مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با اشاره به پیشرفت فیزیکی 40 درصدی ساخت باغ موزه دفاع مقدس ابراز امیدواری کرد که اگر مشکل خاص مالی و بودجه‌ای پیش نیاید، این پروژه عظیم فرهنگی و معنوی در خردادماه سال 96 به بهره برداری می‌رسد.
کد خبر: ۱۵۲۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶ 27 December 2015
به گزارش تابناک قم، سرهنگ احمد حسینی ساخت باغ موزه دفاع مقدس در قم را یکی از برکات و دستاوردهای سفر تاریخی سال 89 مقام معظم رهبری به استان دانست که به عنوان یکی از پروژه‌های مصوب این سفر مطرح است.

وی ابراز داشت: کار ساخت این پروژه عظیم و معنوی پس از برگزاری جلسات متعدد با حضور مسئولان و کارشناسان در تهران و قم آغاز شد. البته پیش از آن، نقشه پروژه طراحی و تصویب شد.

توقف مقطعی و حمایت‌های فرااُستانی برای ادامه کار

وی با اشاره به این‌که در 2 3 سال اخیر، کشور با مشکل کمبود بودجه و اعتبارات طرح‌های عمرانی روبه‌رو بوده است، گفت: همین مساله باعث شد که در آذرماه سال 92 این پروژه به دلیل تامین نشدن بودجه لازم متوقف شد اما پس از آن با حمایت‌های دفتر رهبر معظم انقلاب، استاندار وقت و نمایندگان مردم در مجلس مقرر شد که با هدف تسریع در اجرای پروژه هیأت امنایی به ریاست استاندار و حضور 16 نفر از مدیران استان و با دبیری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با 3 کارگروه تشکیل شود.

حسینی ادامه داد: اواخر سال گذشته بود که با انجام یک مناقصه، پیمانکار پروژه تعیین شد و این پروژه اوایل امسال آغاز به کار کرد.

اتمام پروژه در خرداد 96

وی از پیشرفت40 درصدی ساخت  پروژه باغ موزه دفاع مقدس خبر داد و اظهار داشت: اگر اعتبارات در زمان مقرر تامین شود و از نظر بودجه‌ای به مشکل خاصی برنخوریم، امیدواریم باغ موزه دفاع مقدس استان قم خردادماه سال 96 به بهره برداری برسد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم گفت: ما در حال حاضر طبق جدول زمان‌بندی شده پیش می‌رویم.

وی در خصوص کارگروه‌های تشکیل شده در هیأت امنای این پروژه گفت: 3 کارگروه فنی و مهندسی، رسانه و محتوایی در هیأت امنا مورد توجه قرار گرفته که کارگروه تخصصی فنی و مهندسی به ریاست معاون عمرانی استاندار، کارگروه رسانه با مسئولیت صداوسیمای مرکز قم و کارگروه محتوایی با محوریت اداره کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: این کارگروه‌ها با نگاهی جامع و انسجام در برنامه ریزی به دنبال آن هستند که این پروژه به نحو احسن به مرحله افتتاح و بهره برداری برسد.

جزئیاتی از پروژه و توجه به ابعاد مختلف آن

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم در ادامه با اشاره به این‌که بنای اصلی پروژه در مساحتی به ابعاد 8 هزار متر مربع ساخته می‌شود، اظهار داشت: البته در کل محوطه که مساحتی بیش از 25 هکتار را شامل می‌شود به همه موضوعات و نیازمندی‌های مردم و زائران مانند فضاهای سبز، استراحتگاه، مکان‌های آموزشی، معنوی، نمایشی، فرهنگی، نمادهای ارزشی دفاع مقدس و مکان‌های هنری و تفریحی توجه شده است.

وی به تغییر عنوان پروژه از باغ موزه دفاع مقدس به مرکز فرهنگی انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: این پروژه اختصاص به هیچ مرکز، اداره و سازمانی ندارد و متعلق به کل استان قم است، بنابراین باید با یک همدلی و مساعدت به سرانجام برسد.

حسینی ادامه داد: با توجه به بعد فرهنگی و معنوی این پروژه و این‌که خیرات و برکات آن عام المنفعه است از تمامی خیران و واقفان خیراندیش می‌خواهیم که ما را در ادامه ساخت این پروژه عظیم یاری دهند. چون این قبیل طرح‌ها و برنامه‌ها جزو بهترین  خدمات در مکتب شهیدان و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

لزوم حمایت همه جانبه مردم و مسئولان استان

وی با اشاره به این‌که استان قم خاستگاه اصلی انقلاب اسلامی و به دلیل وجود حرم ملکوتی حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و حوزه علمیه، پایتخت معنوی جهان تشیع به شمار می‌رود، گفت: قم در طول سال بنا بر آمار مستند، پذیرای بیش از 20 میلیون زائر ایرانی و غیرایرانی است و در داخل کشور هم شاهراه ارتباطی 17 استان کشور محسوب می‌شود؛ بنابراین توجه و حمایت از این پروژه به عنوان یک کار فرهنگی بزرگ و تاثیرگذار یک نیاز ضروری است که حمایت همه جانبه مردم و مسئولان استان و بلکه کشور را می‌طلبد.

وی اضافه کرد: اگر ما می‌خواهیم که تاثیرگذاری مطلوب فرهنگی و اعتقادی و اجتماعی بر این خیل عظیم زائر و نیز مردم استان داشته باشیم، یکی از بهترین راه‌ها، توجه به ساخت این نوع بناهاست که علاوه بر مباحث فرهنگی و اجتماعی حتی از نظر اقتصادی نیز می‌تواند برای استان مفید باشد و در آن با برآوردن نیازمندی‌های مسافران، زائران و مردم، منجر به سودآوری اقتصادی شود.

ساخت یادمان برای شهدای گمنام

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تشییع و تدفین پیکر مطهر چند تن از شهدای گمنام در دانشگاه‌های استان قم ابراز داشت: شور و شعف و عشق نسل جوان امروز به ویژه  اقشار دانشگاهی به مقام والای شهید و شهادت وصف ناپذیر است.

وی افزود: دانشگاه قم به عنوان دانشگاه بزرگ استان در حال حاضر میزبان و دربرگیرنده مرقد مطهر 2 شهید گمنام است كه در آذر سال 91 در 2 محل مجزای ویژه زیارت خواهران و برادران دانشجو، خاكسپاری شده‌اند.

وی گفت: از آنجایی كه دفن شهید گمنام در مكانی خاص به منزله پایان كار نیست و انجام تمهیدات و پیش‌بینی‌های ساخت یادمانی باشكوه و همچنین ساخت فضایی مناسب برای اجرای برنامه‌هایی مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت در جوار مزار شهدا، از ضروریات و ملزومات خاكسپاری شهدای گمنام است، بنابراین طرح تكمیل و ساخت یادمان مورد توجه جدی قرار دارد.

تدریس رشته ادبیات پایداری در دانشگاه‌های قم

حسینی با اشاره به ایجاد رشته ادبیات پایداری در دانشگاه‌های استان در مقطع کارشناسی ارشد گفت: در حال حاضر 2 واحد درسی آشنایی با فرهنگ مقاومت در همه مراکز آموزش عالی استان تدریس می‌شود و تاکنون بیش از 20 هزار دانشجو این واحد را گذرانده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت مجهزترین و غنی‌ترین کتابخانه تخصصی دفاع مقدس با بیش از ۱۶ هزار جلد کتاب در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم، بیان داشت: اکنون بیش از یک هزار نفر از پژوهشگران و نویسندگان و فعالان حوزه دفاع مقدس، عضو این کتابخانه هستند و از خدمات آن به صورت رایگان در موضوعات تازه‌های نشر، خاطرات، داستان، شعر، عملیات‌ها، تحقیقات، وصیتنامه شهدا و رزمندگان اسلام، تفحص، مجلات تخصصی و آلبوم تصاویر استفاده می‌کنند.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به بخش آرشیو پایان نامه‌های حوزه دفاع مقدس در این کتابخانه افزود: تاکنون بیش از ۳۰ عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا از سوی این اداره کل حمایت شده و این مجموعه آمادگی دارد از تمامی پایان‌نامه‌های مقطع ارشد و دکترا با موضوع دفاع مقدس حمایت مالی کند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار