باید بدانیم که شیوع یک بیماری در جامعه می‌تواند عواقب مخرب و هزینه‌های اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی فراوانی به دنبال داشته باشد و در صورت عدم کنترل به یک معضل و تهدید جدی در جامعه تبدیل شود.
کد خبر: ۱۴۸۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 20 December 2015
به گزارش تابناک قم، این روزها موج جدیدی از یک بیماری همه را به هراس آورده و در هر کجا می‌نشینیم و سر صحبت را باز می‌کنیم حرفی نیست جز ویروسی به نام آنفلوآنزای جدید یا H1N1 که این روزها بانام آنفلوآنزای خوکی بر سر زبانها افتاده است و نام آن بیش از خود بیماری شاید مایه اضطراب و وحشت بین عموم مردم شده است. غافل از اینکه این نوع آنفلوآنزا همان آنفلوآنزای فصلی است که میزان مبتلایان به آن هر ساله با شیوع سرما و کاهش دما افزایش یافته و با افزایش دما و گرم شدن هوا روبه کاهش می‌رود.

این بیماری که همچون شباهت به آنفلوآنزای معمولی دارد با علائمی همچون سرفه، تب و لرز، سردرد، گلودرد، احساس کوفتگی و درد در بدن و در برخی افراد نیز این بیماری با اسهال و استفراغ همراه است و در شرایط حادتر موجب سینه پهلو و مشکلات تنفسی می‌شود که مبتلایان به بیماری‌های تنفسی در صورت ابتلا به این بیماری سخت‌تر درمان شده و گاه مرگ آنها رقم می‌خورد.

قابل ذکر است که ویروس H1N1 از طریق عطسه و سرفه پراکنده شده و این ویروس از یک روز قبل از ابتلا تا هفت روز پس از آن از طریق فرد مبتلا به بیماری به دیگران قابل انتقال است. از این رو لازم است مردم به ویژه افراد مبتلا دائما دست‌ها را شسته و با مواد شوینده ضدعفونی کنند و مصرف مایعات و نوشیدنی‌ها را فراموش نکنند.

تشدید آنفلوآنزا با آلودگی کلانشهرها

این روزها آلودگی هوا در کلانشهرها نیز به افزایش این بیماری دامن زده و به شیوع آن افزوده است. این بیماری اکنون در چندین استان و شهر کشور به ویژه مناطق شمال غرب کشور فراگیر شده اما خوشبختانه تا کنون در استان قم مورد قابل توجهی از ابتلای این بیماری مشاهده نشده است. البته لازم است برای پیشگیری از بروز این بیماری در استان نسبت به نکات و اقدامات پیشگیرانه به خوبی توجه و اقدام شود چرا که آلودگی هوا در این استان نیز چند روزی است شدت یافته و امکان انتقال این ویروس و بیماری به استان وجود دارد.

محمد علی‌مرادی پزشک و متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم در خصوص مقابله با این بیماری گفت: باید مبتلایان به این بیماری سه تا پنج روز در منزل استراحت داشته و با بخور و نوشیدنی‌های گرم و همچنین مصرف عسل و لیمو از خود مراقبت کنند.

وی مصرف آنتی بیوتیک‌ها را ناکارآمد و غلط قلمداد کرد و گفت: مصرف این نوع دارو کمکی به بهبود وضعیت بیمار نکرده و حتی در مواقعی بدن فرد را در مقابل ویروس مقاوم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کودکان و افراد سالمند از جمله آسیب پذیرترین افراد در برابر این بیماری هستند افزود: این افراد چون سیستم ایمنی بدنشان نسبت به سایرین ضعیف‌تر است به این بیماری بیشتر دچار می‌شوند که می‌توانند علاوه بر مصرف داروهای شیمیایی از شربت‌های گیاهی همچون سرخارگل و آلوئه ورا، مکمل‌های روی، میوه‌های حاوی ویتامین ث و مخلوط شیر و عسل استفاده کنند.

علی‌مرادی با اشاره به آلودگی هوا استفاده از ماسک را در این روزها ضروری خواند و گفت: از تماس با افراد مبتلا با این بیماری پرهیز کنید و در صورت لزوم ارتباط با رعایت کامل بهداشت و خودمراقبتی همراه باشد.

متاسفانه مصرف خودسرانه داروها به ویژه آنتی بیوتیک‌ها بسیار شایع شده و افراد در صورت ابتلا به هرنوع بیماری به طور خودسرانه رو به مصرف این نوع از داروها می‌کنند در حالی که سازمان جهانی بهداشت تا کنون چندین مرتبه در مورد خطر استفاده خودسرانه این داروها بیانیه صادر کرده است اما با این وجود همچنان این باور نادرست در بین عموم جوامع وجود دارد و مردم برای مقابله با سرماخوردگی و آنفلوآنزا به دنبال تجویز آنتی‌بیوتیک هستند.

آنتی بیوتیک‌هایی که ناکارآمدند!

در این خصوص دکتر مریم شاه محمدی متخصص ویروس شناسی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: مصرف آنتی بیوتیک به ویژه پنی سیلین تاثیری در درمان سرماخوردگی و هر نوع از آنفلوآنزا ندارد.

وی با اشاره به اینکه دوره این بیماری سه تا پنج روز است گفت: اگر پس از این مدت بیماری تبدیل به برونشیت، آنژین چرکی و گوش درد شد فرد می‌تواند از داروهای آنتی بیوتیک طبق تجویز پزشک استفاده کند.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه قیمت ارزان و عقیده نادرست در خصوص آنتی بیوتیک در ایران سبب شده که مصرف این دارو در کشور ما 23 برابر استاندارد مصرف جهانی باشد.

شاه محمدی تزریق واکس آنفلوآنزا را در پیشگیری از این بیماری اثرگذار دانست و ادامه داد: کودکان و افراد دارای بیماری‌های خاص و افراد سالمند در استفاده از این واکسن اولویت دارند .

خودمراقبتی تنها راه پیشگیری

کریم اکبری کارشناس بهداشت نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: متاسفانه هر ساله تقریبا دو تا چهار هزار نفر به این بیماری دچار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه آنفلوآنزای جدید با آغاز فصل سرما شدت یافته است، گفت: این ویروس از پرندگان و پستانداران منشا یافته است و نمی‌توان مانع انتقال این بیماری شد و افراد دچار شده به این بیماری باید با استراحت کافی و رعایت بهداشت فردی از انتقال آن به دیگران خودداری کنند.

اکبری با بیان اینکه در صورت عطسه و سرفه ویروس‌ها تا شعاع یک تا دومتری به دیگران انتقال می‌یابد گفت: ویروس‌ها در هوای سرد 8 تا 9 ساعت زنده مانده و در محیط منتشر می‌شوند که باید افراد دائما دست‌های خود را با آب و صابون بشویند و از دست دادن و دیده بوسی با دیگران جلوگیری کنند.

وی با اذعان بر اینکه واکسن آنفلوآنزای فصلی تاثیری در این نوع از آنفلوآنزا ندارد اما افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، کلیوی، تنفسی و دیابت را افراد خاص در برابر این بیماری خواند و تزریق واکسن به آنها را واجب دانست.

این کارشناس بهداشت با اشاره به اینکه این بیماری می‌تواند هم به صورت خفیف و هم بسیار شدید به بدن افراد راه یابد، بیان کرد: با آغاز فصل سرما حدود 10 درصد مردم دچار آنفلوآنزای فصلی می‌شوند که این بیماری با تب و درد بدن همراه است.

وی تاکید کرد: برای بازی کودکان وسایلی در نظر گرفته شود که امکان شست وشوی مکرر آنها وجود داشته باشد.

باید بدانیم که شیوع یک بیماری در جامعه می‌تواند عواقب مخرب و هزینه‌های اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی فراوانی به دنبال داشته باشد و در صورت عدم کنترل به یک معضل و تهدید جدی در جامعه تبدیل شود. باید دانست که رسانه‌ها می‌توانند نقشی مهم در تنویر افکار عمومی در خصوص این موارد داشته باشند و شیوه‌های پیشگیری و مقابله با بیماری‌ها را به افراد آموزش دهند که متاسفانه توجه به این امر تا کنون جدی گرفته نشده است. علاوه بر این لازم است روش‌های مقابله با انواع بیماری‌ها و امر مهم خودمراقبتی از همان سنین پایه توسط مربیان بهداشت به دانش آموزان در مدارس آموزش داده شود تا در صورت وقوع چنین بیماری‌هایی این اندازه نگرانی و استرس در جامعه پیش نیاید بلکه راه‌های پیشگیری از آن مورد توجه قرار گیرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار