یکی از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی با بیان اینکه صنایع فرهنگی متولی قدرتمند و تخصصی و پاسخگو ندارد، گفت: قم باید متولی قدرتمند و فراگیر برای طرح‌ها و ایده‌ای نو داشته باشد.
کد خبر: ۱۶۲۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱ 12 January 2016
به گزارش تابناک قم، شهر قم با وجود حوزه علمیه و مؤسسات و جوامع علمی و مذهبی، قطب مهم معارف دینی و نظام ارزشی شیعی است و با این پشتوانه و محتوای بی نظیر، نبود یک متولی و ناظر حامی برای طرح‌های علوم اسلامی یکی از آسیب‌های این عرصه است.

نخبگان و نوآوران شایسته‌ای در زمینه توسعه ارزش‌های علوم اسلامی حضور دارند و با وجود این زمینه‌ها و استعدادهای فراوان قم می‌تواند الگوی مناسب و نخست احیای ارزش‌های دینی در سبک زندگی مردم باشد.

اکبر باقری که در زمینه تولید محصولات فرهنگی فعالیت دارد و از عدم حمایت مسئولان در تولید محصولات فرهنگی گلایه دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ابتدا با تشریح ایده و طرح محوری خود، گفت: نوع فعالیت ما ساخت آثار تجسمی و تابلوهایی برگرفته از مضامین قرآنی و سیره اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است و با توجه به اینکه علاقه خاصی برای ایجاد جریانی نو و تازه در معارف دینی و تصویرسازی ملموس برای عقاید مذهبی داشتم تصمیم گرفتم راهی برای کاربردی کردن ارزش‌های دینی و نمادهای مذهبی طراحی کنم.

این واحد فناور عضو پارک علم و فناوری قم در پاسخ به این سئوال که چرا نوع طرحش حاوی مضامین نوآورانه نیست، گفت: معمولاً در آثار مشابه که در بازار هم دیده می‌شود، هیچ دیدگاه و هدفی وجود ندارد یعنی بابت طرح‌ها و محصولات فرهنگی تحقیق و نیازسنجی نشده است به عبارت دیگر یک نوع کپی برداری صرف به چشم می‌خورد که نه سازنده و نه عرضه کننده نمی‌داند پشتوانه محصولی که به نام ارزش‌های دینی عرضه می‌شود چیست

نوآوری در علوم انسانی ضامن سبک زندگی اسلامی

وی با اشاره به اینکه رنگ بندی، طراحی، تنوع و زیبایی شناختی و از همه مهم‌تر القای بی پیرایه و کوتاه مفاهیم بلند ارزشی از مهم‌ترین ویژگی‌های محصولات ماست، افزود: این گروه تخصصی می‌خواهند معنای ناب ارزش‌ها را به زبان هنر به مخاطب خود تفهیم کرده و انتقال دهند. پس محور محصولات فرهنگی ما بر مبنای پژوهش دینی با هدف اعتلای ارزش‌های دینی و بویژه مبانی والای مذهب شیعه است.

باقری با عنوان این مطلب که محصولات فرهنگی زمانی می‌تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند که بتواند نیازهای فطری و علقه اعتقادی او را تأمین کنند، اظهار داشت: یکی از راه‌های خوب برای معرفی و یادآوری ارزش‌های دینی، ایجاد دیدگاه و روش نو برای یادگیری ارزش‌های دینی است. همین نگاه و طرح نوزمینه بازگشت به سبک زندگی ایرانی - اسلامی فراهم خواهد کرد.

این نخبه فرهنگی از نبود یک فرایند ثبت ایده و فرایند اثبات اختراع در زمینه‌های فرهنگی و هنری انتقاد کرد و گفت: ما یک شیشه دوجداره مخصوص ساخته‌ایم که برخلاف شیشه‌های موجود که چارگوش است در ابعاد مختلف و طبق نیاز محل به کارگیری است اما متأسفانه متولیان امر می‌گویند اختراعی که شما کرده‌اید از مواد اولیه ابتکاری برخوردار نیست و کار شما در حد یک ایده است که از اجناس در کنار هم گذاشته شده تکراری تشکیل شده است.

باقری با بیان اینکه فرایند ابتکاری و اختراعی میان علوم فنی و مهندسی با علوم انسانی فرق دارد، گفت: خلاقیت و نوآوری در علوم انسانی مانند علوم فنی و مهندسی نیست که یک موجود کاملاً و از ریشه ابتکاری و صنعتی ایجاد کنیم. نوع اختراع در علوم انسانی پرورش و گسترش خلاقانه یک ایده است و قرار نیست یک موجود فیزیکی ملموس ساخته شود.

مسئولان درک عمیقی از ایده‌های صنایع فرهنگی ندارند

این واحد فناور حوزه صنایع فرهنگی یکی از بزرگ‌ترین معضلات ایده‌های حوزه علوم انسانی درک صحیح از جنبه‌های نوآوری دانست و گفت: مهم‌تر از آن بی اطلاعی و کم لطفی برخی از مسئولان از اهمیت و حساسیت علوم انسانی اسلامی است؛ به عبارت دیگر نه می‌توان ایده‌های علوم انسانی را با روش‌های علوم دیگر ارزیابی و حمایت کرد و نه اهمیت و تاثیرگذاری علوم مربوط به درون و هویت انسان با علوم دیگر قابل مقایسه است.

 وی افزود: مسئولان استانی در وهله اول باید بدانند شهر قم، مرکز و محور علوم انسانی اسلامی است و خروجی و صادرات مهم و نخست این شهر باید ارزش‌های مبتنی بر دانش و علوم شیعی باشد.

مدیر موسسه فناور ظریف نگار از نبود یک کانال و بستر ذی نفوذ و فراگستر حمایتی گلایه کرد و گفت: این معضل در حیطه صنایع فرهنگی دوچندان است. ما هنوز یک بدنه منسجم و یک نظام کلی که بتواند از ابتدا تا انتهای نیازهای ما را کارشناسی، پذیرش، معرفی و در نهایت حمایت کند نداریم.

توانمندی ادارات قم متکی به افراد است

باقری در پاسخ به این سئوال که مگر حمایت از صنایع فرهنگی برعهده سازمان میراث فرهنگی نیست، گفت: سازمان میراث فرهنگی نمی‌تواند در همه زمینه‌ها ما را کمک و همراهی کند؛ مثلاً این سازمان به وضوح به ما می‌گوید ایجاد بازار صنایع دستی وظیفه ما نیست. پس وظیفه کیست. چرا یک سازمان و نظام واحدی وجود ندارد که ما از لحاظ فنی، اقتصادی و اداری کاملاً با آن طرف باشیم و بدانیم همین سازمان واحد پاسخگوی اول و آخر ماست.

وی یکی از مشکلات عمده سازمان‌های دولتی را عزل و نصب‌های مکرر عنوان کرد و گفت: شاید یکی از مشکلاتی که در قم بیش از شهرهای دیگر به چشم می‌آید این است که قدرت و اعتبار برخی سازمان‌ها به توانمندی سیستماتیک و کامل بودن برنامه‌های آن‌ها برنمی گردد و بلکه نفوذ و قدرت یک رئیس و یا یک فرد خاص ویترین اعتبار و نفوذ یک اداره شده است که این اصلاً با استانداردهای مطلوب سازگاری ندارد.

این صاحب ایده صنایع فرهنگی با بیان اینکه شهر مقدس قم مسئول و متولی اصلی احیاء و ارتقای فرهنگ اصیل نظام اسلامی است و باید برای این مقوله مهم برنامه داشته باشد، اظهار داشت: برای این کار هم باید از نظرات و پیشنهادات نخبگان حوزوی و دانشگاهی استفاده شود و مسئولان اجرایی هم باید ضمن درک ارزش‌های دینی راه برای بازگشت جامعه ایرانی به سبک زندگی ایرانی- اسلامی فراهم کنند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار