تابناک: سند آمایش سرزمین استان اصفهان در آخرین جلسه شورای برنامه ریزی این استان در سال 93 با اکثریت آرا به تصویب رسید.
کد خبر: ۱۴۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳ 15 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، استاندار اصفهان شنبه شب در جمع خبرنگاران گفت: این سند پس از سه سال بررسی در جلسه روز شنبه شورای برنامه ریزی استان به تصویب رسید و آماده ابلاغ شد و از امروز اصفهان اولین استان دارای سند آمایش استانی در کشور است.

رسول زرگر پور ادامه داد: بخش اعظم مشکلات امروز استان مثل آلودگی هوا، تراکم های غرب شهر اصفهان و آب زاینده رود به واسطه فقدان سند آمایش سرزمین است زیرا این سند هماهنگ کننده فضا، فعالیت ها و سرمایه گذاری ها در جامعه است.

وی اظهار کرد: متاسفانه 90 درصد صنایع استان در شش درصد خاک آن در غرب استان قرار گرفته که می توانست محل تنفس استان باشد ولی با توجه به جهت ورزش باد این آلاینده ها به سمت شهر اصفهان سوق داده می شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه تدوین این سند اتفاق بزرگی است، افزود: این سند بسیاری از مشکلات استان را برطرف خواهد کرد و مدل تدوین، تلفیق و اجرای این سند به عنوان الگوی سایر استان ها قرار خواهد گرفت.

وی گفت: بر اساس این سند، کشاورزی و صنعت محور توسعه نیست بلکه گردشگری و صنایع دستی، فعالیت های علمی و تحقیقاتی و فعالیت های فرهنگی و هنری سه محور توسعه استان است.

زرگرپور اضافه کرد: کشاورزی و صنعت نیز در استان مورد توجه قرار خواهد گرفت ولی به عنوان محور توسعه هدف قرار نگرفته است.

وی خاطر نشان کرد: در بحث صنعت باید به سمت صنایع کم آلاینده، کم آب بر و صنایعی که با انرژی های نو اداره می شوند حرکت کرد.

استاندار اصفهان اضافه کرد: همچنین در آخرین جلسه اداری استان 62 پروژه که بخش غیر دولتی به دنبال سرمایه گذاری برای آن است به تصویب رسید که زمینه اشتغال و سرمایه گذاری جدید را فراهم می کند.

وی با اشاره به مشکلات حریم های آثار باستانی در استان، گفت: یکی از این حریم ها، حریم بزرگ تپه پنجهزار ساله سیلک کاشان است که بیشتر از 15 سال مستقلات اطراف آن بدون معوض راکد شده بود.

زرگر پور اظهار کرد: در جلسه شورای اداری کاشان راه حلی برای این مساله مطرح شد که در جلسه امروز شورای برنامه ریزی استان مطرح و به تصویب رسید و قرار است در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور نیز مطرح شود.

وی ادامه داد: با رفع این مشکل معضل بزرگ معوضات طرح حریم سیلک کاشان پس از 15 سال حل شد.

استاندار اصفهان افزود: همچنین مشکل راکد ماندن طرح میدان بزرگ میوه و تره بار منطقه شمال اصفهان که سرمایه گذار آن سه سال آماده سرمایه گذاری بود در جلسه امروز مطرح و قرار شد تا 20 روز آینده مشکل آن برطرف شود.

سند آمایش استان اصفهان به منظور بهره گیری بهینه و مناسب از ظرفیت ها و امکانات استان اصفهان به عنوان اولین سند آمایش استانی و سند بالا دستی استان با 15 رای مثبت، دو رای منفی و یک رای ممتنع در آخرین جلسه شورای برنامه ریزی استان اصفهان به تصویب رسید.

آمایش سرزمین، شامل برنامه ریزی و سازمان دادن به نحوه اشتغال فضا، تعیین محل سکنای انسان ها، محل فعالیت و تجهیزات و کنش های بین عوامل گوناگون نظام اجتماعی- اقتصادی است. این رشته برنامه ریزی کلان نیروهای اقتصادی، طبیعی و انسانی را مدنظر دارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار