قایقرانی همدان اگرچه عمری طولانی ندارد و از تاسیس آن فقط چند سال می‌گذرد اما قایقرانان همدانی توانسته‌اند چندین بار در رقابت‌های آسیایی و المیک موفق شوند.
کد خبر: ۱۵۳۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳ 29 December 2015

قایقرانی همدان اگرچه عمری طولانی ندارد و از تاسیس آن فقط چند سال می‌گذرد اما قایقرانان همدانی توانسته‌اند چندین بار در رقابت‌های آسیایی و المیک موفق شوند.

به گزارش تسنیم ، قایقرانی همدان در سال‌های اخیر نفرات مطرحی چون آرزو حکیمی و نرگس خدابنده‌لویی را به جامعه ورزش کشور معرفی کرده و بیرون آمدن این مهره‌های ارزشمند از دل قایقرانی همدان این واقعیت را به اثبات رسانده که همدان با وجود سابقه کم در این رشته ورزشی یکی از قطب‌های مطرح ایران به شمار می‌رود.

در همدان رشته کایاک آقایان در سال 87 با مربی‌گری مهدی صمدی و در بخش بانوان نیز از مهرماه سال 87 با مربی‌گری نسرین عابدین‌فیروز آغاز به کار کرد. همچنین رشته کانوپولو هم در بخش بانوان از مهرماه 88 با مربیگری نجمه مرادی فعال شد.

با این روند، موفقیت استان همدان در سال 88 در هر دو رشته کایاک و کانوپولو میسر شد و تیم کانوپولوی مردان در همان سال به عناوین خوبی در کشور رسید که با توجه به عقب‌ماندگی 44 ساله همدان در رشته قایقرانی موفقیتی ارزشمند برای ورزشکاران استان محسوب می‌شد.

قایقرانی همدان خیلی زود راه خود را پیدا کرد و با تاسیس هیئت همدان در سال 88، این رشته از آن سال به بعد همواره در مسیر موفقیت گام برداشته است و ورزشکاران آن در سطح ملی و فراملی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته‌اند.

در این ‌بین آرزو حکیمی یکی از قایقرانان صاحب‌نام استان همدان و متولد سال 74 از جوان‌ترین ورزشکاران کاروان ایران در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون است و جوان‌ترین کایاک سوار دختر ایران لقب دارد. او همچنین نخستین دانش‌آموز المپیکی ایران بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی محسوب می‌شود.

قایقرانی همدان امکانات بیشتری می‌خواهد

محمد ضروری رئیس هیئت قایقرانی همدان درباره وضعیت این رشته ورزشی به خبرنگار تسنیم در همدان گفت: رئیس هیأت قایقرانی ادامه داد: فعالیت‌ قایقرانان همدان از یک استخر 25 متری آغاز شد و بعدها از سد آبشینه برای تمرین قایقرانان بهره گرفتیم. قبل از فصل سرما نیز ورزشکاران قایقرانی تمرینات خود را به صورت مستمر در سدهای اکباتان و آبشینه دنبال می‌کردند.

وی با اشاره به مشکلات تجهیزاتی قایقرانی همدان بیان کرد: متأسفانه تجهیزات هیئت قایقرانی استان روزبه‌روز در حال فرسوده‌تر شدن است و وضعیت مالی هیئت نیز اجازه نمی‌دهد تجهیزات جدید خریداری کنیم.

ضروری ادامه داد: با وجود اینکه تمرینات قایقرانان همدان از یک استخر 25 متری آغاز شد و فضای بسیار کوچکی در اختیارشان بود اما ورزشکاران استان توانستند پس از 4 ماه به مسابقات کشوری اعزام شوند و به عناوین قابل توجهی دست یابند. بعدها نیز به مسابقات مهم بین‌المللی اعزام شدند تا ثابت شود اگر امکانات مناسبی در اختیار ورزشکاران باشد مسیر برای پیشرفت فراهم است.

المپیک، اوج درخشش قایقرانی

رئیس هیئت قایقرانی همدان با اشاره به حضور آرزو حکیمی در المپیک 2012 لندن گفت: یکه‌تازی همدان در برخی مواد چون کایاک در چند سال اخیر بدون تردید مرهون نتایج کسب شده توسط حکیمی است. او به عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی پس از انقلاب اسلامی در آوردگاه بزرگ المپیک شرکت کرد.

وی افزود: حکیمی سال 90 درست پس از بازی‌های جوانان جهان در حالی که تنها 16 سال سن داشت در رقابت‌های آسیایی تهران حاضر و موفق به کسب 3 مدال طلا، یک نقره و یک برنز در کایاک شد تا عنوان ستاره بازی‌ها به او تعلق بگیرد.

ضروری با اشاره به کسب مدال برنز حکیمی در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون خاطرنشان کرد: البته ما اسیر یک یا دو نام نیستیم و همچنان و به‌طور مداوم به دنبال کسب استعدادهای بیشتر در این رشته هستیم. از سویی نباید از افتخارات ورزشکارانی مانند نرگس خدابنده‌لویی، محمد ولدی، مهسا بیگدلی، مونا نوری، محیا نوری، متینه نوری، حمید چوبداری و .. به سادگی عبور کرد.

رئیس هیئت قایقرانی همدان بیان کرد: در میادینی چون قهرمانی آسیا، قهرمانی جوانان جهان و تورنمنت‌های بین‌المللی، قایقرانان استان حرف برای گفتن داشته و دارند و روند موفقیت‌ها با زحمات مربیان و تلاش ورزشکاران قطع نمی‌شود.

اهمیت توجه به ورزش المپیکی

ضروری با اشاره به نگاه ویژه دستگاه ورزش همدان به رشته‌های المپیکی خاطرنشان کرد: در همدان حمایت از ورزش‌هایی چون کشتی، قایقرانی و تیراندازی که المپیکی هستند بی تردید باید در اولویت باشد که خوشبختانه نگاه مدیرکل ورزش و جوانان همدان به همین شکل است.

رئیس هیئت قایقرانی استان همدان عنوان کرد: بیش از 120 ورزشکار سازمان‌یافته در تمام رشته‌های قایقرانی در همدان فعالیت می‌کنند. البته بیشتر از بحث کمیت ورزشکار کیفیت قایقرانان برای ما اهمیت دارد.

وی گفت: همدان از استعدادهای بسیار زیادی در رشته قایقرانی برخوردار است و مربیان سازنده ما با شناسایی نخبه‌های این رشته که شرایط جسمانی ایده‌آلی برای این رشته دارند، در کوتاه‌ترین مدت قایقرانان را از سطح مبتدی به رده حرفه‌ای ارتقا داده‌اند.

ضروری در پایان خواستار حمایت ویژه از سوی دستگاه ورزش و فدراسیون قایقرانی شد و تاکید کرد: افتخارات حاصل شده در حالی است که همدان فاقد دریا و دریاچه است و علاقه وافر قایقرانان همدانی موجب شده که با پیمودن مسیر طولانی و با وجود سرمای شدید همدان در نیمه دوم سال تمرین آماده‌سازی خود را در سطح بالایی برگزار کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار