معاون بین‌الملل حوزه علمیه قم جمهوری اسلامی ایران را سردمدار اسلام تمدنی در جهان عنوان کرد و گفت: متاسفانه تحجرگرایی زخم عمیقی بر جگر اسلام وارد کرده است.
کد خبر: ۱۵۱۹۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱ 26 December 2015
معاون بین‌الملل حوزه علمیه قم جمهوری اسلامی ایران را سردمدار اسلام تمدنی در جهان عنوان کرد و گفت: متاسفانه تحجرگرایی زخم عمیقی بر جگر اسلام وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد حسن زمانی در همایش بزرگ هفته وحدت که پیش از ظهر امروز شنبه با عنوان «محمد رسول الله(ص)، پیامبر رحمت» در کرمانشاه برگزار شد، با تاکید بر حفظ وحدت بین امت اسلامی اظهار داشت: ۵ معنا برای امت وجود دارد که از جمله معانی آن گروهی منسجم از آفریده‌هاست لذا هرگروه از انواع موجودات امت هستند و سنت‌های الهی در بین همه آنها حاکم است اما سنت و قانون هر امتی با هم متفاوت است.

معاون امور بین‌الملل حوزه علمیه قم معنای دیگر امت را نوع بشرعنوان کرد و افزود: همه بشیریت و انسان‌هایی که بر فطرت خود باقی هستند یک امت هستند اما دیگر معنای امت پیروان پیامبران الهی هستند که همه یک امت هستند و با روی کار آمدن هر پیامبر باید امت پیامبران قبل نیز با آنها منسجم شوند لذا پیروان اسلام وظیفه در دعوت پیروان سایر ادیان دارند.

حجت الاسلام زمانی در ادامه گفت:  معنای دیگر امت، امت اسلام است و باید در این جامعه اسلامی گروهی باشند که باعث گرویدن سایرین به دین اسلام شوند

فتواهای جاهلانه ضایعه بزرگی برای مسلمانان است

وی دین را براساس آیات قرآنی فقط اسلام دانست که کامل کننده تعالیم سایر ادیان الهی است و بیان کرد: ما امت اسلام، امت واحده‌ای هستیم که خاتم انبیا(ص) آن را تاسیس کردند.

حجت الاسلام زمانی گفت: علی‌رغم این امت واحده بود و پیامبر واحده تقسیماتی در آن رخ داد و هم اکنون تقسیم پنجم در حال شکل گیری است اولین تقسیم، تقسیم نژادی و قومیت گرایی بود که داشت در بین مسلمانان رخ نشان می‌داد، اما خاتم انبیا(ص) در مقابل این اختلاف و نژادگرایی ایستاد.

معاون بین الملل حوزه علمیه قم بیان کرد: در نژاد گرایی عرب فکر می‌کرد چون پیامبر از بین آنها بود آنها قوم برتر هستند و این نژادگرایی هنوز در کشورهای عربی چون مصر هم ادامه دارد و عربی بودن را به جای اسلام رکن می‌دانند این در حالی است که اسلام هیچ فرد، نژاد و قومی را جز به تقوا برتر نمی‌داند.

وی اختلاف دوم را جغرافیایی و مرزهای سیاسی دانست و گفت: قرار نبود بین کشورهای اسلامی مرز باشد و هم اکنون ۵۴ کشور اسلامی وجود دارد و این مرزها باعث رقابت بین آنها شده و این درحالی است که اسلام بر یگانگی جامعه اسلامی تاکید دارد و این یگانگی باعث شده رهبر ما ، مرزی بین فلسطین و کشور ما قائل نباشد و به دفاع از مظلومان فلسطین و سوریه بایستیم.

حجت الاسلام زمانی تقسیم بندی دیگر را تقسیم بندی‌های عقیدتی دانست که در نتیجه آن ده‌ها جریان عقیدتی مخالف هم پیش آمد که با هم درگیر بودند، وجود عقاید متفاوت در کنار هم مانعی ندارد اما این عقاید موجب نزاع در بین مسلمانان شد که نباید می‌شد.

وی افزود: نوع چهارم اختلافات، اختلافات فقهی بود که باعث ایجاد فتواهای گوناگون شد، این اختلاف پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) رخ داد و باعث ایجاد مذاهب گوناگون و ۵۳ مذهب فقهی در بین مسلمانان شد و در نتیجه آن دو ضایعه شد.

حجت الاسلام زمانی یکی از ضایعه‌ها را فتواهای افراد بدون علم دانست و افزود: این‌ ضایعه بزرگی بود و نزاع‌هایی بین مسلمانان رخ داد و هم اکنون سه قرائت و جریان در جهان اسلام  و در بین شیعیان و اهل تسنن در حال شکل گیری است.

معاون بین الملل حوزه علمیه قم گفت: اکنون  سه قرائت  تحجرگرایانه، سکولاریسم و لیبرالیسم یا تعبد گریزی یا اسلام حداقلی و   اسلام اعتدالی، اصیل و تمدنی  در حال شکل گیری است و یارگیری های فکری هم شکل گرفته است و ما باید این سه قرائت را بفهمیم و وحدت و همکاریمان را در اسلام اعتدالی و تمدنی بیشتر کنیم.

وی به شاخصه‌های هریک از تفکرات فوق اشاره کرد و گفت:  از شاخصه‌های تحجرگرایانه می توان به ظاهری‌گری در بین اهل سنت، اخباری گری در بین شیعیان، حجت انگاری همه احادیث اشاره کرد.

حجت الاسلام زمانی افزود: نگاه تحجری همه این احادیث و کتب حدیثی را حجت می‌داند اما نگاه اعتدالی همه آنها را حجت نمی داند، چراکه علمایی این احادیث را گرد آوری کرده‌اند و ممکن است در آنها خطاهایی باشد که باید از نظر علمی بررسی شود.

وی وجود روایات ضعیف را از دیگر شاخصه‌های تحجرگرایی دانست و گفت:  در تحجرگرایی به این روایات تاکید می شود در حالی که برخی از آنها ضعیف است و باید عالمانه نقادی شود.

اندیشه تکفیری شاخصه تحجرگرایی است

حجت الاسلام زمانی تمدن ستیزی را از دیگر شاخصه‌های این جریان فکری دانست وافزود:  تمدن ستیزی تند در عربستان حتی به ایجاد تکنولوژی هایی چون تلفن واکنش نشان دادند و هم اکنون این تمدن ستیزی در سطح پایین‌تر در برخی حوزه‌های ما وجود دارد و کتب تدریسی همان کتب قدیمی حوزه است و تعالیم به روز نشده‌اند و این در حالی است که ما باید تعالیم را متناسب با نیاز روز بروز رسانی کنیم تا گرفتار این شاخصه از تحجرگرایی نشویم.

معاون بین الملل حوزه علمیه قم  تعصب کور به معنای پرهیز از مطالعه کتب سایر ادیان را از دیگر شاخصه‌های تحجرگرایی دانست.

وی اعتدلال گرایی دینی و نفی حاکمیت ملی را ازدیگر شاخصه‌های این دیدگاه دانست و گفت: باید حاکمیت دین و مردم و تلفیقی از این دو که همان مردم سالاری دینی است بر جامعه اسلامی حاکم باشد تا شاهد اسلام اعتدالی باشیم.

حجت الاسلام زمانی اندیشه تکفیری را دیگر شاخصه تحجرگرایی دانست و گفت: معتقدان به این جریان غیر خود را کافر دانسته و سایرین را قتل عام می‌کنند و نمونه بارز آن داعش است واین اندیشه به پشتیبانی کشورهایی چون آمریکا در حال گسترش است و صدمات زیادی به جهان اسلام زده و موجب کشتار ده‌ها هزار نفر مسلمانان شده است.

وی گفت: صدمه دیگر را که زخمی شدیدتر برای ما است، منفور کردن چهره اسلام در دنیای غیر مسلمان است و این تحجرگرایان آنچنان چهره خشنی از اسلام به عالم معرفی کردند که دنیای غیر اسلام از اسلام متنفر شد و متاسفانه این جریان اسلام را متوقف کرد و نمی دانیم حتی اگر این جریان پایان یابد تا چه زمانی اثرات آن برجهان اسلام می‌ماند.

معاون بین الملل حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: جا دارد از این اتفاق خون گریه کنیم برای کشورهای اسلامی که در مقابل این جریان سکوت کرده و یا حتی برخی آنها را همراهی کرده اند.

حجت الاسلام زمانی بیان کرد: متاسفانه جریان تحجر زخم عمیقی بر جگر اسلام می‌زند و فرقی بین مذاهب نمی‌کند و از سوی دیگر جریان سکولاریسم یا اسلام حداقلی از دیگر زخم‌ها بر پیکره اسلام است.

وی اما جریان اسلام تمدنی یا اعتدالی جریانی را جریانی عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران به رهبری مقام معظم رهبری  دارد آن را دنبال می‌کند.

حجت الاسلام زمانی تاکید کرد: ما علمای دینی زیادی داریم که معتقد به مردم سالاری دینی و نشر اسلام در جهان هستند، لذا همه باید همدل پای این جریان اعتدالی از اسلام بایستیم و آن را در جهان گسترش دهیم و البته طبق وعده خدا، اسلام اصیل پیروز خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار