حمله به منزل شیخ ابراهیم الزکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه و حوادث رخ داده در این کشور، باعث شد تا بخش قابل توجهی از دروس خارج فقه مراجع امروز در قم به این مسئله اختصاص داشته باشد.
کد خبر: ۱۴۵۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶ 16 December 2015
به گزارش تابناک قم، طی روزهای گذشته جامعه مسلمانان شیعه نیجریه هدف حملات متعدد ارتش این کشور قرار داشته است.

ارتش نیجریه روز شنبه با حمله به یک حسینیه شیعیان و خانه شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جامعه شیعیان این کشور در شهر زاریا در ایالت کادونا، صدها تن را قتل عام کرد. 

جهان اسلام برای همدردی با مسلمانان نیجریه عزای عمومی اعلام کند

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی حادثه نیجریه را عجیب و دردناک توصیف کرد و گفت: باید در این زمینه کنفرانس اسلامی تشکیل و در این مورد این مسئله از مسببان بازخواست شود.

وی با تأکید بر اینکه برای همدردی با این فاجعه باید در جهان اسلام عزای عمومی اعلام شود، ادامه داد: ارتش نیجریه با تمامی قدرت بر روی مردمی سلاح کشید که هیچگونه سلاحی در دست نداشتند و با زخمی کردن شیخ الزکزاکی بسیاری از افراد دیگر از جمله سه پسر وی را به خاک و خون کشید.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه آیا راهپیمایی اربعین و عمل به یک برنامه مذهبی باید موجب چنین برخوردی با مسلمانان و به خاک و خون کشیدن آنان شود، ابراز کرد: باید از دولت نیجریه در این زمینه توضیح خواست و باید رهبر شیعیان این کشور زودتر آزاد شود.

وی با تأکید بر ضرورت شناسایی عاملان این حادثه و محکومیت آنان در دادگاه بین المللی ادامه داد: آیا خون اروپائیان از مسلمانان رنگین‌تر است؟ مجامعی که در برابر حوادث پاریس واکنش نشان داده‌اند در برابر این حادثه چه واکنشی را نشان خواهند داد؟ ما یقین داریم که خون این افراد بیگناه دامن جنایتکاران در صحنه و پشت صحنه را خواهد گرفت.

وی دشمن اصلی مردم نیجریه را بوکوحرام دانست و افزود: شیعیان آرام و علاقمند به کشورشان هستند و هرگز دشمن مردم کشور خود نیستند بلکه این بوکوحرام است که به سلاح‌های مختلف مجهز و قربانیان زیادی را می‌گیرد.

شیعیان نیجریه نیازمند حمایت همه جانبه هستند 

آیت الله جعفر سبحانی نیز با بیان اینکه شنیده ایم که در این کشور ارتش با حمله به شیعیان 500 تن از آن ها را به شهادت رسانده است، افزود: متاسفانه دولت نیجریه در مورد این حادثه اعلام بی خبری کرده است.

وی ابراز داشت: همه ما روحانیون به شهر مقدس قم آمده ایم تا اقدام به تحصیل علوم حوزوی بکنیم لذا اگر بتوانیم از این تحصیل علوم به منظور تبلیغ دین خود بهره بریم امری بسیار پسندیده است. 

این مرجع تقلید افزود: در دنیایی که همه بر علیه تشیع قیام کرده اند باید بتوانیم کاری انجام دهیم و هر گونه عمل ما برای تبلیغ تشیع بسیار خوب و مفید است. 

آیت الله سبحانی بیان داشت: باید در نظر داشته باشیم که اساس کار روحانیت خلوص است و یک روحانی به وسیله خلوص موفق خواهد شد.
 
خون‌های پاک شهدای نیجریه بساط سقوط مسئولان آن کشور را فراهم می‌کند

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در درس تفسیر قرآن کریم که در مسجد اعظم برگزار شد، اظهار کرد: مومن چشم و جسمش می‌خوابد، ولی دلش هیچگاه نمی‌خوابد و غفلت ندارد.

وی با بیان اینکه جهان تجلی حق است، گفت: هر ظاهری به جز خدا، با باطن آن تفاوت دارد، آیت حق مقطعی نیست، بنابراین چیزی در عالم نیست که در مقطع خاصی آیت حق باشد، هر شیء در هر وضعیت خداوند را نشان می‌دهد.

این مفسر قرآن خاطرنشان کرد: در صحنه معاد جا برای شک نیست، این سئوال ایجاد می‌شود که از کجا پیامبر می‌فهمد کلام خدا است، همانطوری که افراد عادی معجزه می‌خواهند پیامبر نیز معجزه می‌خواهد، پیامبر اکرم (ص) و جبرئیل شک نمی‌کند، زیرا در جایی که باطل و حق باشد، انسان شک می‌کند، ولی زمانی که باطل راه ندارد، جایی برای شک وجود ندارد، بنابراین فرشته و پیامبر معجزه نمی‌خواهند و شک در پیامبر و فرشتگان نیست.

وی با اشاره به روایت «علی‌ مع ‌الحق و الحق مع‌ علی» گفت: اگر بخواهیم بدانیم حلال و حرام چیست، فعل امام حجت است و حق را از قول و فعل امام یاد می‌گیریم که معلم آنها ذات اقدس الهی است.

آیت‌الله جوادی آملی ضمن ابراز تاسف از جریان نیجریه گفت: کشتن شیعیان بی‌گناه، گریبان‌گیر مسئولان نیجریه می‌شود و دولت و مسئولان نیجریه عهده‌دار خون‌های پاک شهدای نیجریه است.

وی خاطرنشان کرد: اگر مسئولان نیجریه بخواهند پا بر جا بمانند، باید از ریختن خون‌های طاهر و پاک، خود را نجات دهند، ممکن است این خون‌ها دامن‌گیر آنها شود و بساط سقوط آنها را فراهم کند.

رئیس جمهوری نیجریه زمینه آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی را فراهم کند

رئیس مجلس خبرگان رهبری در پیامی به مناسبت حادثه شهادت شیعیان در کشور نیجریه گفت: از سازمان های مدافع حقوق بشر و رئیس جمهوری کشور نیجریه می خواهم با بررسی موضوع، زمینه آزادی شیخ ابراهیم زاکزاکی را فراهم کند.

در پیام آیت الله محمد یزدی آمده است: خبر حمله وحشیانه به منزل جناب شیخ ابراهیم زاکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و تخریب حسینیه بقیة الله(عج) توسط ارتش این کشور که موجب به شهادت رسیدن جمع زیادی از شیعیان مظلوم نیجریه شد، باعث تاثر و تالم همه مسلمانان به ویژه شیعیان جهان شد. 

آیت الله یزدی در این پیام، ضمن محکوم کردن این جنایت هولناک و عرض تسلیت به محضر حضرت ولی عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، علمای اعلام، حوزه­ های علمیه به ویژه طلاب نیجریه­ ای مقیم حوزه علمیه قم و عموم مسلمانان جهان بر لزوم یکپارچگی جهان اسلام و هوشیاری در برابر توطئه­ های تکفیری ـ صهیونیستی تاکید می کنم و از سازمان های مدافع حقوق بشر و رئیس جمهوری کشور نیجریه می خواهم با بررسی موضوع، زمینه آزادی شیخ ابراهیم زاکزاکی را فراهم کرده و عوامل خودسر این حادثه دردناک را به سزای اعمال ناشایست خود برساند و مانع تفرقه افکنی، تبعیض مذهبی و میدان داری ارتش، پلیس و گروه های افراطی همچون بوکوحرام در این کشور گردد. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار