یادواره و نمایشگاه خاندان وصال شیرازی با حضور هنرمندان و اعضای این خاندان برگزار شد.
کد خبر: ۱۵۵۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱ 31 December 2015
تابناک فارس به نقل از مهر: در این یادواره که پیش از ظهر پنجشنبه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد، رئیس این مرکز با بیان اینکه خاندان وصال زاده زندیه در دوره قاجاریه است، گفت: این خاندان به همه هنرهای زمانه آراسته شد.

کورش کمالی سروستانی با بیان تاریخ مختصری از خاندان وصال شیرازی و نقشی که این خانواده در فرهنگ و هنر خطه فارس نقش آفریدند عنوان کرد: وقتی که فتحعلی شاه به شیراز سفر می کند می گوید «جناب وصال اسراف کمالات نمودند»، اینگونه بود که پس از آن برای خاندان وصال شیرازی مقرری تعیین شد.

وی با بیان اینکه در کسب فضایل، وصال یکی از پرآوازه ترین خاندان شیراز است، ادامه داد: هر یک از ۶ پسر این خاندان به هنرهای گوناگون آراستند و در شعر، خوشنویسی و تذهیب سرآمد روزگار شدند.

خاندان وصال روح، هویت و فرهنگ شیراز است

کمالی سروستانی در شرح خاندان وصال شیرازی، گفت: روح هر شهر نیازمند فرهنگ و ادب است که خاندان وصال بخشی از روح، هویت و فرهنگ این شهر را رقم زدند. پاسداشت و یادآوری فضایل آنها باید رسالت مدیران فرهنگی باشد.

امید بناکار، استاد خوشنویسی نیز در این آیین که همزمان با گشایش نمایشگاه آثار خاندان وصال شیرازی برگزار شد اظهار کرد: اگر هرسال هم بزرگداشت وصال ها تکرار شود شایسته است، زیرا هنوز ابعاد شخصیتی این خاندان تبیین نشده است.

وی با بیان اینکه هنر تذهیب از اواخر دوره صفویه تا قاجاریه خاموش است ادامه داد: وقتی حکومت ها عوض می شد هنرمند را در خدمت امیال و مقاصد خود می پنداشت.

بناکار از وصال شیرازی به عنوان خوشنویسی که از کودکی این هنر از دایی خود آموخت، نام برد و افزود: وصال شیرازی با طبع زیباپسندی که داشت در خط نستعلیق، شکسته، نسخ و ثلث آغازگر جریانی در ایران شد، در حالیکه در کنار این فضایل، خانه او نیز مامن هنرمندان شد.

این استاد خوشنویسی با اشاره به اینکه امروزه اغلب خوشنویسان نگاه هنری را از این خاندان کسب کرده اند پیشنهاد کرد: بسیاری هستند که آثار وصال را نزد خود حفظ کرده اند، بدین خاطر تمایل دارند آنرا برای ایجاد موزه ای به این عنوان هدیه کنند.

بناکار یادآور شد: به دنبال این باید باشیم که منزل وصال شیرازی که اینک در اختیار دانشگاه علوم پزشکی است به نام موزه خوشنویسی وصال وقف شود. زیرا در ایران خاندانی مانند وصال نیست که همه اعضایش هنرمند و هنرور باشند.

خاندان وصال «مکتب گل مرغ» را به کمال رساندند

استاد نایب شیرازی هم در این نشست و پاسداشت با بیان اینکه خاندان وصال شیرازی افزون بر خط نسخ، شکسته، نستعلیق و ثلث «مکتب گل مرغ» را هم گسترش داده و به کمال رساندند. بنابراین باید از این آثار حمایت شده و به نمایش گذاشته شود.

یکی از اساتید ادبیات دانشگاه شیراز هم به جنبه های شاعرانه خاندان وصال شیرازی پرداخت و گفت: اگر بخواهیم بزم فرهنگ گرم باشد باید از خاندان وصال آن گونه که شایسته است قدردانی شود.

وی خواستار کوشش در تجلیل از این خاندان شد و افزود: همانگونه که گذشتگان در این کار کوشش داشتند و مشعل فرهنگ را در این خطه فروزان گرداندند، هیچ عجیب نیست عنوان شودبرای خاندان وصال جشنواره ای یک ماهه نیاز است.

جعفر موید شیرازی یادآور شد: آثار وصال ظرف یک یا دوسال حاصل نشده و همه باید به این خاندان و کار بزرگ آنها نگاه ویژه داشته باشند.

وی در زمینه ضعر وصال هم گفت: مایه شعر وصال آن چنان است که همه جوانب را اقناع می کند.

نمایشگاه آثار خوشنویسی و خطی خاندان وصال شیرازی از ۱۲ شهر ۱۰ دی تا ۱۸ این ماه حاوی ۵۵ اثر در نگارخانه جم شیراز برپاشد. این نمایشگاه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ هر روز پذیرای علاقه مندان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار