رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: کشاورزی دانش بنیان رکن اساسی اقتصاد مقاومتی بوده که تلاش می‌کنیم این نوع کشاورزی در استان اردبیل توسعه یابد.
کد خبر: ۱۶۵۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰ 18 January 2016

به گزارشخبرگزاری تسنیمازاردبیل، حسین کربلائی خیاوی صبح امروز در جلسه شواری تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزیاستان اردبیل اظهار داشت: با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و کاهش منابع در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برای اجرای برنامه‌های تامین امنیت غذایی، پایداری تولید و ایجاد اشتغال باید تلاش همه‌جانبه‌ای انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بیان کرد: ما در بخش کشاورزی توانمندی‌های زیادی داریم و بایستی به فکر افزایش راندمان تولید در واحد سطح باشیم و این امر جز با استفاده از دانش و تولید دانش محور محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی در کشور ما در حال انتقال از حالت سنتی به علمی است، گفت: تغییر شرایط اقلیمی، بحران آب و خشکسالی چالش‌های مهم و پیش روی بخش کشاورزی است و مرکز تحقیقات استان برای بهبود بهره‌وری آب با ارائه الگوی مناسب کشت برای مناطق مختلف استان نظیر تغییر کشت‌های بهاره به پاییزه به ویژه در چغندرقند و سیب زمینی،کشت محصولات با نیاز آبی کمتر و استفاده از بذور متحمل به خشکی و شوری برنامه‌های مدونی در دست اجرا دارد.

کربلائی خیاوی بحران آب را بسیار جدی دانست و افزود: از 88 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر کل کشور حدود 71 تا 72 درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که افزایش بهره‌وری آب فقط با استفاده از روش‌های نوین آبیاری محقق نخواهد شد بلکه در کنار آن باید به توسعه کشت‌های گلخانه ای به ویژه در سبزی و صیفی و رعایت مسائل به زراعی از جمله تاریخ کاشت و نحوه آبیاری و توجه به کشت دیم باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با اشاره به تولید بیش از 12 تن در هکتار گندم آبی و 167 تن در هکتار سیب درختی توسط کشاورز و باغدار نمونه کشور تصریح کرد: کشاورزان برتر مصداق کاملی از دانش روز هستند و به دلیل استفاده از بذور اصلاح شده و سیستم‌های نوین آبیاری به این رکورد دست یافته‌اند.

وی با بیان اینکه تنوع بخشیدن به ارقام از رویکردهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: در معرفی ارقام توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در سال‌های گذشته کارهای خوبی انجام شده، چنان چه از 611 رقم زراعی و باغی معرفی شده در کشور، موسسات و مراکز تحقیقاتی وابسته به سازمان تحقیقات حدود 400 رقم معادل 65درصد، دانشگاه‌ها حدود 10 رقم یعنی کمتر از یک درصد نقش داشته و 34 درصد بقیه ارقام وارداتی بودند.

کربلائی با اشاره به اینکه ارتباط بین دانشگاه، موسسات و مراکز تحقیقاتی یک تجربه جهانی است، اظهار کرد: باید بین دانشگاه و مراکز تحقیقاتی همکاری تنگاتنگ و هم افزایی لازم به وجود آید تا با بالا بردن سطح مشارکت دانشگاه در حمایت از پژوهشگران و هدایت، پشتیبانی و نظارت بر تجاری‌سازی نتایج طرح‌های تحقیقاتی نقش موثری ایفا کند.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: بیشترین تولید محصولات کشاورزی در دنیا از عرصه‌های دیم به دست می‌آید و با توجه به شرایط به وجود آمده در زمینه بحران آب به نظر می‌رسد که کشت دیم اهمیت زیادی پیدا کرده و به عنوان یکی از منابع مهم که می‌تواند بخشی از غذای مورد نیاز جامعه را تامین کند بدون این که خسارت چندانی به منابع آبی کشور وارد شود، قابل توجه است.

وی با ارائه گزارشی از دستاوردهای مرکز در زمینه مشارکت فعال در معرفی ارقام جدید محصولات مختلف کشاورزی در زمینه غلات، حبوبات، چغندرقند، سیب زمینی، پنبه، دانه‌های روغنی، ذرت و هسته‌های اولیه بذری بیان کرد: راندمان مصرف آب از 30 درصد در دهه 70 به 45 درصد در دهه 90 ارتقا یافته است.

کربلائی تصریح کرد: باید ارتقاء کمیت و کیفیت محصولات، آینده پژوهی در کشاورزی با توجه به بروز آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز نوظهور و نگاه دانش محور به حوزه کشاورزی جزو برنامه‌های اولویت‌دار بخش مورد توجه ویژه قرار گیرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار