انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان فارس، تفاوت‌های زیادی با دوره‌های گذشته دارد، یکی از تفاوت‌ها در آمار داوطلبانی است که برای حضور در این دوره از انتخابات، نام‌نویسی کرده‌اند.
کد خبر: ۱۵۳۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷ 28 December 2015
تابناک فارس به نقل از ایسنا: با نگاهی به آمارهای دوره نهم مجلس شورای اسلامی متوجه افزایش قابل توجه تعداد داوطلبان نمایندگی مجلس در استان فارس و شیراز خواهیم شد.

براساس آمار منتشره، تعداد نهایی داوطلبانی که برای نمایندگی مجلس در دوره نهم ثبت‌نام کرده بودند 374 نفر بود اما در این دوره این تعداد به 728 نفر رسید.

بررسی آمارها نشان می‌دهد که در مجلس نهم 132 نفر داوطلب شرکت در انتخابات بودند اما در این دوره شاهد حضور 284 داوطلب هستیم.

از طرفی افزایش قابل توجه شمار زنانی که با حضور در عرصه رقابت مجلس شورای اسلامی، از شیراز خود را داوطلب کرده‌اند، نشان‌دهنده عزم جدی بانوان برای حضور در مجلس دهم است. این در حالی است که در 9 دوره گذشته شیراز تنها شاهد حضور یک زن به‌عنوان نماینده در مجلس شورای اسلامی بوده است.

بررسی آمارها نشان‌دهنده کاهش تعداد داوطلبان دارای مدرک حوزوی و لیسانس و افزایش تعداد داوطلبان دارای مدرک دکترا و فوق‌لیسانس است.

حضور گسترده نمایندگان دوره‌های گذشته شیراز و سایر شهرستان‌های استان فارس، سیاسیون و مسئولان رده‌های ملی برای نمایندگی مجلس از شیراز نیز از دیگر ویژگی‌های انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

البته در میان نام‌ها، چهره‌های شناخته شده استانی، ملی و حتی بین‌المللی را می‌توان یافت که در این دوره به‌عنوان داوطلب مجلس دهم، از حوزه انتخابیه شهرستان شیراز نام‌نویسی کرده‌اند. افرادی از تمام طیف‌ها و سلایق سیاسی.

یکی دیگر از نکات برجسته انتخابات مجلس دهم، افزایش شمار داوطلبان رده‌های سنی 30 تا 50 سال در مقایسه با سال‌های گذشته و کاهش تعداد داوطلبان با سن بیشتر از 50 سال به نسبت دوره نهم و ادوار قبلی مجلس شورای اسلامی است.

شاکله سیاسی انتخابات مجلس دهم

از دیگر تفاوت‌های قابل بیان در انتخابات مجلس دهم در شیراز، حضور طیف‌های مختلف سیاسی است؛ اگرچه در یکی از طیف‌ها حضور جوانان بسیار پررنگ‌تر از دیگر گروه‌هاست.

حضور پررنگ افراد و چهره‌های وابسته به احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب و افزایش شمار کسانی‌که خود را به‌عنوان چهره‌های مستقل سیاسی معرفی می‌کنند، در این دوره شاخص‌تر از دوره گذشته است.

اما حضور سه طیف اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل، امید رقابتی متوازن را در جامعه ایجاد کرده است. هرچند هنوز برای اعلام نظر نهایی در خصوص وضعیت سیاسی حاکم بر انتخابات مجلس دهم زود است و باید تا زمان اعلام نظر نهایی هیئت نظارت و لیست تایید صلاحیت‌ شده‌ها، صبوری کرد.

شاخص‌ترین‌ها در میان داوطلبان

بررسی نام‌هایی که به‌عنوان داوطلب انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، وارد عرصه شده‌اند، نشان از رقابتی سخت و نفس‌گیر در شیراز برای تصاحب کرسی‌های بهارستان دارد.

نام‌های بلندی که هر کدام به‌واسطه وزن سیاسی و اجتماعی، دارای جایگاهی نسبتا مناسب در سطوح و لایه‌های مختلف جامعه هستند. چهره‌هایی که به‌نوعی تمام سلایق و طیف‌های سیاسی را شامل می‌شود.

اصولگرایان شاخص

جعفر قادری، سیدحسین ذوالانوار، ابراهیم عزیزی، فریدون عباسی‌دوانی، شاهین محمدصادقی، ضرغام صادقی و حسین نجابت، از چهره‌های منتسب به طیف اصولگرایی محسوب می‌شوند که در این دوره پا به عرصه رقابت گذاشته‌اند.

اگرچه هنوز مشخص نیست که کدام‌یک از این نام‌ها در لیست نهایی جبهه متحد اصولگرایی، جبهه پایداری و سایر گروه‌ها و ائتلاف‌های اصولگرایی، قرار خواهند گرفت.

اصلاح‌طلبان شاخص

مصطفی معین، مندنی‌پور، مردانی، احمدرضا دستغیب(فرزند فخرالدین)، پارسایی و علا‌الدین کراماتی، از چهره‌های شاخص منتسب به اصلاح‌طلبان هستند که شانس بیشتری برای قرارگرفتن در فهرست اصلاح‌طلبان خواهند داشت.

چهره‌های مستقل

در میان نام‌های شناخته‌ شده‌ای که اعلام کرده‌اند که به شکل مستقل در عرصه انتخابات شرکت خواهند کرد، نام‌هایی نظیر سیدرضا موسوی‌تبار، مصطفی امیری، محمدی‌کشکولی و ... را می‌توان نام برد.

در گفت و گوهایی که داوطلبان در زمان ثبت‌نام با خبرنگاران انجام دادند، افراد شاخصی بودند که به نوعی حضور خود در لیست‌های اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی را تائید نکرده‌اند.

طیف اصلاح‌طلبان حاضر در این دوره انتخابات، متشکل از چهره‌هایی است که بعضی از آنان طعم رد صلاحیت را در برخی ادوار انتخابات مجلس چشیده‌اند.

جبهه اعتدالگرایان

شاخص‌ترین نام‌هایی که در جبهه اعتدالگرایان، وارد عرصه رقابت دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شده‌اند، احمدرضا دستغیب(فرزند سیدعلی‌اصغر)، حجت‌الاسلام ربانی‌شیرازی و محمدفاضل مقیمی را می‌توان نام برد.

برخی از صاحب‌نظران معتقدند در استان فارس و حتی شهر شیراز، قومیت‌ها و وابستگی‌های قومیتی، در میزان آرای افراد بسیار تاثیرگذار است.

نام‌هایی مانند جعفر قادری یا سیدحسین ذوالانوار دو نماینده فعلی شیراز نیز ثبت نام کرده‌اند.

صاحب‌نظران اعتقاد دارند، در میان بانوانی که به‌عنوان داوطلب در این دوره از انتخابات مجلس، ثبت‌نام کرده‌اند، چهره‌های علمی و اجرایی شاخصی نیز حضور دارند.

بسیاری از کارشناسان سیاسی، شانس داوطلبان جوان و بانوان را نسبت به سایر داوطلبان بیشتر می‌دانند و اعتقاد دارند که با توجه به رای بالای زنان در جامعه شهری، نباید از کنار نام زنانی که در این دوره وارد عرصه رقابت شده‌اند، به سادگی عبور کرد. علی‌الخصوص اینکه در ادوار گذشته انتخابات مجلس، شیراز تنها یک‌بار شاهد حضور یک نماینده زن بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار