در عرصه‌های مختلف فراهم شود چراکه حق آن‌هاست و باید در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی مشارکت داده شوند.

قائد رحمت افزود: باید شاخص‌های رفاه اجتماعی را در جامعه معلولان، در مقایسه با سایر مردم بسنجیم تا بتوانیم شفاف‌تر در راستای حقوق و وضعیت معلولان اظهارنظر کنیم تا برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم و موانع را از سر راه این افراد برداریم.

وی عنوان کرد: معلولیت فقط مشکل معلولان نسبت بلکه مشکل همه جامعه است بنابراین باید تلاش کنیم مشارکت این افراد را به حدی فراهم کنیم که به دلیل معلولیت از عرصه اجتماعی ترد نشوند و مسئولیت اجتماعی در معلولان افزایش یابد.

نماینده مردم دورود وازنا در مجلس با اشاره به اینکه معلولان استان مشکلات زیادی در بحث اشتغال دارند، بیان کرد: بحث اشتغال معلولان به‌درستی ساماندهی نشده است؛ سه‌درصدی که در بحث استخدامی و اشتغال معلولان در نظر گرفته‌شده را در کمیسیون اجتماعی پیگیری می‌کنیم تا افزایش یابد.

وی تصریح کرد: درصورتی‌که این سه درصد نیز افزایش نیابد باید اجرایی شود و سهمیه معلولان باید به‌طور کامل محقق شود.

قائد رحمت عدم‌حمایت شایسته از خانواده‌های دارای معلول، بازنشستگی، بیمه معلولان، پایین بودن نرخ مستمری را از مشکلات اساسی معلولان برشمرد و خاطرنشان کرد: نبود و کمبود وسایل استعداد سنجی و استاندارد موردنیاز معلولان، مسکن و عدم اجرای صحیح موارد قانون که به همین منظور در قانون جامعه پیش‌بینی‌شده  و عدم اختصاص بودجه کافی برای اجرای کامل قانون از دیگر مشکلات است.

وی گفت: وجود باورهای سنتی و غلط مردم نسبت به معلولان باید فرهنگ‌سازی شود که در این راستا صداوسیما و رسانه‌ها نقش بسزایی دارند.

عضو فراکسیون معلولان در مجلس بابیان اینکه در لایحه دولت، به بحث رفاه، معیشت و مناسب‌سازی به‌ خوبی اشاره‌شده است، اظهار داشت: یک کمیسیون مشترک در مجلس تشکیل‌شده و اعضایی از کمیسیون‌های ذی ربط و اجتماعی در آن عضو هستند که تلاش می‌کنند به‌ سرعت این لایحه را به تصویب برسانند که با تصویب آن مشکلات زیادی مرتفع می‌شود.

وی افزود: هفت استان انتخاب‌شده که نیاز است مشکلات معلولان در این استان‌ها برطرف شود چراکه توان‌بخشی و لوازم معلولان استاندارد نیست که مقرر است این لوازم استانداردسازی شود که استان لرستان نیز جزء این هفت استان به شمار می‌رود.

قائد رحمت عنوان کرد: سازمان بهزیستی اقدامات خوبی در راستای صدور کارت‌های بین‌المللی برای معلولان انجام داده که می‌توان کمکی برای معلولان باشد و در راستای مشاوره ژنتیک و کاهش معلولیت زایی، اقداماتی در دستور کار سازمان بهزیستی قرارگرفته که ما نیز در مجلس در برنامه ششم تلاش‌های خود را به کار می‌بریم و برای پنج سال آینده تدوین کنیم چراکه نگاه‌ها باید درزمینهٔ پیشگیری باشد که با این اقدام بیش از ده‌ها برابر می‌توانیم صرفه‌جویی کنیم و به معلولانی که وجود دارند خدمات‌رسانی بهتری انجام شود.