سیدرضا صالحی امیری:
مجموعه مباحثی که در یک دوره 10 ساله داشتیم در این مدت 400 پروژه تحقیقاتی را دنبال کردیم که در مجموع از بررسی آنها به این نتیجه رسیدیم که اداره کشور بدون یک زیرساخت فکری ممکن نیست و آنچه که امروز شما به عنوان عملکرد دولت مشاهده می‌کنید حاصل کارهای پژوهشی، تحقیقاتی و عملیاتی است.
کد خبر: ۱۴۶۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰ 17 December 2015

به گزارش تابناک ایلام، مشاور رییس جمهور برجام را حاصل تعامل جهانی گفتمان اعتدال دانست و گفت: ایجاد ثبات و آرامش در داخل کشور، پذیرش اصل مذاکره برای مسایل کشور و شناخت ایران به عنوان کلید منطقه در جهان از نتایج این تعامل است.

خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، گزارش داد: سیدرضا صالحی امیری در همایش ملی گفتمان اعتدال در ایلام اظهار کرد: مجموعه مباحثی که در یک دوره 10 ساله داشتیم در این مدت 400 پروژه تحقیقاتی را دنبال کردیم که در مجموع از بررسی آنها به این نتیجه رسیدیم که اداره کشور بدون یک زیرساخت فکری ممکن نیست و آنچه که امروز شما به عنوان عملکرد دولت مشاهده می‌کنید حاصل کارهای پژوهشی، تحقیقاتی و عملیاتی است.

وی افزود: جمع‌بندی بر این بود که همه امور به بن‌بست رسیده بود و نیازمند راهکار برای خروج از آن بحران هستیم اما وقتی که ما شرایط را یک بار دیگر بازمهندسی می‌کنیم بدترین وضعیت کشور را می‌بینیم، درآمدهای هنگفت دولتی بی‌نتیجه مانده بود، بیکاری، طلاق و ناهنجاری‌های اجتماعی به اوج خود رسیده بودند و در عرصه بین‌الملل با جهل و بی‌تدبیری دنیا را در مقابل ایران قرار داده بودند.

صالحی‌امیری با اشاره به اینکه در آن شرایط جمع ما با تدبیر جناب روحانی به این نتیجه رسید که با گفتمان جدیدی وارد عرصه سیاسی شویم، گفت: مجموعه آن اندیشه‌ها در الگوی توسعه، گفتمان اعتدال حاصل شد، این گفتمان منهای تبار تاریخی و دینی یک مفهوم جدید را اضافه کرد که می‌تواند الگوی اداره کشور باشد.

مشاور رییس جمهور ادامه داد: سرزمینی که 2500 سال قبل دولت اعتدالی تشکیل داده و قومیت‌های مختلف را در زیر یک دولت، سامان دادند، امروز برای ادامه حیات سیاسی باید مسیری جدید انتخاب می‌شد، برون رفت از آن وضعیت نیازمند واکاری بود که گفتمان اعتدال مسیر جدید را در کشور فراهم کرد، جامعه بعد از 3 دهه شرایط سخت نیازمند شرایطی جدید بودیم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه بعد از انقلاب 5 گفتمان مطرح شد عنوان کرد: اولین گفتمان، گفتمان ارزش‌ها با محوریت جنگ و جهاد و شهادت، دومین گفتمان سازندگی بود که بعد از آن گفتمان اصلاحات مطرح شد که به دنبال آن گفتمان عدالت طرح گردید که نتوانست به اهدافش برسد و بعد از آن گفتمان اعتدال مطرح شده است که نیاز امروز جامعه و ضرورت فردای ایران است.

صالحی‌امیری یادآور شد: اولین استانی که بعد از تهران همایش ملی اعتدال برگزار کرده استان ایلام است که به نوبه خود جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به اینکه اعتدال یک فضیلت است و انسان‌های اعتدالگرا فضیلت‌گرا هستند عنوان کرد: اعتدال باید در عرصه‌های فردی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دنبال شود، یک ضرورت اخلاقی است، جامعه خسته ما نیازمند یک ثبات و آرامش است که برای آن اعتدال لازم است و باید گفت که اعتدال عقلانیت است.

مشاور رییس جمهور خواستگاه اعتدال را انسان‌شناسی دانست و گفت: همه انسان‌ها به اعتدال گرایش دارند، همه انسان‌ها می‌توانند سیر زندگی خود را آرام و روان کنند با مبانی دینی و اندیشه‌های امام و رهبری سازگاری دارد، یک نیاز اجتماعی است، انسان‌ها با هم غریبه شده‌اند، همگرایی و هم نوایی کم رنگ شده بود که اعتدال برای بازگشت آن فراهم شده است.

صالحی‌امیری با بیان اینکه اعتدال می‌تواند به تداوم انسجام و همگرایی منجر شود، اظهار کرد: اعتدال در شرایط فعلی به مثابه یک چتر بزرگ ملی است که درهمه گروه‌ها و جناح‌ها جا دارد، اعتدال فراگفتمانی است که همه گفتمان‌ها در آن می‌توانند زیست کنند، اعتدال مختص یک حزب و جناح خاص نیست، گفتمان اعتدال گفتمان انقلاب اسلامی است، از این منظر دولت روحانی دولت ملی است یعنی همه جناح‌ها حضور دارند و تعامل‌گرایی داخلی و خارجی از دلایل اصلی وجودی آن است.

وی تصریح کرد: در داخل به دنبال وحدت و انسجام ملی و جمع شدن همه نیروها زیر یک چتر هستیم و باید گفت که به دنبال تجزیه اجتماعی نیستیم، رییس دولت در دوره گذشته در مجلس شورای اسلامی توهین می‌کرد، دولت ما تعامل‌گرا و اجتماع‌گرا است، همه دولت‌ها زیر چتر این گفتمان می‌توانند حضور داشته باشند.

صالحی‌امیری در پایان گفت: در آستانه انتخابات باید تجلی گفتمان اعتدال را به مردم نشان دهیم، وقتی گفتمان اعتدال به پیروزی می‌رسد که مشارکت حداکثری داشته باشیم، دولت به هیچ جریان سیاسی در انتخابات توجه ندارد ولی به مشارکت حداکثری توجه دارد به سرمایه اجتماعی نیاز داریم، مشارکت در بستر اعتماد شکل می‌گیرد./پ

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار