کد خبر: ۱۶۲۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵ 12 January 2016


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: 24 هزار نفر از اتباع خارجی در سال جاری تحت پوشش آموزش های سوادآموزی قرار گرفته اند.

علی باقرزاده ظهر سه شنبه در حاشیه برگزاری دوره آموزشی آموزش و پرورش، خلاقیت و نوآوری که در مدرسه شرافت آموزش و پرورش ناحیه یک کرج برگزار شد، در گفت وگو اختصاصی باخبرنگار ایرنا، افزود: بخشی اندکی از هزینه های اجرای طرح سوادآموزی اتباع بیگانه با مشارکت کمیساریای عالی پناهندگان بوده و هزینه مابقی آن را جمهوری اسلامی پرداخت کرده است.

وی در ادامه با اعلام این موضوع که نرخ با سوادی در کشور به 95.5 درصد رسیده است، اظهار داشت: مبنای اعلام تعداد بی سوادان، سرشماری سال 90 است که یک میلیون و 350 هزار نفر بی سواد باقی مانده داریم که معادل 4 تا 4.5 درصد جمعیت 10 تا 49 سال می شوند.

معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش در ادامه به طرح های در حال اجرا یا پیش رو به منظور ریشه کنی بی سوادی در کشور اشاره کرد و گفت: این برنامه ها شامل پایگاه اطلاع ثبتی، انعطاف در روش ها و مقررات، تنوع در محتوا، توانمندسازی نیروی انسانی، اصلاح روش های ارزشیابی، تدوین مقرراتی که شتاب بخشی به جریان موجود کند و تغییر رویکرد از عرضه محوری به تقاضا محوری است.

وی اضافه کرد: همچنین طرح های خاصی همچون طرح اولیاء، تمرکز بر روی گروه سنی 10 تا 19 سال، مشارکت بخش غیردولتی و مخصوصا موسسات بین المللی که نمایندگی دارند تا از کمک ها، ظرفیت و دانش فنی آن ها استفاده کنیم از دیگر این طرح ها است.

باقرزاده، برگزاری کارگاه های ملی و بین المللی برای استفاده از نوآوری ها و مبادله تجارب مفید و همچنین کودکان در معرض آسیب که احتمالا جریان بی سوادی و تولید بی سوادی را تقویت می کند،

برنامه خدمات آموزش مداوم را که از خدمات آموزشی پس از سواد است را از دیگر طرح های در دست اجرا دانست.

وی افزود: این طرح ها به فراخور پیگیری می شود مثل طرح خواندن با خانواده و طرح مراکز یادگیری محلی که فعلا در مرحله تولید محتوا هستیم و روش آن را به استان ها اعلام کرده و در حال آماده کردن کتاب های آن هستیم که این دو طرح ذیل خدمات پس از سواد طراحی شده است.

وی در خصوص ریشه کنی بی سوادی در کشور گفت: هنوز نمی توان گفت در کجا بی سوادی به صفر رسیده زیرا باید سرشماری 95 انجام گیرد.

**67 هزار بی سواد توسط بسیج سازندگی باسواد می شوند

باقرزاده در ادامه به انعقاد تفاهم نامه ای فی مابین نهضت سوادآموزی و بسیج سازندگی اشاره کرد و گفت: در اجرای این تفاهم نامه سه ساله، در سال اول آن بسیج سازندگی متعهد شده تا 67 هزار نفر از بی سوادان کشور را تحت پوشش سوادآموزی قرار دهد که تا کنون 50 درصد آن محقق شده است.

وی در خصوص پاداش مورد نظر برای سوادآموزی و مربیان بیان داشت: دولت برای پرداخت پاداشی به سوادآموزان قول داده تا به محض قبولی به حسابشان واریز می کند و حق الزحمه ای هم به آموزش دهندگان تعلق می گیرد که این حق الزحمه از محل اعتبارات به شرط باسواد شدن سوادآموزان به آن ها پرداخت می شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور، میانگین این حق الزحمه برای آموزش دهندگان را 670 هزار تومان اعلام کرد و افزود: میزان این حق الزحمه در استان ها باهم متفاوت هستند بطوریکه در البرز رقم بالاتر است ولی استانی مثل سیستان و بلوچستان پائین تر است.

دوره آموزشی آموزش و پرورش، خلاقیت و نوآوری به منظور توانمندسازی افراد موثر، مدیران و همکاران در عرصه سوادآموزی با حضور اعضای شورای معاونین آموزش و پرورش استان البرز و مناطق تابعه استان برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار