نام‌گذاری برخی از شوارع و خیابان‌های شهر، واگذاری زمین در بلوار پیامبر اعظم به حوزه علمیه و افزایش تعرفه بهای خدمات سازمان آتش‌نشانی از جمله مصوبات جلسه شورای اسلامی شهر قم بود.
کد خبر: ۱۶۵۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱ 18 January 2016
به گزارش تابناک قم، صد و شصت و چهارمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم شامگاه یکشنبه برگزار شد.

اخذ مصوبه افزایش تعرفه بهای خدمات سال 95 سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی نخستین لایحه‌ای بود که در این جلسه توسط رئیس کمیسیون خدمات شهری قرائت شد.

به گفته عباس ذاکریان تعرفه‌های سال آینده این سازمان از صفر تا 20 درصد افزایش داشته و به طور میانگین ردیف‌های سازمان آتش‌نشانی با حدود 15 درصد افزایش مواجه بوده است.

وی همچنین اضافه کرد: این لایحه در کمیسیون خدمات شهری و کمیسیون تلفیق پس از بررسی لازم به تصویب رسید.

نایب‌رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا با اعتراض به افزایش تعرفه تأییدیه ایمنی کاربری‌های مسکونی اظهار کرد: امروز ساختمان از کالای تجاری خارج شده و مصرف‌کننده واقعی خریدار مسکن است.

وی اشاره به رکود بازار مسکن خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه صنعت ساختمان با ده‌ها صنعت در ارتباط است اگر این صنعت تعطیل شود بسیاری از این صنایع نیز به تعطیلی کشیده می‌شود، همان چیزی که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

محمدرضا ملکی‌ ادامه داد: ما اگر کالایی را بفروشیم که برای مردم نفعی داشته باشد آن را خریداری می‌کنند اما اگر هر سال قیمت آن را افزایش دهیم خرید آن برای مردم به صرفه و ممکن نیست.

وی موازی‌کاری سازمان آتش‌نشانی و سازمان نظام‌مهندسی برای دریافت پول از ساختمان‌ها را بی‌عدالتی دانست و گفت: چرا باید پول این موازی کاری را مردم بدهند و اگر هدف از این کار پیشگیری است چرا این کار رایگان انجام نمی‌گیرد.

این عضو شورا با بیان اینکه ما در ایام دهه فجر برای عوارض و تعرفه ساختمان تخفیف می‌دهیم که مشتری جذب کنیم، اظهار کرد: نباید سیاست‌هایمان با هم در تعارض باشد؛ جایی تخفیف می‌دهیم در جایی دیگر افزایش تعرفه داریم.

عضو کمیسیون امور زیربنایی هم بر لزوم حمایت از توسعه خدمات آتش‌نشانی تأکید کرد و گفت: اگر بتوانیم شهرمان را ایمن کنیم شهر ضرر نکرده و این نشان توسعه‌یافتگی است.

وحید شایسته‌نیک با بیان اینکه بر اساس مقررات ملی ساختمان بخش‌هایی از کار بر عهده نظام‌مهندسی و بخشی نیز بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده، ادامه داد: سال گذشته جلساتی با آتش‌نشانی و نظام‌مهندسی داشتیم و وظایف آن‌ها را تفکیک کردیم.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز اظهار کرد: قانون رفع موانع تولید تأکید دارد دستگاه محور هماهنگ‌کننده همه اقدامات باشد و از تکرار جلوگیری شود.

محسن عابدینی‌پور افزود: اگر بتوانیم هماهنگی انجام دهیم که کار در یکی از سازمان‌های آتش‌نشانی و یا نظام‌مهندسی انجام شود هم در انجام آن تسریع می‌شود و هم هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند. در نهایت این لایحه به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید.

کیمیا تغییر نام داد

رئیس کمیسیون خدمات شهری در ادامه به قرائت لایحه‌ای دیگر پرداخت که یک‌بار در صد و شصت و یکمین جلسه شورا مطرح شده، اما برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع شده بود.

این لایحه اخذ مجوز نام‌گذاری برخی از شوارع و معابر شهر قم بود که در آن جلسه با مخالفت برخی از اعضای شورا مواجه شد.

ذاکریان در این خصوص گفت: این لایحه مجدداً در کمیسیون خدمات شهری و تلفیق بررسی شد و نتایج جدید آن پس از آنکه در کمیسیون تلفیق به اتفاق آرا به تصویب رسید، برای تصویب به صحن علنی آورده شد.

بر اساس لایحه جدید برخی از نام‌گذاری‌ها که اعضای شورا بر روی آن معترض بودند از جمله تغییر نام خیابان‌های آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله حائری، شهید مطهری و شهید بهشتی از دستور کار خارج شده و برخی دیگر نیز تغییر کرد.

یکی از تغییرات لایحه نسبت به قبل تغییر نام‌های کیمیا، کامران، کیوان و... بود که برای خیابان‌های شهرک صنعتی و کارگاهی در کمربندی امام علی انتخاب شده بود که در لایحه جدید این محدوده به نام شهرک «سامع» و خیابان‌های آن نیز به نام‌های پیروز، ارمغان، پارسا، آرام، اخگر، آوا و پرتو نام‌گذاری شد.

محسن عابدینی پور در خصوص نام‌گذاری کمربندی امام علی پیشنهاد کرد با توجه به طولانی بودن این کمربندی به چهار قسمت شمالی، جنوبی، شرقی و غربی تقسیم شود و به نام سایر القاب و اسماء حضرت علی(ع) نام‌گذاری شود.

ملکی هم همانند جلسه گذشته به نام‌گذاری شهرک صنعتی به نام‌های پیروز، ارمغان و... اعتراض کرد و بر نام‌گذاری این خیابان‌ها به نام شهدا تأکید کرد. این لایحه در ادامه به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید.

نامگذاری یک خیابان به نام دانشجوی شهید مدافع حرم

اخذ مجوز نام‌گذاری یک خیابان به نام دانشجوی شهید اسدالهی مدافع حرم حضرت زینب(س) لایحه‌ دیگری بود که توسط رئیس کمیسیون خدمات شهری قرائت شد.

وی گفت: پیشنهاد شده با توجه به اینکه این شهید عزیز دانشجوی پردیس فارابی دانشگاه تهران بوده خیابان جنب این دانشگاه به نام این شهید تغییر نام پیدا کند که این لایحه هم به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه به قرائت یک نامه مردمی که درخواست کمک داشت، پرداخت که این نامه پس از اظهار نظر اعضای شورای شهر قم برای بررسی بیشتر و رفع ابهامات به کمیسیون عودت داده شد.           

حجت‌الاسلام سیدمحمد آتش‌زر در ادامه با اشاره به درخواست مجتمع ارگ سالاریه اظهار کرد: مالک زمین این مجتمع بانک مهر اقتصاد است که با توجه به اینکه هنوز برای ساخت و ساز اقدام نکرده آن‌ را اجاره داده است.

وی گفت: ما دو سال مجوز استفاده داده بودیم که دو سال آن تمام شده و همچنان بانک مهر اقتصاد قصد ساخت و ساز ندارد به همین دلیل درخواست تمدید به مدت یک‌سال دیگر داشت. این درخواست نیز با افزایش صددرصدی عوارض نسبت به دوره قبل آن به تصویب رسید.

واگذاری زمین به حوزه علمیه در بلوار پیامبر اعظم

رئیس کمیسیون امور زیربنایی در ادامه لایحه‌ای را مبنی بر اخذ مجوز واگذاری یک قطعه زمین به مساحت 10 هزار و 383 مترمربع در بلوار پیامبر اعظم به حوزه علمیه را قرائت کرد.

وی با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته در خصوص این لایحه و تغییرات اعمال شده بر روی آن در کمیسیون امور زیربنایی خاطرنشان کرد: بر این اساس باغی که در خیابان معلم در اختیار حوزه‌های علمیه است می‌تواند به صورت فضای سبز احداث شود.

مصطفی سعادت‌طلب ادامه داد: از طرفی بر اساس این لایحه، ما مراکز علمیه را به حاشیه بلوار پیامبر اعظم که کارکرد آیینی دارد برده‌ایم.

وی یادآور شد: کمیسیون پیشنهاد کرد اگر 22 هزار متر زمین بلوار معلم در اختیار شهرداری قرار بگیرد، زمینی حدود 10 هزار متر در بلوار پیامبر اعظم به حوزه علمیه واگذار کنیم تا کاربری‌های فرهنگی و مذهبی مورد نظرشان را احداث کنند.

عابدینی‌پور به این لایحه اعتراض و با دلایلی که مطرح کرد گفت‌: در صورتی که این اتفاق رخ دهد 10 بر هیچ باخته‌اید.

پاسخ شاعرانه شهردار فعلی به شهردار اسبق

شهردار قم هم با اشاره به سخنان عابدینی پور ابتدا شعری از سعدی خواند و خاطرنشان کرد: ما تقاضا کردیم آن 22 هزار متر ساخته نشود و در اختیار شهرداری قرار گیرد و تنها 10 هزار متر معوض آن می‌دهیم که کاربری تجاری آن حذف شده و تنها فرهنگی و اداری است.

سقاییان‌نژاد با اشاره به همکاری حوزه با شهرداری در خصوص بدهی‌های گذشته اظهار کرد: این تصمیم با بررسی‌های لازم انجام گرفته و قطعاً در صورت تصویب حرکت مثبتی در احیا بلوار پیامبر اعظم خواهد بود.

وی با اشاره به عدم سرمایه‌گذاری در بلوار پیامبر اعظم طی چهار سال گذشته تصریح کرد: 450 میلیارد در سال تاوان می‌دهیم به دلیل اینکه ایستاده‌ایم و نگاه می‌کنیم.

شهردار قم تأکید کرد: باید اجازه دهیم ساختمان‌های اولیه ساخته شود زیرا این ساختمان‌ها می‌تواند محور تحرک در بلوار پیامبر اعظم شود.

عابدینی‌پور هم با بیان اینکه ما موافق فعالیت حوزه در این مجموعه هستیم، ابراز کرد: ما با شیوه این کار مخالف هستیم و باید شیوه این کار را تغییر داد که در این صورت فرصت‌های زیادی را به دست خواهیم آورد.

ذاکریان هم با بیان اینکه بلوار پیامبر اعظم باید به هر طریقی شده راه اندازی شود، اظهار کرد: ما با اجرای این طرح تأکید می‌کنیم که عمده کاربری‌های فرهنگی را هم در بلوار پیامبر اعظم می‌فروشیم و کسی طمع رایگان گرفتن نداشته باشد.

در نهایت این لایحه پس از اظهار نظر اعضای شورای اسلامی شهر قم و بیان دیدگاه موافقان و مخالفان به تصویب رسید.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار