کار و بار بسیاری از ناشران در پاییز رونق چندانی نداشته است. به روایت ارقام و آمار، مردم در فصل پاییز بیشتر رمان خواندند. بعد از رمان، کتاب‌های روانشناسی و روانشناسی اجتماعی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
کد خبر: ۱۵۶۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴ 03 January 2016
پاییز امسال برای بسیاری از ناشران خصوصی پاییز غمگینی بوده است. تیراژهای پایین و فروش پایین و افزایش هزینه‌ها ادامه کار را برای استخوان‌دارترین انتشاراتی‌ها دشوار کرده است.

وقتی برای جویا شدن آمار فروش به سراغ ناشران قدیمی رفتیم، بسیاری از آنها مایل نبودند تا آمار پرفروش‌ترین کتاب پاییزه‌شان رسانه‌ای شود. آمارهایی بعضا دو رقمی از فروش یک کتاب برای ناشرانی که روزگاری محفل بزرگان و جایگاه نمو اندیشه بوده‌اند، مصداق فاجعه فرهنگی است.

در حالی که بسیاری از ناشران خصوصی صورت خود را با سیلی سرخ می‌کنند، کسب و کار بعضی دیگر از ناشران،‌ پر رونق‌تر از همیشه بوده است. در لیست پرفروش‌ترین کتابهای پاییز کتاب «نامیرا» از انتشارات نیستان ۲۴۰ برابر کتاب «باغ همسایه» از انتشارات آگاه چاپ شده است ودر مجموع سه کتاب اول لیست ۵/۵ برابر ۱۰ کتاب بعدی به فروش رفته است.

البته کتاب اول لیست یعنی « نامیرا» با ۱۱۳ هزار جلد فروخته شده، از کتابهای طرح مطالعاتی روشنا است. این طرح با همکاری شش مرکز پخش و نشر کتاب شکل گرفته. بوستان فدک، موسسه شهیدکاظمی، پاتوق کتاب، کتاب فردا، ترنجستان و کتابستان برگزار کننده پویش مطالعاتی روشنا هستند.

به گفته مسئول دبیرخانه طرح مطالعاتی روشنا، این طرح با هدف ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی انتخاب می‌شود. کتابهای این طرح با جلب نظر نویسنده و ناشر و چاپ ارزان‌تر،‌با قیمتی ارزان در اختیار شرکت‌کنندگان در طرح قرار می‌گیرند. کتاب نامیرا ۶هزار تومانی، قبل از شرکت در طرح پویش مطالعاتی روشنا با قیمت ۱۷ هزار تومان به بازار عرضه شده است.

کتاب دوم لیست پرفروش‌ها «دختر شینا»‌ کتاب مسابقه کتابخوانی کتاب و زندگی است. پایگاه اطلاع‌رسانی مسابقه کتاب و زندگی در توضیح این مسابقه نوشته :«مجمع ناشران انقلاب اسلامی با همکاری مراکز فرهنگی، مؤسسات مردمی، کتابفروشی‌ها، توزیعی‌ها و دستگاه‌های دولتی و ... با طراحی سلسله مسابقاتی تحت عنوان کلی «کتاب و زندگی» در نظر دارد گامی کوچک در جهت ترغیب مردم به مطالعۀ کتاب بردارد.» البته اطلاعاتی از اینکه چه تعداد از این خریدها از سوی نهادها و ارگان‌های دولتی و شبه دولتی بوده است، در دست نیست.

از مجموع ناشران خصوصی این لیست، نشر چشمه با فروشی ۱۰ هزار جلدی کتاب «هنر شفاف اندیشیدن»، ۲ برابر کتاب بعدی لیست، یعنی « ما ایرانیان» از نشر نی، فروش داشته است. یکی از مدیران نشر چشمه در توضیح اختلاف معنادار این کتاب با سایر کتاب‌های لیست گفت: کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» را عادل فردوسی‌پور ترجمه کرده است. علاوه بر این، در برنامه خندوانه، عادل فردوسی‌پور این کتاب را معرفی کرد و بعد از آن تقاضا برای کتاب افزایش معناداری پیدا کرد و کتاب چندین نوبت تجدید چاپ شد.


نام ناشر نام کتاب نویسنده/مترجمتیراژتعداد چاپتعداد صفحاتمیزان فروش در پاییزقیمت 
نیستاننامیراصادق کرمیار۳۰ هزار۱۵-۱۹۳۳۶۱۱۳ هزار جلد۶ هزار تومان
سوره مهردختر شینابهناز ضرابی زاده۲ هزار و پانصد۱۸-۳۸۳۰۰۸۴ هزار جلد۷ هزار تومان
سایانروایتی از زندگی و زمانه خامنه‌ایجعفر شیرعلی‌نیا۱۰۰ هزار۱۱۰۰۰۲۰ هزار جلد۱۴۰ هزار تومان
چشمههنر شفاف اندیشیدنرولف دوبلی/عادل فردوسی‌پورهزار و پانصد۳-۹۳۳۵۱۰ هزار جلد۲۵ هزار تومان
نشر نیما ایرانیانمقصود فراستخواه هزار۱-۵۲۴۰۵ هزار جلد۱۸ هزار تومان
نشر ققنوسسمفونی مردگان عباس معروفی۵هزار و پانصد۱۹۳۷۶۵ هزار جلد۱۷ هزار تومان
نشر هرمسجهان هولوگرافیکمیکل تالبوت/داریوش مهرجویی۳ هزار۳۷-۴۰۴۵۷۴ هزار و پانصد جلد۱۵ هزار تومان
انتشارات نگاهتقدیرمونا برزوییهزار۲-۶۲۰۰۴ هزار و سیصد۱۲ هزار وپانصد تومان
انتشارات مرواریدچقدر خوبیم ماابراهیم رهاهزار و صد۹۴۴هزار و پانصد جلد۷ هزار و پانصد تومان
نشرمرکزچراغ‌ها را من خاموش می‌کنمزویا پیرزاد۲ هزار۵۸-۶۰۲۹۶۳هزارصد و بیست ونه جلد۱۵ هزار و نهصد تومان
نشر ثالثاز روزگار رفتهحسن فیادهزار و صد۱-۲۲۴۰۲ هزار جلد۱۸ هزار تومان
انتشارات اختران۱۷ تضاد و پایان سرمایه‌داریدیوید هاروی/عارف اقوامیهزار۱۳۹۰۸۰۰ جلد۲۷ هزار تومان
انتشارات آگاهباغ همسایهخوسه دونوسو/عبدالله کوثریپانصد۱-۲۳۰۲۵۰۰ جلد۲۰ هزار تومان


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار