به گزارش محمد خبرنگار تابناک آذربایجان غربی، مهندس فرزاد صیادی‌فر کارشناس نظارت بر مواد غذایی آشامیدنی آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی استان آذربایجان غربی تاکید کرد: قبل از اعتماد به نویدهای هر محصول آرایشی باید با فاکتورهای هورمونی و ژنتیک بدنمان آشنا باشیم.
کد خبر: ۱۴۹۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸ 22 December 2015

وی گفت: در جوامع امروزی تلاش برای جوان ماندن همیشگی در حال افزایش بوده و اشتیاق فراوانی برای روش‌هایی وجود دارد که بتوانند زمان را به عقب برگردانند. این پدیده به انفجاری در صنعت آرایشی-دارویی منجر شده است. عبارت آرایشی-دارویی اولین بار توسط آلبرت کلیگمن در کنفرانس علمی ملی انجمن شیمیدانان آرایشی در سال 1984 به کار برده شد و اشاره به فرآورده‌هایی داشت که به صورت موضعی به کار رفته و توانایی ایجاد تغییرات در حالت پوست داشتند و نه دارو و نه فرآورده آرایشی به حساب می‌آمدند که روی پوست به کار می‌رفتند. این عبارت به ویژه در بین نویسندگان اروپایی مناقشه برانگیز مانده است. در ایالات متحده و اروپا فرآورده‌های آرایشی-دارویی در دسته آرایشی تجاری‌سازی شده‌اند، اگرچه در ژاپن دسته‌ای از شبه-داروها وجود دارد که این فرمولاسیون‌های بیواکتیو را در برگرفته و مستقیماً به مصرف‌کننده فروخته می‌شوند.

مهندس فرزاد صیادی‌فردر خصوص واژه پیری افزود: پیری با تغییر شکل صورت که فرم ظاهری پیری می‌باشد ظهور پیدا می‌کند. در منابع و مقالات علمی، پیری را به دو دسته طبقه بندی می‌کنند که منشأ مجزایی دارند: پیری پوست با منشا درونی و بیرونی.

 البته، در هر حال نتایج آن‌ها اثر هم‌افزایی داشته و به ظاهر پیر پوست منجر می‌شوند. پیری شماری از تغییرات را در صورت ایجاد می‌کند که از کودکی آغاز شده، که شکل گرد صورت فرشته‌ای کودک را به صورت زاویه‌ای با جنبه‌های تعریف شده تبدیل کرده و شخص را از سال‌های نوجوانی تا بزرگ‌سالی متمایز می‌سازد. این تغییرات در ساختار مسئول تشکیل آناتومی صورت، (پوست،‌ بافت نرم و استخوان‌ها) رخ می‌دهد.

پیری داخلی که پیری واقعی یا کرونولوژیکی نیز نامیده می‌شود، به صورت اجتناب‌ناپذیر و به عنوان نتیجه طبیعی تغییرات فیزیولوژیک در طول زمان رخ می‌دهد. از عوامل مرتبط با پیری داخلی میتوان به ژنتیک، قومیت، گوناگونی آناتومیک (برخی نواحی پوست نازک‌تر از دیگر قسمت‌هاست و در نواحی پوست نازک، پیری پوست واضح‌تر است) و تغییرات هورمونی، اشاره کرد.

پیری بیرونی ناشی از عوامل قابل کنترل بوده و با شدت و درجات مختلفی رخ می‌دهند که ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب، مصرف دخانیات، مصرف برخی داروها، جاذبه و نیز دیگر عوامل عمومی سبک زندگی مانند رژیم غذایی و بهداشت عمومی می‌باشد.

وی در پایان گفت: این را فراموش نکنیم که هیچ مدرک مستدل و مورد تایید مراجع علمی و قانونی، در دست نیست که نشان دهد کرم، ژل و لوسیون زیبایی یا انواع دیگر فرآورده‌ها که خریداری می‌کنیم و مدعی ضد پیری هستند، آثار پیری را برگشت داده و یا آن‌ها را به تاخیر بیندازند. بهترین کار قبل از اعتماد به نویدهای هر محصول آرایشی، این است که فرد از فاکتورهای هورمونی و ژنتیک و نیز خصوصیات آناتومیکی خود، با مشورت با پزشک متخصص، آگاهی یافته و با توجه به راهنمایی‌های پزشک، که با مکانیسم درمان‌های آرایشی در دسترس آشنایی کامل دارد نسبت به خرید فرآورده آرایشی که دارای پروانه ساخت یا مجوز واردات از وزارت بهداشت، اقدام نماید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار