کد خبر: ۱۵۵۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶ 02 January 2016

چکیده: بررسی نقش شبکه های ماهواره ای در ایجاد گسست در بنیان های خانواده و جامعه: موضوعات مرتبط با زن و خانواده، مدت زیادی است که محورکاربرنامه سازان شبکه ها و رسانه های بیگانه ای می باشد. برنامه سازانی که در راستای اهداف صاحبان بنگاه های رسانه ای خود، به تخریب و ایجاد گسست های عمیق در بنیان های اساسی نهاد خانواده و جامعه می پردازند.

مقام معظم رهبری در همین باره می فرمایند: «یکی دیگر از قلم های واضح اساسی، رقیق کردن اعتقادات اسلامی و احساسات اسلامی و رسوخ دادن تفکرات الحادی و شبه الحادی ازطرق مختلف است. این جزو سیاست های اینهاست. دستگاه های گوناگون تبلیغاتی را با مبالغ کلان، با پی گیری های همه جانبه و گسترده، در خدمت تغییر فکر جوانان ما به کار می گیرند».

مقدمه: در نقشه ی راه کارتل های بزرگ ضدّ فرهنگی جهان، حجاب و عفاف مسلمانان، مانع جدّی در راه گسترش فساد و تباهی درجوامع اسلامی و حتی غیره اسلامی به شمار می آید. از این رو، رسانه های نظام سلطه می کوشند این فرهنگ را به هرطریق ممکن تضعیف کنند. مقام معظم رهبری دراین باره می فرمایند: « سیاست راهبردی، اساسی و بنیانی غرب بر عرضه شدن و هرزه شدن زن است و حجاب، مخالف آن است. حتی اگر حجاب ناشی از یک انگیزه و ایمان دینی هم نباشد، با آن مخالفت می کنند.»

در این بین نقش رسانه های غربی و شبکه های ماهواره ای فارسی زبان اگرچه در یک خط مشی و راستا قرار می گیرد، لکن در روش و تاکتیک با هم متفاوت است.این شبکه ها در امر مبارزه با اصل حجاب حتی در حوزه (( مخاطبِ معتقد به ارزش های دینی )) نیز متوقف نشده و همواره با پخش ویژه برنامه هایی سعی در ایجاد گسست در اعتقادات این قشر را دارند.

در يك جامعه لباس هر انسان همچون پرچم است كه مليت و مذهب، سنت و فرهنگ او را مشخص و روشن مي كند، حجاب صدفي است كه گوهر گرانبهاي هستي را در بر مي گيرد و شخصيت او را بالا مي برد. آري بشر همواره اشياء ذي قيمت را از دسترس ديگران دور نگهداشته و با شيوه هاي خاص از آن مراقبت مي نمايد. به همين جهت اشيايي كه درهمه جا يافت شده و دسترسي به آن ها آسان است، ارزش خود را از دست مي دهند.

خانواده اولين و مهمترين نهاد اجتماعي يك جامعه به شمار مي آيد. ثبات خانواده كه مركز عشق و اميد و تحقق آرزوهاي شيرين جوانان مي باشد، توانايي فردي را افزايش و جامعه را استوار و پويا خواهد ساخت.

بي ترديد نهاد خانواده، تنها با پاسداري از حجاب، درخشش و بالندگي لازم را پيدا
مي كند، زيرا اگردرجامعه اي حجاب بصورت كامل رعايت گردد، جوانان به ازدواج روي آورده و خانواده هاي تشكيل شده نيز ثبات بيشتري مي يابند. با كمال تاسف و اندوه بايد گفت كه در اثر بي بند و باري در پوشش، خسارت هاي جبران ناپذيري متوجه اين نهاد اصيل مي گردد، كه با هيچ روي قابل مقايسه با ساير مضررات اين پديده شوم نيست. عوارض نامطلوبي چون سست شدن پيوند. زناشويي، و گسيختگي بنيان نهاد خانواده و درنتيجه منجر به افزايش ميزان طلاق، گسترش فساد و تباهي و سردي روابط خانوادگي و بي علاقه گي به ازدواج مي گردد.

حجاب و بی حجابی

مبارزه با حجاب اسلامی زنان مسلمان درکشور های اسلامی هیچگاه یک پدیده درونی نبوده و منشاء بیرونی داشته است. این پدیده، تهاجمی استعماری با هدف مسخ هویت اسلامی مردم، ایجاد انشقاق و جدایی درمیان مسلمانان، تروج فرهنگ غرب، رواج ابتذال درجوامع اسلامی و نهایتاً انهدام اساس استقلال مسلمانان می باشد.((همفری)) کارشناس و جاسوس معروف انگلستان درکشورهای اسلامی که از فعالان رواج فرهنگ غربی درمیان ملل مسلمان می باشد، درکتاب خاطرات خود به موارد متعددی ازخصوصیات مسلمانان ازجمله اعتقاد به مبانی اسلامی، حفظ حجاب اسلامی، استحکام کانون خانواده و تبعت فرزندان از روش پدران و نیاکان اشاره کرده ولزوم مبارزه با این مبانی و ارزش ها را مورد تاکید قرارداده است. وی که ماموراعزامی وزارت مستعمرات انگلیس به کشورهای اسلامی بوده، از بی حجابی و برداشتن حجاب زنان و رواج بی بندو باری به عنوان یکی ازموثرترین روش ها در مبارزه با استقلال ملت های مسلمان یاد کرده است .

توصیه ((همفری))دربسیاری از کشورهای اسلامی توسط دولتهائی که به دربارلندن ویا متحدان اروپائیش وابسته بودند به اجرا گذاشته شده است.

و این در حالی است که بنا به گفته ی مقام معظّم رهبری، حجاب وقار است، متانت است، ارزش گذاری زن است، سنگین شدن کفّه ی آبرو و احترام اوست، این را باید خیلی قدر دانست و از اسلام باید به خاطر این مسأله حجاب تشکّر کرد، این جزو نعمت های الهی است، اسلام در برخی جاها حتّی زن را بر مرد ترجیح داده است.تمام دعوای امروز بلندگو هاو بوق های تبلیغاتی غربی با مسلمانان هم بر سر همین است. شما ببینید در مقابل حجاب چه حسّاسیّتی نشان می دهند"؛آنچه که امروز شواهد و قرائن نشان می دهد این است که گرایش به حجاب و عفاف در جهان اسلام روز به روز بیشتر می شود،آنچنان که آمار نشان می دهد درصد تمایل به حجاب دختران 20تا30 ساله در کشور مصر بسیار افزایش پیدا کرده است.

زنانی که در جمهوری اسلامی ایران به راحتی زندگی می کنند نمی دانند که زنان محجبه در سایر کشورها برای داشتن حجاب چه سختی هایی را متحمل می شوند. هیچگاه درک نخواهند کرد که اجبار به بی حجابی چقدر طاقت فرساست.(مرضیه هاشمی کارشناس رسانه در آمریکا).

غرب می دانست که پاشنه ی آشیل کشورهای اسلامی دور شدن از حیا و عفاف است که هر دو از مقدمات و اولویات حجاب هستند. لذا برای بر جا نشاندن حکومت هایی چون جمهوری اسلامی ایران تصمیم بر آن شد که پروژه ی حیا زدایی اجرا شود. نشانه های این مدعا را می توان درترویج پدیده هایی مانند ماهواره، اینترنت، مدها و سبک های غربی، مجالس مختلط و پارتی ها و ... پیدا کرد.

حجاب در اسلام

بي شك، پوشش زن در برابر مردان نامحرم، يكي از ضروريات دين اسلام است كه درباره جنبه اسلامي آن نمي توان ترديدي به خود راه داد. در قرآن كريم و روايات وارده از پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين (ع) و نيز در كلمات فقها، به وجوب و كيفيت آن تصريح شده است.

حجاب در اديان گذشته نيز وجود داشته است، ولي اين حكم در دين اسلام بسيار مترقي تر است. و قرآن برای جاب احکام صریحی دارد از آن جمله: ((یا أیُّهَا النّبِیُّ قُل لأزواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ المُؤمِنینَ یُدنینَ عَلَیهنّ مِن جَلاَبیبهنّ ذلِکَ أدنی أن یُعرَفنَ فَلا یُؤذَینَ وَ کانَ اللهُ غَفُوراً رَحیما)). ((پیامبر! به همسرانت و دخترانت و زنان مؤمن این مطلب را ابلاغ کن که: چادرهای خود را طوری به سرکنند که جلوی آن باز نشود، فلسفه ی این حکم این است که با این گونه چادر سر کردن ، معلوم می شود اهل عفاف و صلاح هستند پس مورد آزار و اذیت قرار نمی گیرند.))( احزاب / 59).

امام خميني(ره) همواره بر اولويت پوشيدن چادرتأكيد داشتند. از عایشه نقل شده است: «خمّرت وجهی بجلبابی؛ صورتم را به وسیله جلباب خود پوشاندم.» از این گفته به خوبی استفاده می شود که جلباب به معنای پیراهن بلند و یا مانتو نیست چون پوشاندن صورت به وسیله پیراهن و مانتو انجام نمی شود. همچنین آمده است:«سدلتْ أحدانا جلبابها مِن رأسها علی وجهها؛ یکی از ما جلباب خود را از روی سرش به صورتش افکند.» از این تعبیر نیز معلوم می شود که جلباب به معنای پیراهن بلند و مانتو نبوده بلکه پوششی بوده که روی سر قرار می گرفته، از این رو قرار دادن آن روی صورت ممکن بوده است؛ برخلاف پیراهن بلند و مانتو که پوشاندن صورت با آن انجام نمی شود.

از نظر قرآن شکل خاصی از حجاب و پوشش که تأمین کننده حجاب حداکثری است «جلباب» نام دارد و مهم این است که بررسی شود جلباب هنگام نزول آیه به چه معنا و مفهومی بوده است. علامه طباطبایی(ره) پس از ذکر دو احتمال، احتمال دوم را پذیرفته اند. وقتی آیه جلباب نازل شد، زن های انصار از خانه هایشان خارج شدند.درحالی که پوشش های مشکی داشتند. گویی کلاغ بالای سر آنها نشسته است.

چادر مشکی حجاب هم شکل بانوان مسلمان

بر اساس آیه جلباب می توان گفت که چادر مشکی پوشش متحدالشکل زن مسلمان در برخورد با نامحرم و در بیرون از منزل است، تا نشانه ای باشد برای شناخته شدن زن مؤمن و مسلمان به پارسایی، عفت و پاکی. در واقع همان گونه که لباس متحدالشکل و یونیفرم در دیگر اصناف و اقشار، ماهیت افراد را مشخص می کند، جلباب و چادر مشکی معرّف شخصیت روحی و معنوی و پاکدامنی بانوان مسلمان به عنوان قشر بزرگ جامعه است.

فاطمه(س) الگوي زن در جامعه اسلامي

اين شخصيت جامع الاطراف، فاطمه زهرا(س) است. الگوي زن مسلمان اين است: زن مسلمان بايد در راه فرزانگي و علم تلاش كند در راه خود سازي معنوي و اخلاقي تلاش كنند و در ميدان جهاد و مبارزه از هر نوع آن پيش قدم باشد. نسبت به زخارف دنيا و تجملات كم ارزش، بي اعتنا باشد، عفت و عصمت و طهارتش درحدي باشد كه چشم و نظر هرزه بيگانه را به خودي خود دفع كند. در محيط خانه، دل آرام مرد، شوهر و فرزندانش باشد. مایع آرامش زندگي و آسايش محيط خانواده باشد. در دامن پر مهر و پر عطوفت و با سخنان پر نكته و مهر آميزش فرزندان سالمي را از لحاظ رواني تربيت كند، مادر از هر سازنده اي سازنده تر و با ارزش تر است. بزرگترين دانشمندان ممكن است يك ابزار پيچيده الكترونيكي را مثلاً موشك هاي قاره پيما را بوجود آورند ولي هيچكدام اينها اهميت اين را ندارد كه كسي يك انسان والا بوجود آورد و چنين كاري تنها از مادر ساخته است. اين آن الگوي زن اسلامي است.

نگاهي گذرا به انواع مشهور پوشش سر و صورت

بُرقع، خِمار، شَعْرِيَّه، صِدار، طَرحَه، قِناع، مِقنع، مِقنَعَه ، كنبوس، كوفيه، نقاب

نتيجه

حجاب، نشان دهنده استقلال در فرهنگ مذهبي و ملي ماست، نشانگر حيا و پاكي روح و روان زن است، ارزش زنان را بالا مي برد و نشانه عفاف و نوعي مصونيت است. حكومت اسلامي وظيفه دارد عفت عمومي را حفظ كند دولت بايد مراكزي كه عفت عمومي را خدشه دار مي كند كنترل نمايد و سينماها، آمفي تئاترها، صدا و سيما و رسانه هاي جمعي را دقيقاً زير نظر داشته باشد و آنها را كنترل نمايد. براي اينكه جوانان حجاب را رعايت كنند فرهنگ سازي مي كنند و بعد با كساني كه پستي و بلندي بدن خود را بخصوص قسمت هايي كه مهيج و بر انگيزاننده شهوت جوانان است، عرضه مي كنند، برخورد نمايند و آنها را مورد كنترل خود درآورند.

براي مقابله صحيح با بي حجابي و بد حجابي و مظاهر آن كارهاي مختلفي بايد در جامعه صورت گيرد كه نمونه اي از آنها را در ذيل بيان مي داريم.

1ـ تبيين صحيح حجاب از ديدگاه قرآن و سنت2ـ تبيين آمار حجاب و آثار شوم بي حجابي و بد حجابي 3ـ رشد فكري و فرهنگي و تبيين شخصيت واقعي زن در اسلام و جامعه اسلامي و يادآوري وضعيت اسفبار فرهنگي و اجتماعي زنان در جوامع ديگر و دوران ننگين ستم شاهي 4ـ تبليغات غير مستقيم از طريق الگو سازي 5 ـ آسان كردن ازدواج.

تهیه و تنظیم: سونیا امیرپور

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار