در 22 ماه گذشته، مرگ مادر باردار در استان ایلام به‌واسطه تلاش و اهتمام مسئولانه همکاران به وقوع نپیوسته است.
کد خبر: ۱۵۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸ 30 December 2015
متاسفانه این روزها زایمان به روش سزارین به یک مد در جامعه تبدیل شده و بسیاری از خانم‌ها بدون هیچ تفکری و تنها به دلیل ترس از درد زایمان طبیعی، سزارین را انتخاب می‌کنند. البته انجام عمل سزارین، مزایا و معایبی دارد که لازم است با دقت به آن توجه کرد. اما بدون تردید می‌توان گفت که زایمان سزارین انتخابی توسط مادر عوارض زیادی را به همراه دارد.
به گزارش تابناک ایلام،تنها مزایای زایمان سزارین انتخابی، اطلاع مادر از چگونگی زایمان و عامل دیگر راحتی آن برای جراح است. اما خانم‌ها باید بدانند که جراحی سزارین یک جراحی بزرگ شکمی و بسیار جدی است و از شروع سزارین تا حین عمل و پس از آن سه تا چهار ساعت طول می‌کشد.
حتی بسیاری از خانم‌های باردار در مورد انجام زایمان واژینال یا همان طبیعی بعد از زایمان سزارین مطلع نیستند و در واقع بسیاری از پزشکان این اجازه را به زنان نمی‌دهند تا بعد از سزارین، طبیعی زایمان کنند.

در نوزادانی که به روش سزارین متولد می‌شوند، خطر ابتلا به دیابت نوع اول، ابتلا به آسم و آلرژی بسیار بالاتر از نوزادانی است که به روش زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند. حتی تحقیقات نشان می‌دهند سندروم مرگ ناگهانی نوزادان در ماه‌های نخست، در نوزادانی که به شیوه سزارین متولد می‌شوند تا سه برابر بیشتر است. همچنین افسردگی مادران سزارینی دوبرابر مادرانی است که به روش زایمان طبیعی وضع حمل کرده‌اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام درگفتگو با خبرنگارایسنامنطقه ایلام گفت: در 22 ماه گذشته، مرگ مادر باردار در استان ایلام به‌واسطه تلاش و اهتمام مسئولانه همکاران به وقوع نپیوسته است.
بهبود وضعیت سلامت مادران و نوزادان ازتعهدات بین المللی کشور در راستای اهداف توسعه هزاره است که با مضامینی چون " بهبود سلامت مادران در چارچوب بهداشت باروری ” و  "كاهش ميزان مرگ و مير كودكان" در حال اجراست. دستیابی به این اهداف مستلزم کاهش شاخص ميزان مرگ و میر مادران و نوزادان در اثر عوارض بارداری و زایمان، کاهش، میزان سزارین هاي بدون انديكاسيون و ترویج زایمان طبیعی می باشد.
در این برنامه علاوه بر رایگان نمودن زایمان طبیعی در مراكز دولتي به منظور تشویق مادران باردار به انجام زایمان طبیعی، تعرفه تشویقی مازاد بر تعرفه مصوب فعلی به دهندگان خدمت زایمان طبیعی اجرا شده است که منجر به کاهش 6 درصدی سزارین در بیمارستان ها شده است.

دکتر «علی دل‌پیشه» در کمیته ترویج زایمان طبیعی و ارتقاء سلامت مادر و نوزاد اظهار کرد: نهادینه شدن زایمان طبیعی در سطح جامعه نیازمند مشارکت همه‌ی اقشار جامعه بوده و دانشگاه نیز همواره برای اجرای این برنامه در سطح استان تلاش خود را به کار بسته است.

وی با اشاره به توجه ویژه دولت به فرهنگ‌سازی در خصوص زایمان طبیعی، افزود: ترویج زایمان طبیعی یکی از بسته‌های مهم طرح تحول نظام سلامت است که با هدف ارتقاء سطح سلامت مادران در سطح کشور در دولت تدبیر و امید توسط وزارت بهداشت به مرحله اجرا رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام خاطرنشان کرد: در راستای سیاست‌های جدید جمعیتی مبنی بر افزایش جمعیت، ترویج زایمان طبیعی در قالب طرح تحول نظام سلامت و برنامه راهبردی دولت تدبیر و امید با رایگان شدن آن در بیمارستان‌های دولتی از 15 اردیبهشت‌ماه در سراسر کشور اجرا شده و آثار مثبت و قابل توجهی را در پی داشته است.

دل‌پیشه ادامه داد: متأسفانه در سال‌های گذشته در سطح کشور عمل سزارین در جامعه فراگیر شده که این فرهنگ نادرست خطرات و مشکلاتی را هم برای مادران، نوزادان و در سطحی بالاتر برای جامعه به همراه دارد.

وی تنها راه کاهش آمار سزارین را در ترویج زایمان طبیعی فرهنگسازی و آگاه‌سازی مردم و خصوصاً قشر زن در جامعه دانست و گفت: مزایای زایمان طبیعی باید برای مادران باردار به‌صورت کاملاً واضح و روشن تشریح شود و این فرهنگ نادرست اصلاح شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با تقدیر ویژه از از تلاش دست‌اندرکاران عرصه بهداشت و درمان بر حفظ وضعیت موجود، عدم مرگ مادران باردار در طول 22 ماه را یکی از افتخارات دانشگاه در دولت تدبیر و امید دانست و بر ارتقاء این گونه شاخص‌های مهم در سطح استان تأکید کرد.

در ادامه این جلسه پس از ارائه آمار زایمان طبیعی و سزارین مربوط به سال 93 و 6 ماهه‌ی نخست 94 مصوباتی در جهت بهبود شاخص برنامه مادران و نوزادان استان به تصویب شرکت‌کنندگان رسید./پ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار