حواشي ديوار مهرباني شاهين شهر؛
تابناك: چند وقتی است که یک حرکت اجتماعی با نام دیوار مهربانی در کشور راه افتاده است که همانطور که از نامش پیداست نشان از مسئولیت پذیری و انسان دوستی دارد. این حرکت به لطف شبکه های اجتماعی خیلی زود همه گیر شد و عکس های این دیوارها دست به دست چرخید و مورد استقبال و ستایش همه قرار گرفت.
کد خبر: ۱۵۸۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷ 05 January 2016
چند وقتی است که یک حرکت اجتماعی با نام دیوار مهربانی در کشور راه افتاده است که همانطور که از نامش پیداست نشان از مسئولیت پذیری و انسان دوستی دارد. روزنامه اصفهان امروز در اين باره نوشت: این حرکت به لطف شبکه های اجتماعی خیلی زود همه گیر شد و عکس های این دیوارها دست به دست چرخید و مورد استقبال و ستایش همه قرار گرفت. تا جایی که اکنون روزانه از هر گوشه کشور تصویری از یک دیوار نقاشی شده با چند چوب لباسی و گیره و چند دست لباس رنگارنگ با نام دیوار مهربانی منتشر می شود.
دیوار مهربانی با شعار "اگه نیاز نداری بزار، اگه نیاز داری بردار" با موج هوای سرد در سراسر کشور شروع شده است. مردم لباس و کفش هایی که نیاز ندارند را روی چوب لباسی دیوار می گذارند تا نیازمندان در این زمستان سرد از آنها استفاده کنند. اینکه نخستین دیوار در کجا ایجاد شد نظرات متفاوتی وجود دارد اما بنا به گفته ها، نخستین دیوار مهربانی در مشهد ساخته شده و پس از آن به شهرهای دیگر ایران مانند اصفهان، تهران، شیراز، ایلام و شهرهای دیگر رسیده است. اما آنچه مشخص هر کس در هر جا که برای نخستین بار این ایده را اجرا کرده انگیزه اصلی اش حس مسئولیت پذیری اجتماعی و تقویت و گسترش این حس میان سایر هموطنان بوده است. و اینکه نسبت به مشکلات و نیاز دیگران بی تفاوت نباشیم.
اصفهان هم از این حرکت اجتماعی عقب نمانده است. به عنوان مثال شاهین شهر جزو شهرهایی است که چندین دیوار مهربانی در خیابان های مختلف از جمله خانه کارگر، فردوسی ، نظامی، ملک الشعرا و رازی قرار گرفته، اما یکی از این دیوارها با نا مهربانی روبرو شده است.
دیوار مهربانی خیابان مخابرات جزو آن دیوارهایی است که همیشه چند لباس به گیره های آن آویزان است که این موضوع نشانه همنوع دوستی و توجه شاهین شهری ها به افراد نیازمند است.
اما چند روزی است با زیاد شدن تعداد لباس ها، آنها روی زمین انباشته و زیر باران چند روز گذشته نمناک شده اند و کمک های مردم در حال بی استفاده شدن و از بین رفتن اند.

این موضوع باعث شد که یکبار دیگر شهروندان شاهین شهری بر پایه همان حس مسئولیت پذیری اجتماعی که بنیان ایده دیوار مهربانی بوده است، در صدد رفع مشکل برآیند. به همین خاطر در شبکه های اجتماعی ، خبر از یک هم اندیشی برای این دیوار منتشر شد. در پی آن شهروندان با حضور در محل دیوار علاوه بر سر و سامان دادن به اوضاع این دیوار، نشان دادند که زیبایی شهرشان نیز برای آنها اهمیت دارد. در نهایت داوطلبان به تک تک دیوارهای شهر سر زدند و به وضعیت لباس ها رسیدگی کردند.
اما پرسشی که همچنان باقی می ماند این است که آیا تنها با ایجاد دیوار مهربانی بار مسئولیت از دوش ما برداشته می شود و اینکه با این حجم بالای لباس ها چه باید کرد؟
یکی از نیکو کارانی که در مشهد دیوار مهربانی ایجاد کرده است، می گوید که برای انجام این کار با کسی هماهنگ نکرده و مجوزی هم نگرفته است. تا کنون هم کسی برای اعتراض و سد معبر که مربوط به شهرداری می شود به سراغش نیامده است.
اما به مرور زمان و اطلاع شهروندان از دیوار مهربانی به مراتب هر دیوار با کمبود گیره لباس روبرو می شود و تضادی در این مهربانی و زیبایی شهری بوجود می آید.
در بیشتر شهرها متولیان در نزدیکی دیوار ساکن نیستند و تنها گام اولیه این کار را برداشته اند و پس از ایجاد آن دیگر کسی مسئول رسیدگی به وضعیت آنها نیست.
همه شهروندان هم با این حجم بالای اهدای لباس موافق نیستند. خانمی حدوداً 40 ساله خانه دار، وقتی که توی تاکسی نگاهش به دیوار مهربانی خیابان مخابرات شاهین شهر می افتد به بقیه مسافران می گوید « بهتر است تعداد این لباس ها را کم کنند تا انتخاب برای فرد نیازمند نیز راحت تر انجام شود ». وی در حالیکه از وضعیت لباس ها گلایه دارد، ادامه می دهد «مردم هم نباید هر لباسی که توی خانه اضافه دارند را بیاورند اینجا و باید به قابل پوشیدن لباس ها هم توجه کنند» اما یکی دیگر از مسافران که دختر خانمی 25 ساله و تحصیل کرده است باور دارد که « مردم خودشان باید لباس ها را مرتب کنند و همه باید در این کار خیر مشارکت کنند. »
در جریان یک کار نیک و کمک به دیگران بیشتر مردم قدم پیش می گذارند و با تمام قوا جلو می روند اما به ندرت پیش می آید که به انتها و مسائلی که درگیر آن می شود هم فکر کنند.
بیشتر دیوارهایی که در خیابان های کشور ایجاد شده اند، تنها گیره لباس دارند و بدون سایبان و یا پوشش در معرض بارش و آفتاب می گیرند که لباس ها را از بین می برد و بی استفاده می کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار