هاشمی‌مقدم: 2هزار و 500 کیلومتر شبکه توزیع آب شهری در استان وجود دارد که 25 درصد آن معادل 600 کیلومتر این خطوط توزیع فرسوده است/ آب شرب بیرجند از استانداردهای کیفی لازم برخوردار است/ بیلان آبی استان منفی 170 میلیون متر مکعب است/ خراسان جنوبی مشکل دارترین استان در بحث کلان آب است
کد خبر: ۱۶۰۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۹ 08 January 2016

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی گفت: بر اساس آمار 30.5 درصد از هدر رفت آب مربوط به فرسوده بودن شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال آب استان است.

به گزارش تابناک ، مهدی هاشمی‌مقدم در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به بیست و پنجمین سالگرد تشکیل شرکت های آب و فاضلاب استانی اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب شهری تامین و توزیع آب 22 شهر استان را در دست انجام دارد و برای بقیه شهرها مطالعات طرح‌های اجرایی آبرسانی با استفاده از الگوهای آب شهری در دست مطالعه است.

وی با بیان اینکه تعداد مشترکان آب شهری در خراسان جنوبی 179 هزار واحد است، افزود: 99درصد جمعیت شهری برخوردار از خدمات آب و فاضلاب شهری هستند و در حال حاضر 46 هزار مشترک در شهر بیرجند شامل 66 درصد مشترکین تحت پوشش فاضلاب شهری قرار دارند.

هاشمی‌مقدم تولید سال گذشته آب در استان را رقمی معادل 43 میلیون متر مکعب که عمدتاً از منابع زیرزمینی برداشت شده دانست و بیان داشت: 81 درصد آب و فاضلاب شهری استان مشترکین خانگی هستند.

وی با بیان اینکه در تابستان سال 94 با توجه به محدودیت‌های شدید منابع آبی در سطح شهرها هیچ گونه کمبود و قطعی آب ناشی از نقصان منابع آبی نداشتیم، افزود: 2هزار و 500 کیلومتر شبکه توزیع آب شهری در استان وجود دارد که 25 درصد آن معادل 600 کیلومتر این خطوط توزیع فرسوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی ادامه داد: بر اساس آمار 30.5 درصد از هدر رفت آب مربوط به فرسوده بودن شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال آب استان است.

به گفته وی در شرکت آبفای استان اقدامات تاکتیکی در راستای اقتصاد مقاومتی در بحث نشت یابی و رفع نواقص براساس نشت یابی در حال انجام است که نیازمند تخصیص اعتبار است.

هاشمی‌مقدم با اطمینان خاطر از اینکه آب شرب بیرجند از استانداردهای کیفی لازم برخوردار است و مشکلی ندارد، گفت: با آب و منطقه ای تلاش می‌شود شاخص‌های کیفی در اندازه مجاز ارتقا یابد و در این راستا تصفیه خانه آب شرب بیرجند به عنوان اولین تصفیه خانه آب شیمیایی کشور احداث شده است.

وی تاکید کرد: خروجی تصفیه خانه بیرجند به صورت مستمر آزمایش و نمونه‌برداری و با استانداردها کنترل می‌شود و اگر موردی پیدا شد با فوریت بررسی خواهد شد و خوشبختانه تاکنون نگرانی جدی منتقل نشده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی به بحث تعرفه آب استان اشاره کرد و افزود: قیمت هر متر مکعب آب تمام شده در استان 860 تومان است که با تفاوت500 تومانی تنها 350 تومان از مشترکین گرفته می‌شود که این امر با قیمت تمام شده آب و قیمت گرفته شده از مشترکین همخوانی ندارد و شرکت ضرر متحمل می‌شود.

وی با بیان اینکه آب و فاضلاب شهری استان از بانک توسعه تجارت اکو برای احداث مدول دوم تصفیه خانه و اجرای خط انتقال فاضلاب بیرجند تسهیلات اخذ کرده، گفت: در این راستا حدود 17 میلیون یورو وام از بانک تجارت و توسعه اکو گرفته شده که تاکنون اولین قسط آن معادل 4 میلیون یورو واریز به حساب استان شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دولت بازپرداخت وام را از محل منابع ملی تضمین کرده است، عنوان کرد: نحوه اجرا تصفیه خانه بیرجند در قالب مناقصه‌های بین المللی طراحی و انجام خواهد شد و امیدواریم در صورت به موقع آزاد شدن اقساط وام این تصفیه خانه در بازه زمانی 3.5 ساله به بهره‌برداری برسد.

هاشمی‌مقدم با اشاره به اینکه اجرای تصفیه خانه فاضلاب شهر سربیشه با 25 درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند 12 میلیارد تومان اعتبار است، خاطر نشان کرد: در این راستا استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با خرید تضمینی پساب با جدیت پیگیری می شود.

وی ادامه داد: شبکه فاضلاب شهر قاین با 34 درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند 22 میلیارد تومان اعتبار است و تاکنون نتوانسته‌ایم توافق نامه ای با سرمایه گذاران مبادله کنیم اما با شود تصمین شده با جدیت پیگیر هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بیلان آبی استان منفی 170 میلیون متر مکعب است، گفت: خراسان جنوبی مشکل دارترین استان در بحث کلان آب است.

هاشمی‌مقدم بر جدا سازی مصارف فضای سبز از شبکه آب شرب تاکید و یادآور شد: سال گذشته 6 درصد مصرف آب استان جهت مصارف فضای سبز عمومی بوده است که باید این رقم به صفر برسد.

وی با بیان اینکه مدیریت یکپارچه منابع آبی مطرح است، افزود: تحقق این مهم با حضور تمام ذی نفعان باید انجام شود.

هاشمی‌مقدم با اشاره به اینکه هنوز دغدغه بحران و تنش آبی برای مردم ایجاد نشده، گفت: باید وضعیت بحرانی آب در استان برای مردم تبیین و مصرف بهینه آب فرهنگ‌سازی شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی با بیان اینکه سرانه مصرف آب در شبانه روز باید 120 تا 150 لیتر باشد اما بر مبنای طراحی شبکه آب شهری متوسط سرانه در بیرجند 208 لیتر تعیین شده است.

وی ادامه داد: 78 درصد مشترکان شهری در استان زیر الگوی مصرف آب استفاده می‌کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار