زیارت اهل قبور در روزهای پایانی سال؛ بیش از ۹۸ هزار تن در موقوفه باغ بهشت همدان آرمیده‎اند
کد خبر: ۱۵۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵ 19 March 2015

زیارت اهل قبور در روزهای پایانی سال؛ بیش از ۹۸ هزار تن در موقوفه باغ بهشت همدان آرمیدهاند

حیات دوباره طبیعت فرصتی برای ادای صله رحم است که در این میان یاد کردن از اموات نیز در ایام پایانی سال به عنوان یک سنت دیرینه مورد توجه مردم جامعه قرار دارد.

به گزارش تسنیم ؛ زیارت اهل قبور از آئین‌های کهن فراموش نشدنی است که از ایران باستان به یادگار مانده و در این راستا مردم همواره در آخرین پنجشنبه سال بر مزار اموات خود حضور مییابند.

یاد کردن از اموات در روزهای پایانی سال تلنگری برای افراد در قید حیات است تا در این فرصت کوتاه زندگی قدمهای دقیق و محکمتری بردارند و اهداف خود را متناسب با چرخه حیات طبیعت ترسیم کنند و همواره منتظر رفتن از این جهان باشند.

در پنجشنبه آخر سال آرامستان شهر همدان مملو از خانوادههایی است که با در دست داشتن سبزه عید و خیرات بر مزار تازه گذشتگان خود حاضر میشوند و با پاشیدن گلاب، شستن قبور با آب، روشن کردن چراغ و شمع، نثار گل و ذکر صلوات و ختم سوره یاسین سعی میکنند یاد رفتگان را در دلها زنده و بهار را با یاد عزیزان از دست داده خود آغاز کنند.

از زیباترین آئین دیگر در زیارت اهل قبور تجدید بیعت دوباره خانواده‌ها با شهدا است به طوری که بسیاری از مردم علاوه بر یاد کردن از عزیزان از دست رفته خود، بر مزار شهدا حضور مییابند و با نثار گل و ذکر صلوات از ایثارگری ارزشمند آنها قدردانی میکنند.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان ملایر درباره فلسفه زیارت اهل قبور اظهار داشت: در آیات و روایات دینی و اسلامی تأکیدات بسیاری بر صلحه رحم و زیارت اهل قبور شده است به طوری که اگر فرزندی بعد از مرگ پدر و مادر آنها را فراموش کند و بر سر مزار آنها نرود ممکن است دچار آق والدین شود.

حجت‌الاسلام داود عباسی افزود: حضور بر سر مزار اموات سبب طلب مغفرت برای آنها می‌شود و در بین مردم ایران نیز انجام صله رحم مورد توجه است و با تأسی از این ویژگی در ایام پایانی سال شمسی  از اموات یاد میکنند.

وی تصریح کرد: صله ارحام از سنت‌های پسندیدهای است که با برقراری ارتباط با افراد در قید حیات انجام میشود و بنا بر روایات برکات بسیاری را به همراه دارد و صله رحم در مردگان نیز با رفتن بر سر مزار عملی میشود.

این کارشناس دینی گفت: از فواید تأثیرگذار زیارت اهل قبور این است که به یاد مرگ بودن و تداعی شدن این اتفاق که انسان تا ابد در این دنیا زندگی نمی‌کند و باید با انجام اعمال حساب شدن خود را برای دنیای آخرت آماده کند.

وی تأکید کرد: نباید اموات را فراموش کنیم و بر قبور آنها حاضر شویم و با ذکر فاتحه برای آنها طلب مغفرت کنیم.

تنها گورستان شهر همدان موقوفه است و متولی ساماندهی سایت این آرامستان اوقاف و امور خیریه است که هر ساله با توجه به اینکه حجم گسترده‌ای از مردم در روزهای پایانی سال بر سر مزار حاضر میشوند تمهیداتی را اتخاذ میکند.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان با اشاره به وضعیت باغ بهشت همدان اظهار داشت: آرامستان موقوفه باغ بهشت همدان به پیشنهاد آیت‌الله معصومی همدانی در سال ۴۲ از سوی واقف بزرگ و خیراندیش محسن خان قراگزلو وقف شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن رضوی افزود: نیت این واقف دفن اموات مسلمان است و این موقوفه سبب شد مه از دفن پراکنده اموات در سطح شهر همدان و برخی از روستاها جلوگیری شود و تمام اموات به صورت متمرکز در سایت موقوفه آرامستان دفن شوند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲ هزار شهید در موقوفه باغ بهشت همدان آرمیده‌اند، تصریح کرد: سایت قدیمی موقوفه باغ بهشت همدان ۴۰ هکتار و سایت جدید ۱۰۷ هکتار مساحت دارد که تاکنون ۹۸ هزار و ۵۰۰ نفر در این موقوفه دفن شده‌اند.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان گفت: در پنجشنبه و جمعه آخر سال پیشبینی میشود که بیش از ۲۵۰ هزار نفر در آرامستان همدان حضور پیدا کنند در این راستا و دو قطعه پارکینگ با ظرفیت استقرار ۲ هزار خودرو آمادهسازی شده است.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود در پنجشنبه پایانی امسال نیز ۳۰ هزار وسیله نقلیه در آرامستان همدان، تردد داشته باشند که برای ساماندهی این میزان خودرو نیازمند همکاری مأموران پلیس راهور هستیم.

رضوی ابراز کرد: محوطه آرامستان مجهز به سیستم دوربین مدار بسته شده است و این مسئله سبب کاهش بروز تخلفات توسط افراد سود جو شده است و همچنین سیستم روشنائی سایت نیز با صرف هزینه ۱۰۰ میلیون تومان اصلاح شده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار