تابناک: حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی گفت: نحوه صلواتی که قاریان باب کرده‌اند «من درآوردی» است. در کتب اربعه شیعه و صحاح سته اهل سنت آنچه توصیه شده همان صلوات معمولی است. تواشیح عربی را حذف کنید، زیرا مخاطب مطلبی را از آن درنمی‌یابد.
کد خبر: ۱۴۷۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸ 19 December 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در مراسم اختتامیه مسابقات قرآنی مدهامتان اظهار کرد: بعد از الفاظ قرآن (قرائت، تجوید و حفظ) به محتوا بپردازید. در جامعه، قرآن وضع مناسبی ندارد. در همه شهرها ده‌ها و صدها هیات عزاداری وجود دارد اما جلسات تفسیر نادر است. در قرآن می‌خوانیم «لتبین للناس ما نزل» پس در منبرها باید قرآن حاکم باشد نه مسائلی چون خواب و شعر.

وی اضافه کرد: اگر قرآن داشته باشیم همه چیز داریم. بنده تقریباً غیر از تفسیر قرآن چیز دیگری مطالعه نمی‌کنم و راز ماندگاری برنامه پنج شنبه شب‌های صدا و سیما طی این 35 سال همین است، زیرا قرآن، پیوسته مطالبی عمیق و نو دارد.

این استاد حوزه ادامه داد: بعد از الفاظ قرآن باید به محتوا پرداخت. البته توجه باید همزمان به ظاهر و معنی باشد زیرا نه بذر بدون مغز قابلیت سبز شدن دارد نه بذر بدون پوست. در توجه به معانی نیز باید نگاه جامع داشته باشیم نه مانند وهابیان که آیه «فلا تدعو مع الله احدا» را مدنظر قرار می‌دهند، اما آیه «و لا تجعل مع الله الها اخر» را نمی‌بینند.

قرائتی اضافه کرد: در کتابی که با نام قرآن و متولیان فرهنگی نوشته‌ام 120 اصل را برای متولیان فرهنگی برشمرده‌ام که از جمله آنها ارزان بودن کار فرهنگی است. به عنوان مثال انجام اذان که روابط عمومی اسلام است دارای هیچ‌گونه هزینه‌ای نیست. مسئله بعدی عمیق بودن کار فرهنگی است. در قرآن آمده است: «لیقولو قولا سدیدا»، «قولا بلیغا»، «قولا لینا» و «قولا کریما» یعنی سخن باید محکم، رسا، نرم و با کرامت باشد.

وی به تشریح مفاهیم اذان پرداخت و تصریح کرد: شروع و پایان اذان اسلامی به عنوان سرود اسلام با واژه «الله» است و مابین آن اندیشه اسلامی قرار دارد، اما سرود مسیحیت «ناقوس» است که معنای خاصی برای آن قابل‌تصور نیست.

این مفسر قرآن گفت: «الله‌اکبر» و بزرگ بودن خدا بدان معنی است که جز او بزرگ نیست، هرچه از زمین فاصله می‌گیریم زمین کوچک و کوچک‌تر می‌شود و همچنین هرچه ایمان ما به الله‌اکبر بالاتر باشد نگرشمان وسیع‌تر می‌شود و جز الله در نظرمان بزرگ نمی‌آید. خدا بزرگ‌تر از برنامه‌ریزی‌های ماست. اگر خدا بخواهد کسی را ذلیل کند، در هر مقامی که باشد، عزت نمی‌یابد.

قرائتی افزود: «اشهد ان محمد رسول‌الله» بدان معناست که دنیا بداند قانون مسلمان باید از طریق وحی و آموزه‌های پیامبر (ص) استخراج شود. «اشهد ان علی ولی‌الله» بدان معنا است که رهبر باید از طرف خدا باشد. عبارت قرآنی «لا تطع منهم آثما او کفورا» بدین معنی است که گناهکار و کافر لیاقت رهبری جامعه را ندارند.

وی ادامه داد: «حی علی الصلاه» بدین معنی است که همیشه عجله کار شیطان نیست. در کارهای خیر می بایست شتاب کرد و بهترین کار خیر نماز است، زیرا مجموعه همه کمالات در نماز جاسازی شده است. «حی علی الفلاح» به ما می‌گوید رستگاری در قلدری و شهرت نیست. کوه هیمالیا همیشه مشهور بوده، اما مقوله رستگاری جدا از شهرت است. «حی علی خیر العمل» نیز به ما می‌گوید بهترین عمل، نماز است. نسل جدید از دو سوراخ گزیده می‌شوند غفلت و شهوت. راهکار غفلت، نماز است و راهکار شهوت، همسر که هر دوی این‌ها بازدارنده از منکَرند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار