گروه‌های اصولگرا از بنده برای حضور در انتخابات دعوت نکردند، بنده اعلام کردم که به صورت مستقل وارد انتخابات شده‌ام و در صورتی که اصولگرایان از بنده دعوت کنند که در ائتلاف آنها حضور یابم، درخواست آنان را در شورای مرکزی فراکسیون رهروان به رأی می‌گذارم و هر چه شورای مرکزی تصمیم گرفت عمل می‌کنیم.
کد خبر: ۱۵۴۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳ 30 December 2015
به گزارش تابناک قم، با اتمام زمان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و حضور نامزدهااز همه جناح ها، گروه ها و سلایق سیاسی، داغ ترین دوره ازشرکت این تعداد داوطلب در انتخابات مجلس تجربه گردید.

سرانجام علی لاریجانی رئیس مجلس نهم و نماینده قم درآخرین روزهای ثبت نام در پنجشنبه گذشته با حضور در فرمانداری قم به همه گمانه‌زنی‌ها و اخبار ضد و نقیض این روزها پایان داد و ضمن اعلام این خبر که نه به ائتلاف اصولگرایان خواهد پیوست و نه زیر عنوان تشکل رهروان ولایت خواهد رفت، در دهمین انتخابات مجلس به صورت مستقل نام‌نویسی کرد. 

علی لاریجانی پس از دو دوره نما یندگی با حضور در ایتلاف وتشکلات مطرح درانتخابات در دو دوره گذشته این بار نیز با شروع دور جدیدجلسات طیف های مختلف سیاسی برای شکل گیری نامزدهای هر جناح موضوع بحث محافل سیاسی ناظر بر روند انتخابات قرار گرفت.

در عرصه سیاسی نیز روند معرفی نامزدهای اصولگرایان در این دوره از انتخابات در مراحل مقدماتی برای رسیدن به اجماع از تشکیل جلسه چهار نفره‌ علی لاریجانی، آیت‌الله مقتدایی، علی اکبر ناطق نوری و علی اکبر ولایتی شروع شد. که در این باره نیزآقای لاریجانی گفت: البته ما جلسه‌ای داشتیم و موضوع آن پیرامون این بود که چطور می‌توانیم در پروسه انتخابات تلاش کنیم تا افراد کارآمد و با همان نگاه و افق ملی که عرض کردم حضور داشته باشند و کارآمدی مجلس افزایش یابد. لذا در این زمینه بحث و همفکری کردیم.

بعد از آن زمزمه‌ای در برخی رسانه‌ها مبنی بر تلاش جمعی از اصولگرایان برای تشکیل هسته اولیه شورای ائتلاف اصولگرایان شنیده شد، شورایی که در آن 8 عضو شاخص برخی احزاب و جمعیت‌های اصولگرا متشکل از محمدرضا باهنر، غلامعلی‌حدادعادل، اسداله بادامچیان، حسین فدایی، محمدنبی حبیبی، مرتضی آقاتهرانی، علیرضا زاکانی و صادق محصولی حضور داشته وبا محوریت شورای فقهایی با ترکیب آیات عظام موحدی کرمانی، محمد یزدی و مصباح یزدی تشکیل یافته است.

ائتلاف جدید اصولگرایان با محوریت آیات عظام موحدی کرمانی، محمد یزدی و مصباح یزدی سبب شد ، جلسات چهارنفره با عدم شرکت برخی از اعضای آن پیش از شروع به پایان کار خود برسد وتدابیر اندیشیده شده در این مرحله از کارناتمام بماند.هم زمان با انتشار اخباری در مورد پیوستن علی لاریجانی به شورای ائتلاف اصولگرایان، دسته بندی های سیاسی و انتخاباتی آرایش جدیدی یافته ودر حالی که به نظر می رسید وضعیت نامزدهای اصولگرایان روشن شده خبری به سرعت از سوی کاظم جلالی، رییس فراکسیون اکثریت مجلس و از افراد نزدیک به لاریجانی منتشرگردیده واین موضوع رارد کرده و بیان داشت که هرچند ائتلاف اقدامی پسندیده است اما باید توجه داشت این مباحث فضاسازی‌های رسانه ها است و در عالم واقعی سیاست، اتفاق خاصی نیفتاده است.

با وجود تکذیب های صورت گرفته از سوی افراد نزدیک به لاریجانی، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگویی صحبت‌های جلالی را تکذیب کرد و این گونه توضیح داد که تکذیبیه‌ای را در یکی از روزنامه‌ها مبنی بر نپیوستن آقای لاریجانی به شورای ائتلاف اصولگرایان دیدم که آن را به ایشان در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان دادم. آقای لاریجانی این تکذیبیه را قبول نداشت؛ یعنی به‌عبارت دیگر آقای لاریجانی همچنان بر عهد خود در پیوستن به شورای ائتلاف اصولگرایان پایبند است؛ لذا آن تکذیبیه را تکذیب می‌کند.

سرانجام علی لاریجانی پس از هفته ها سکوت در مورد پیوستن یا نه پیوستن اش به ائتلاف اصولگرایان با حضور در فرمانداری قم و اعلام این که به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده است، به همه گمانه‌زنی‌ها و اخبار ضد ونقیض این روزها پایان داد؛ اتفاقی که شاید برای برخی دور از انتظار بود اما برای بسیاری از تحلیل گران سیاسی عدم پیوستن لاریجانی به این ائتلاف امری قابل پیش بینی بود.

لاریجانی پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه به منظور اتصال و نزدیکی با مراجع عظام، علما و اقشار مختلف مردم در این انتخابات شرکت کرده است، گفت:‌ مستقل وارد انتخابات شدم و پیوستن یا نپیوستن رهروان ولایت به ائتلاف اصولگرایان ربطی به من ندارد. او درباره پیوستن جریان رهروان ولایت به ائتلاف اصولگرایان نیز این موضوع را به تصمیم‌گیری رهروانی‌ها مرتبط دانست و تاکید کرد که در این مسیر این گروه خود باید تصمیم بگیرند و ربطی به من ندارد.علی لاریجانی در حالی از اعلام هرگونه نسبت داشتن با رهروانی‌ها در انتخابات آتی مجلس پرهیز کرده است که همواره تشکیل حزب یا تشکل سیاسی از سوی اعضای فراکسیون رهروان مجلس به علی لاریجانی نسبت داده شده است.

در همین رابطه کمال‌الدین پیرموذن نماینده اصلاح‌طلب مجلس و عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها گفت: لاریجانی در جلسه امروز فراکسیون رهروان اعلام کرد: گروه‌های اصولگرا از بنده برای حضور در انتخابات دعوت نکردند و به دلیل اینکه با دعوت مردم و علما و گروه‌های مختلف اجتماعی به عرصه انتخابات وارد شدم، اعلام کردم که به صورت مستقل وارد انتخابات شده‌ام و در صورتی که اصولگرایان از بنده دعوت کنند که در ائتلاف آنها حضور یابم، درخواست آنان را در شورای مرکزی فراکسیون رهروان به رأی می‌گذارم و هر چه شورای مرکزی تصمیم گرفت عمل می‌کنیم.

با وجود آنکه اختلافات لاریجانی با جریان اصولگرایی به پیش از روی کار آمدن دولت حسن روحانی برمی گردد اما همسویی رئیس مجلس با اکثر سیاست های دولت سبب افزایش این اختلافات گردید به نحوی که کیفیت مواجهه لاریجانی با مذاکرات هسته‌ای و برجام ، عمق زاویه ایجاد شده بین او و جریان اصولگرایان را بروز داد.

به نظر می رسد با توجه به جلسه چند روزگذشته رهروان ولایت و تصمیم به حضور در انتخابات با تابلوی مستقل علی لاریجانی روندکار تا این مرحله به نفع اصلاح طلبان و جریانات نزدیک به دولت در حال پیش رفت است و آنها توانستند یک بازیگر مهم در عرصه سیاسی کشور را از پیوستن به جریان رغیب بازدارند و اگر اتفاق خاصی تا 7 اسفند نیافتد، ائتلاف اصولگرایان با یک غایب بزرگ پا به آزمون مهم انتخابات 94 خواهند گذاشت.

منبع: قم نا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار