آذری‌ها 2.5 برابر استاندار جهانی نمک مصرف می‌کنند
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در استان آذربایجان‌شرقی 2.5 برابر استانداردهای جهانی نمک مصرف می‌شود.
کد خبر: ۱۴۲۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶ 09 December 2015

به گزارش تابناک تبریز، جعفر صادق‌تبریزی صبح امروز در جلسه شورای اداری شهرستان تبریز اظهار داشت: هر فرد روزانه بالغ بر 5 گرم نمک نیاز دارد که این نمک از طریق سبزیجات و موادغذایی تامین می‌شود و دیگر نیازی نیست هنگام طبخ غذا و همچنین سر سفره نمک به غذا افزوده شود.
وی افزود: همچنین در استان آذربایجان‌شرقی 3 برابر استاندارهای جهانی قند و شکر مصرف می‌کنیم.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: اگر ما تا هفت سال آینده بتوانیم 15 درصد مصرف نمک و 7 درصد مصرف روغن را کاهش دهیم و در کنار رعایت اصول تغذیه تنش و  اضطراب را نیز 7 درصد کم کرده و مصرف لبنیات و سبزیجات را افزایش دهیم می‌توانیم جلوی مرگ زودرس را بگیریم.
وی بی‌تحرکی و سبک زندگی نامناسب را از مهم‌ترین عوامل ابتلا به انواع مختلف بیماری‌ها اعلام کرد و افزود: پیش از این بیماری‌های قلبی و عروقی در سنین بالای 60 سال افراد را مبتلا می‌کرد اما اکنون مشاهده می‌شود که سن بیماری‌های قلبی و عروقی بین 30 تا 40 سال  است.
وی اضافه کرد: شیوه زندگی ما مطلوب نیست از هردو نفر فوتی یک نفر در اثر بیماری‌های قلبی و عروقی فوت می‌کند.
رئیس مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: هم اکنون سبک زندگی ما به سمت یک زندگی سست، بی‌تحرک و غربی سوق داده می‌شود و همه این عوامل دست به دست هم داده و موجب افزایش بیماری‌ها می‌شود.
فشارخون، دیابت، بیماری‌های قلب و عروقی، سکته‌ها و رفتارهای پرخطر می‌شود
وی با اشاره به شیوع انواع سرطان در کشور گفت: سرطان در بین استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل رتبه اول را دارد.‌
تبریزی گفت: 65 درصد کارمندان، 50 درصد زنان و 43 درصد دانش‌آموزان چاق هستند یا این که اضافه وزن دارند.
وی تصریح کرد: جامعه جوان ما به سمت سالمندی سوق پیدا می‌کند و این جامعه جوان در معرض ابتلاء به انواع بیماری‌های دیابت، فشارخون، اضطراب، بیماری‌های قلب و عروقی، سکته‌ها بیماری‌های مزمن و رفتارهای پر خطر است./فارس




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :