یک مدرس دانشگاه گفت: تنوع فرهنگی در طبقات اجتماعی مختلف، آنها را دارای ویژگی‎های منحصر به‎فردی ساخته است و به‎نحوی هر کدام را از سایر طبقات اجتماعی جدا می‎کند.
کد خبر: ۱۶۲۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹ 13 January 2016

 به گزارش تابناک مازندران، همه انسان‎ها از گذشته‎های دور تا به امروز دارای فرهنگ بودند و هیچ گروه یا فردی را در هیچ نقطه‎ای از دنیا نمی‎توان یافت که از فرهنگ برخوردار نباشد، حتی آن دسته از افراد یا گروه‎هایی که سبک زندگی بسیار قدیمی و سنتی خود را هم‎چنان حفظ کرده و دور از تمدن شهری امروزی زیست‌بوم خود را تداوم بخشیدند نیز دارای فرهنگ هستند.

کشور ایران به‎عنوان یک کشور اسلامی، از دیرباز دارای تمدن غنی و اصیل است که اهمیت زیادی به فرهنگ و تعامل افراد با یکدیگر می‎دهد و در دین مبین اسلام نیز به آن تأکید زیادی شده است.

در تفکیک نظری و عملی بین فرهنگ خاص و فرهنگ عام، در ابتدا باید مبنای علمی و عملی در جهت تمایز این دو حوزه نسبت به‎هم مشخص و بعد به‎تعریف هر یک از آنها پرداخته شود.

ایمان رضائیان دکترای جامعه شناسی، با بیان اینکه در سال‎های اخیر به‎دلیل شرایط پیچیده زندگی اجتماعی و تنوعی که در شرایط زیست جهان برای افراد به‎وجود آمد طبقات اجتماعی مختلفی ایجاد شده است، اظهار کرد: تنوع فرهنگی در طبقات اجتماعی مختلف، آنها را دارای ویژگی‎های منحصر به‎فردی ساخته است و به‎نحوی هر کدام را با سایر طبقات اجتماعی جدا می‎کند.

وی بیان کرد: در جامعه‌شناسی معیارهای متعددی برای این امر وجود دارد که یکی از مهم‎ترین آنها تعیین میزان قدرت و اراده افراد در کنش‎های‌شان است.

این استاد دانشگاه با اشاره به فرهنگ خاص، خاطرنشان کرد: فرهنگ خاص شامل آن دسته از نمادها و رفتارهایی‎ است که قدرت الگوسازی و سلطه بر فرهنگ مردم را داراست.

وی بیان کرد: فرهنگ عمومی از ارزش‎ها، باورها و هنجارها تشکیل شد که به‎شکل گسترده‎ای در میان عموم جامعه رواج دارد که ممکن است در ادامه با تضاد با فرهنگ خاص اجرا شود.

* هر فرهنگی خواهان استقلال هویتی است

خاص یا عام بودن فرهنگ، صرفاً تفکیکی نظری در جهت فهم از ویژگی‎های فرهنگی است، در نتیجه نمی‎توان از این تفکیک به‎منظور خلق مبنایی برای برتری طبقاتی یا فرهنگی استفاده کرد.

فرهنگ خاص، فرهنگ گروه یا عده‎ای از افراد است که می‎تواند بر سایر فرهنگ‎ها، تسلط مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد و طبقات پایین جامعه که اکثریت افراد جامعه را شامل می‎شوند، فرهنگ خاص را به‎عنوان الگو انتخاب می‎کنند.

رضائیان خاص یا عام بودن فرهنگ را به‎میزان قدرت کنش‎های افراد دانست و ادامه داد: باید به این موضوع توجه کرد که هر یک از ما چقدر قدرت یا عاملیت در رفتارها و کنش‎های خود را دارا هستیم.

وی تصریح کرد: تمایز طبقاتی، تنوع فرهنگی را به‎وجود می‎آورد و از طرف دیگر هر فرهنگ در بازتولید فرهنگی خود، خواهان استقلال هویتی است و این فرایند به تداوم جریان تفکیک‎پذیری فرهنگ‎ها کمک می‎کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تعدد فرهنگی اظهار کرد: به‌دلیل آنکه طبقات و گروه‎های اجتماعی موجود در جوامع خواهان استقلال هویتی هستند، تعدد فرهنگی در سطح کلان جامعه شکل می‎گیرد، از دل این شرایط اجتماعی مفاهیمی مانند فرهنگ عام و خاص یا تنوع فرهنگی در طبقات اجتماعی متفاوت ایجاد می‎شود.

وی در پایان گفت: برخی‎ این دسته از زندگی‎های اجتماعی را به‎عنوان زندگی افراد با جوامع عقب‌مانده و بی‎فرهنگ معرفی می‎کنند، رد این نظریه در کج‎فهمی و عدم شناخت افراد از ویژگی عام و خاص بودن فرهنگ و نیز میزان قدرت یا عاملیت افراد از کنش‎های‌شان برمی‎گردد که بر مبنای آن همه انسان‎ها صاحب فرهنگ هستند، ولی در عین حال هر کدام از فرهنگ خاص یا ویژه خود برخوردار هستند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار