مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از برگزاری همایش ملی شاخص‌های علمی و ظرفیت‌های تولید و صادرات گل‌ و‌ گیاهان زینتی در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان اسفندماه امسال در سلمان‌شهر خبر داد.
کد خبر: ۱۶۳۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹ 15 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، محمد‌تقی شکوهی از برگزاری همایش ملی شاخص‌های علمی و ظرفیت‌های تولید و صادرات گل ‌و‌ گیاهان زینتی در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان خبر داد.

وی اظهار کرد: نقش و جایگاه توسعه فعالیت‌های تولیدی و صادرات گل و گیاه در اشتغال و توسعه پایدار در بخش گل و گیاهان زینتی، بررسی مزیت‌های نسبی استان‌های شمالی کشور برای تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی نسبت به سایر استان‌های کشور، بهبود نظام آموزش و ترویج برای برآورده کردن نیاز‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان گل و گیاهان زینتی، ارتباط فعالیت‌های اقتصادی با توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط در زمینه گل و گیاهان زینتی و جایگاه فعالیت‌های اقتصادی در توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حوزه گل و گیاهان زینتی از جمله محورهای این همایش است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: فناوری و کارآفرینی، عوامل تحول و دگرگونی در فعالیت‌های تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی، جایگاه نهاد‌های سیاست‌گذاری، اجرایی و نظارتی در توسعه، تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی، رویکرد آینده پژوهانه تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی در کشور، کاهش موانع و ایجاد تسهیلات در حوزه تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی، استاندارد‌سازی فعالیت‌های تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی و بررسی پیشینه گل و گیاه در فرهنگ ایرانی از دیگر محورهای این همایش است.

شکوهی یادآور شد: مهلت ارسال چکیده مقاله تا 30 دی‌ماه و مهلت ارسال اصل مقاله تا 20 بهمن‌ماه است.

وی با بیان اینکه زمان برگزاری همایش ملی شاخص‌های علمی و ظرفیت‌های تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی 15 و 16 اسفندماه امسال است، گفت: مکان برگزاری این همایش دانشگاه علمی و کاربردی سلمان‌شهر است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران سطح زیرکشت گل و گیاه را در مازندران 906 هکتار شامل 265 هکتار فضای بسته و گلخانه‌ای و 641 هکتار فضای باز عنوان کرد و افزود: سالانه 366 میلیون اصله، شاخه، گلدان، بوته و پیاز با ارزش اقتصادی 5 هزار و 893 میلیارد ریال در مازندران تولید می‌شود.

شکوهی میزان صادرات گل و گیاهان زینتی به خارج استان را 80 درصد از کل تولید اعلام و تصریح کرد: میزان صادرات به خارج کشور چهار درصد تولید معادل 14 میلیون اصله، شاخه و گلدان به کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، اوکراین، امارات متحده عربی و کویت است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نبود پایانه‌های صادراتی گل و گیاه، ناآگاهی از سلیقه‌ بازارهای جهانی به لحاظ اندازه شاخه، تعداد و غنچه‌های گل و رنگ، نبود هواپیمای اختصاصی باری ویژه حمل گل و گیاه، گرانی کرایه حمل هوایی و عدم انسجام بین تشکل‌های مرتبط گل و گیاه در کشور را از مشکلات صادرات صنعت گل و گیاه برشمرد.

سرانه مصرف سالانه گل در ایران 10 شاخه است که در مقایسه با سایر کشورهایی مانند روسیه و آلمان 140 شاخه کمتر است که براساس آمار سازمان‌های مختلف بین‌المللی بیش از 82 درصد صادرات جهانی گل مربوط به کشورهای آلمان با سهم 22 درصد، آمریکا 15 درصد و فرانسه و انگلیس 10 درصد است.

ایران سالانه 3 میلیارد و 25 میلیون و 800 هزار شاخه گل با درآمد 100 میلیون دلار تولید می‌کند و دارای رتبه 26 بعد از کشورهای آلمان، هلند، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، ژاپن و روسیه است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار