تابناک تهران - عصر جمعه خبری مبنی برکناری معاون امنیتی استانداری تهران در خبرگزاریها منتشر شد. اما هنوز درباره دلیل برکناری این مسئول امنیتی در تهران اختلاف نظراتی وجود و اما آنچه که در لایه پنهان این متن و حاشیه دیده می‌شود پذیرش قصور درباره سفارت عربستان از سوی دولت است چرا که هنوز گزارش حادثه حاضر نشده یک مقام دولتی عزل شد.
کد خبر: ۱۶۱۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱ 10 January 2016
متن و حاشیه برکناری معاون امنیتی پر رنگ شده است. البته شاید خاصین این مسئولیت و این نوع برکناری باشد اما هنوز هم بر سر دلیل این برکناری اختلاف است و اینکه چرا هنوز گزارش حمله به سفارت عربستان حاضر نشده برخورد با خاطیان شروع شده است.

شروع ماجرا

صفرعلی براتلو معاون امنیتی ستانداری تهران برکنار شد. این خبری بود که یکی از خبرگزاریها به نقل از طلا نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری و اسلامشهر اعلام کرد.

طلا در مصاحبه با این خبرگزاری گفته بود: این‌گونه عزل و نصب‌ها در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری آن هم از سوی شخص وزیر کشور شائبه سیاسی را به وجود می‌آورد.

دبیر مجمع نمایندگان تهران بر همین اساس خاطرنشان کرد: وزارت کشور و نهادهای مسئول در اجرا و نظارت بر انتخابات باید به‌گونه‌ای رفتار کنند که بیشترین تلاش برای امنیت انتخابات صورت گیرد، اما با توجه به سابقه مثبت معاون امنیتی استانداری تهران عزل وی در تضاد با آرامش پایتخت در ایام انتخابات استنباط می‌شود.

طلا با دفاع از سابقه و عملکرد براتلو معاون امنیتی استانداری تهران در برگزاری انتخابات و همچنین وقایع سال 88 اظهار داشت: براتلو بهترین گزینه برای اداره و مدیریت جو امنیتی پایتخت است. بنابراین سؤالی که وجود دارد این است: وزیر کشور چه‌کسی را می‌تواند در آستانه انتخابات عهده‌دار این مسئولیت کند؟

پس از این مصاحبه در شبکه‌های اجتماعی اخباری مبنی بر عزل براتلو به دلیل موضوع سفارت منتشر شد.

اما روزنامه شرق در صبح روز شنبه در خبری نوشت: درهمین‌حال یک منبع آگاه دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «آقای براتلو چه نقشی در انتخابات می‌توانستند داشته باشند؟ در ستاد انتخابات تهران افراد مختلفی مشغول به کار هستند و هرکس که در این سمت باشد وظیفه‌اش تأمین امنیت است». او با تأکید بر اینکه بحث تغییر آقای براتلو حدود دو سال است که مطرح است، گفت: «این تغییر به وقایع اخیر تهران مرتبط است». او ادامه داد: «بهتر است در‌این‌باره جوسازی انجام نشود؛ چرا که این مباحث نه در شأن استانداری تهران است و نه در شأن آقای براتلو و نمایندگان استان تهران که چنین اظهاراتی مطرح شود».

استاندار نیست، امیری هست!

در مراسم تودیع و معارفه صفرعلی براتلو که با حضور مدیران استانداری برگزار شده بود استاندار تهران ضمن تقدیر از خدمات معاون سابق امنیتی استانداری گفت: اين جابجايي از مدت ها پيش مطرح بوده است و آقاي براتلو به عنوان مشاور بنده در استانداري حضور دارند و از تجربيات وي بهره مند مي شويم.

هاشمي تاكيد كرد:‌تغييرات انجام شده در معاونت امنيتي و انتظامي استانداري تهران هيچ ارتباطي به موضوع سفارت عربستان ندارد و پيش از اين مطرح بوده است.

وي گفت:‌ آقاي محسن نسج همدانی، مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری نيز با حفظ سمت به عنوان سرپرست معاونت امنیتی و انتظامی استانداری تهران منصوب مي شوند.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد. در عصر شنبه حسینعلی امیری قائم مقام وزیر و سخنگوی وزارت کشور در یک گفتگور تلفنی ضمن رد ادعای استاندار تهران در خصوص سوال مجری درباره علت عزل معاون امنیتی استانداری تهران گفت: عزل معاون امنیتی استانداری تهران بخشی به خاطر موضوع سفارت عربستان بوده است. البته در چند مرحله قبل هم تذکراتی به ایشان در موضوعات دیگر داده شده بود. در هر صورت قصور، یا سهل انگاری و یا هر شکل دیگر ایشان به موقع انجام وظیفه و پیگیری لازم را نکرده اند و ایشان با تصمیم شخص وزیر کشور کنار گذاشته شده است و یکی از مسائل عزل ایشان همین موضوع سفارت عربستان بود.

وی با تاکید بر اینکه قبل از حادثه تخریب سفارت عربستان، هشدارهای لازم به دستگاه های مربوط داده شده بود و این موضوع نیز قابل پیش بینی بود. وی گفت: در این قضیه نیروی انتظامی و دستگاه های اطلاعاتی می بایست به نحوی تدبیر می کردند که این اتفاق نمی افتاد.

این در حالی است که امیری در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: فعلا برای قضاوت در این رابطه زود است و نبایست شتاب زده پیش داوری کنیم.

حتی وی روز جمعه عصر در گفتگو با خبرگزاریها درباره این برکناری گفته بود: این درحالی است که «حسینعلی امیری»، سخنگوی وزارت کشور به «شرق» گفت: «بحث تغییر آقای براتلو چندین ماه است که مطرح بوده و جمع‌بندی  مباحث، در این زمان به نتیجه رسیده است».

با این حال در این گفتگو وی علت عزل براتلو را برخلاف دیگر مواضع سفارت عربستان اعلام کرد و با توجه به اینکه اولین برکناری و برخورد در سیستم دولت رخ داده است بنظر می‌رسد دولت پیشاپیش قصور در برخورد با حمله به سفارت عربستان را پذیرفته است.

همچنین سید حسین هاشمی ظاهرا این موضوع را قبول ندارد و قصور دولت را نمی‌پذیرد.

وی در رابطه با تغییر معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران و موضع‌گیری سخنگوی وزارت کشور درباره عزل براتلو توضیحاتی را در آخر شب روز شنبه بر روی پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران ارائه کرد .

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری تهران ، سید حسین هاشمی در رابطه با موضع‌گیری قائم‌مقام وزیر کشور در یک برنامه تلویزیونی مبنی بر تغییر معاونت امنیتی انتظامی استانداری تهران به دلیل حمله به سفارت عربستان گفت : با توجه به اینکه بحث تغییر معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران از چند ماه پیش به شکل جدی مطرح بود و مسئله‌ی حمله به سفارت عربستان هنوز در حال پیگیری و بررسی است ارتباط این تغییر و موضوع سفارت دور از ذهن به نظر می‌رسید.

وی ادامه داد  : ممکن است به وزیر محترم کشور در این رابطه اطلاعاتی رسیده باشد که بنده در جریان آن نیستم و چون ایشان تمام وقت مشغول جلسات دولت و برنامه ششم توسعه هستند موفق به گفت و گو با ایشان نیز در این رابطه نشده بودم .

استاندار تهران در پایان خاطر نشان کرد  : آقای امیری به عنوان سخنگوی محترم وزارت کشور احتمالاً در این رابطه اطلاعات کامل تری را در اختیاردارند که این موضوع را مطرح کردند . 

واقعیت ماجرا هر چه باشد اما دیگر مسجل شده که براتلو با دستور وزیر برکنار شده و علت هم قصور درباره سفارت عربستان است. اما آنچه که در لایه پنهان این متن و حاشیه دیده می‌شود پذیرش قصور درباره سفارت عربستان از سوی دولت است چرا که هنوز گزارش حادثه حاضر نشده یک مقام دولتی عزل شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار