سیدحسن خمینی زیرک‌تر از آن است که در دام اصلاح طلبان بیافتد و وی در چارچوب اصلاح‌طلبی قرار نمی‌گیرد.
کد خبر: ۱۴۴۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰ 14 December 2015
سیدحسن خمینی زیرک‌تر از آن است که در دام اصلاح طلبان بیافتد و وی در چارچوب اصلاح‌طلبی قرار نمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، همگرایی اصولگرایان ضرورتی است که در جبهه نیروهای خط امام و رهبری، معتقد به گفتمان عزت و پیشرفت و دلسوزان نظام اسلامی احساس می‌شد که حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی با قبول ریاست شورای همگرایی اصولگرایان و پیگیری برگزاری جلساتی موجبات نزدیکی احزاب، تشکل‌ها و گروه‌های اصولگرا را در مرکز و استان‌ها فراهم کرد.

تشکیل شورای فقها با حضور آیات موحدی، مصباح و یزدی و تفاهم برای ائتلاف حداکثری و وحدت گفتمانی اصول‌گرایان با محوریت جامعه روحانیت مبارز در کنار فعالسازی شورای همگرایی اصولگرایان در سراسر کشور از جمله اقدامات این طیف برای همگرایی بوده است.

با اسدالله بادامچیان پیرامون کارکردهای شورای همگرایی اصولگرایان، وضعیت این شورا در استان‌ها و فعالیت‌های اصلاح طلبان برای ادامه حیات سیاسی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که متن کامل آن در ادامه می‌آید:

تسنیم: شورای همگرایی اصولگرایان با حضور حجت‌الاسلام تقوی تشکیل شد. این شورا چه کارکردهایی دارد و وضعیت آن در سراسر کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بادامچیان: شورای همگرایی اصولگرایان زمینه‌ساز وحدت و همکاری تمامی نیروهای انقلاب اسلامی و خط ولایت در جهت مقابله با استکبار است. فعالیت این شورا به فرا‌تر از بحث انتخابات گسترش یافته است.

شورای همگرایی اصولگرایان در اکثر استان‌های کشور با محوریت روحانیت و ائمه جمعه و دعوت از تمامی گروه‌ها شکل گرفته که در کرمانشاه نیز با مسئولیت حجت‌الاسلام خانلری جلسات مناسبی تاکنون برگزار شده است.

در برخی استان‌ها کار شورای همگرایی اصولگرایان تکمیل شده و در تهران نیز در ابتدا مقداری بحث‌های گوناگون وجود داشت که در ‌‌نهایت این بحث‌ها به این نقطه ختم شد که گروه‌های اصولگرا در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

تشکل‌های اصولگرا در پذیرش محوریت و فصل‌الخطاب بودن جامعه روحانیت مبارز با دبیرکلی آیت‌الله موحدی کرمانی به توافق رسیده‌اند.

تسنیم: سازوکار گروه‌های اصولگرا برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی چگونه خواهد بود و در این سازوکار نامزدهای مورد نظر چگونه انتخاب می‌شوند؟

بادامچیان: سازوکار انتخاباتی گروه‌های اصولگرا تحت عنوان جبهه متحد اصولگرایی و با محوریت جامعه روحانیت مبارز از هفته آینده تشکیل می‌شود که در این جبهه همه نیروهایی که انقلاب اسلامی را قبول دارند و اصلاح‌طلب نیستند، حضور خواهند داشت.

گروه‌های اصولگرایان به‌دنبال تکلیف شرعی و اینکه امروز درک کرده‌اند که استکبار قصد نفوذ در انتخابات را دارد به یکدیگر نزدیک شده‌اند تا راه نفوذ عوامل استکبار را به مراکز مهم تصمیم‌گیری همچون مجلس شورای اسلامی، سد کنند.

برای تعیین مصداق‌ها نیز از مدت‌ها پیش شاخص‌هایی همچون تعهد به انقلاب اسلامی و ولایت فقیه، تدین، پاک بودن، عدم سوءپیشینه از نظر سوؤاستفاده مالی و مسائل اخلاقی و انحراف سیاسی و همچنین شایستگی‌های علمی، حقوقی و غیره برای قانون‌گذاری و طرح خواسته‌های مردمی در مجلس شورای اسلامی به همراه دارا بودن پایه‌های رأی مورد بحث بوده و مشخص شده است.

تسنیم: جبهه متحد اصولگرایان در روند انتخابات همچون انتخاب مصداق‌ها چه نکاتی را مدنظر دارد که این جریان را نسبت به سایر گروه‌ها متمایز می‌کند؟

بادامچیان: در فرهنگ اسلامی قبول یک وکالت از سوی ملت نسبت به مقام نمایندگی در نتیجه انتخابات ارجحیت دارد و براین اساس فرد نماینده باید تمامی شرایط و ویژگی‌ها را در خود لحاظ کند که آیا واقعاً شایستگی نمایندگی را دارد؟ اگر مردم به وی رأی دادند آیا توانایی لازم را برای انجام وظایف دارد؟ آیا این مسئولیت سبب انحراف وی از ارزش‌ها نمی‌شود؟ در واقع این بحث‌ها ارزشی و اسلامی مدنظر گروه‌های اصولگرا قرار دارد.

همانطور که شهید رجایی هنگام دریافت پیشنهاد نخست وزیری بیان کرد که باید تفکر کند که آیا از وی شایسته‌تر برای این مسئولیت وجود دارد، آیا پس از قبول این مسئولیت از عهده وظایف برخواهد آمد و دیگر اینکه قبول این مسئولیت سبب انحراف وی نخواهد شد، جبهه متحد اصولگرایان نیز دنبال چنین مصداق‌هایی است.

جریان اصولگرایی در بحث انتخابات یک تکلیف شرعی دارد که نیروهای در خط امام و رهبری و نظام اسلامی به یکدیگر نزدیک شده و ائتلاف کنند تا خط استکبار، راحت‌طلبی، عافیت‌طلبی، لیبرال و غیره قدرت نگیرند و در هنگام برگزاری انتخابات توانایی عرض اندام نداشته باشند.

تسنیم: اصلاح طلبان به شیوه‌های مختلف درصدد اختلاف‌افکنی در میان گروه‌های اصولگرای هستند که طرح عبارتی همچون «اصولگرای معتدل» و «اصولگرای تندرو» نیز در این چارچوب بیان می‌شود. یکی دیگر از شیوه‌های اختلاف‌افکنی اصلاح طلبان در میان گروه‌های اصولگرا، گمانه‌زنی و انتشار اخباری برای جذب برخی از افراد اصولگرا است. چرا اصلاح طلبان به این شیوه روی آورده‌اند؟

بادامچیان: اینکه اصلاح‌طلبان می‌گویند با عنوان آقای ناطق نوری، سیدحسین خمینی و غیره می‌آیند به این دلیل است که اصلاح‌طلبان به انتها و پایان رسیده‌اند. اصلاح‌طلبان از روی عجز به‌دنبال جذب افرادی از طیف مقابل هستند و وقتی یک جریان هیچ شخصیتی از خود ندارد از گروه‌های مقابل استقراض شخصیت می‌کند.

سیدحسن خمینی زیرک‌تر از آن است که در دام اصلاح طلبان بیافتد. از سوی دیگر نیز بیت امام وابستگی به یک جریان ندارد و وی از روی مصلحت یا ذوقِ برخی دوستان همراه بیشتر با آن‌ها همراهی می‌کند اما وی در چارچوب اصلاح‌طلبی قرار نمی‌گیرد.

تسنیم: این روز‌ها هجمه و طرح موضوعاتی برای تخریب جایگاه برخی نهاد‌ها همچون شورای نگهبان یا صداوسیما از سوی برخی افراد خاص و مشخص انجام می‌شود. چرا یک طیف مشخص برای اعتبارزدایی از این ارکان اقدام می‌کند؟

بادامچیان: این حملات برای به انفعال کشاندن مسئولانی است که در کشور مسئولیت دارند. در رابطه با چرایی این هجمه‌ها باید به انگیزه و هدف کسانی که این کار‌ها را انجام می‌دهند پی برد.

کسی به برنامه‌های صداوسیما انتقادی داشته باشد از راه‌های گوناگون می‌تواند نقد خود را بیان می‌کند. کسی که در جهت تخریب این دستگاه فعالیت می‌کند منطق ندارد و می‌خواهد صداوسیما تابع وی باشد؛ حال آن‌که براساس قانون اساسی رئیس صداوسیما نمی‌تواند تابع این افراد باشد. این افراد به صداوسیما تهاجم می‌کنند تا این سازمان منفعل شده و با عقب‌نشینی از مواضع، خواسته آن‌ها را برآورده سازد.

اما حملات به شورای نگهبان با چند هدف انجام می‌شود. استکبار جهانی از آیت‌الله جنتی عصبانی است و یکی از کسانی که استکبار به شدت از وی عصبانی است. حمله به شورای نگهبان براین اساس انجام می‌شود که استکبار می‌خواهد راه نفوذ افراد خود را باز کند تا با حذف این شورا بتواند هر که را خواست با پول، ثروت و امکانات در مجلس شورای اسلامی قرار بدهد.

مرحله دیگر حمله به این نهاد از سوی گروه‌هایی انجام می‌شود که شورای نگهبان آن‌ها را احراز صلاحیت نمی‌کند و افرادی که دچار مشکلات هستند و شورای نگهبان آن‌ها را تایید نمی‌کند‌ نیز علیه این شورا حرف می‌زنند. البته شورای نگهبان از این افراد و سخنان آن‌ها نمی‌ترسد و کار صحیح را انجام می‌دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار