کد خبر: ۱۶۶۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳ 19 January 2016


رئیس اتاق بازرگانی البرزبا تاکید بر اینکه لغو تحریم ها و آغاز روابط تجاری، بازرگانی و صنعتی با کشورهای جهان، نوید دهنده حرکت نوین و شایسته در جهت رونق اقتصادی کشور است، گفت: دولت اراده و توان استفاده از این شرایط را دارد.

رحیم بنامولایی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: ما بر این اعتقاد هستیم که دولت تدبیر و امید برای اجرای سیاست اقتصادی پویا تلاش وافری داشته که توجه خاص دولتمردان به صنعت در برنامه ششم توسعه بیانگر این واقعیت است.

وی در عین حال استفاده حداکثری از شرایط موجود را منوط به فراهم آوردن ملزوماتی دانست و گفت: در نخستین گام شاهد حضور هیات های متعدد خارجی، حتی مدتی قبل از اجرای برجام برای مشارکت و سرمایه گذاری بوده ایم و همچنان این هیات های تجاری برای عقد قرارداد وارد کشور می شوند.

وی خاطرنشان کرد: اکثر این هیات های تجاری در پیش نویس های مقدماتی برای مشارکت و سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده اند اما اجرای شدن این قراردادها به تجهیز کارخانجات، دستگاه ها وماشین آلات روز جهان بستگی دارد که این امر نیازمند حمایت و پشتیانی دولتمردان است.

وی ادمه داد: هم اکنون اکثر کارخانه ها به خاطر رکود حاکم، موانع و مشکلات فراوانی برای مشارکت با سرمایه گذار خارجی دارند که باید این مشکلات رفع شود.

بنا مولایی افزود: کمبود نقدینگی، عقب افتادن حقوق کارگران در برخی کارخانه ها و مشکلات ناشی از عوارض گمرکی و ترخیص کالا از موانعی است که با وجود لغو تحریم ها صنایع با آن روبرو هستند.

وی استفاده از ظرفیت همه کارشناسان اقتصادی و صاحب نظران برای بهره مندی از شرایط به وجود آمده را ضروری دانست و گفت: تجربیات سال های تحریم بیانگر این واقعیت است که هر گاه برای رفع مشکلات صنعت تصمیم یک طرفه و بدون شور و مشورت با افراد با تجربه و کاردان اتخاذ شده، اثرات آن در حد انتظار نبوده و بعضا مشکلات و دست اندازهای طبیعی و غیرطبیعی در پی داشته است.

بنامولایی تاکید کرد: دولتمردان که هدفشان توسعه و شکوفایی است، باید همانگونه که سیاست اقتصادی بسیار مطلوبی را تصویب کرده اند در کنار این سیاست ها، مشکلات صنایع را از نزدیک و با شور و مشورت مورد بررسی همه جانبه قرار داده و برای رهایی صنعت از این مشکلات اقدام کنند.

وی ادامه داد: با حمایت دولت، صنایع می توانند ضمن انعقاد قراردادهای منطقی با هیات های تجاری برای تامین نیازهای داخلی و رهایی از مشکل واردات محوری بستر سازی کنند و در این صورت زمینه صادرات محوری فراهم خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی البرز تاکید کرد: در آینده نه چندان دور رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی تحقق خواهد یافت.

بنامولایی با اشاره به گشایش شبکه بین الملی بین بانکی (سوئیفت) افزود: با بازگشایی سوئیفت بخش خصوصی می تواند ضمن گشایش اعتبار، تعاملات تجاری خود را افزایش دهد.

وی اظهار کرد: به دلیل امنیت و اطمینان پذیری سیستم سوئیفت بسیاری از بانک های جهان مبادلات اسناد بانکی خود را از این طریق انجام می دهند.

وی ادامه داد: تحریم ها مشکلاتی برای واحدهای تولیدی و صنعتی بویژه بخش در خصوصی ایجاد کرده که امیدواریم با اجرایی شدن برجام مشکل ارتباط بین بانکی (سوئیفت) برطرف و بخش خصوصی احیا شود.

وی در در خصوص بازگشایی ال سی نیز گفت: درخواست بانک ها مبنی بر پیش پرداخت 20 تا 30 درصدی از سوی متقاضی باید به 10 درصد کاهش یابد و ال سی ها باید با سود معقول بانکی و یوزانس یک ساله ارائه شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی البرز با اشاره به اینکه دولت برای واردات مواد اولیه نیازمند استراتژی صحیح است، گفت: باید از ثبت و سفارش مواد اولیه که در کشور وجود دارد، جلوگیری شود تا از این طریق تولید داخلی تقویت شود.

بنامولایی نظارت دقیق برای جلوگیری از قاچاق کالا را از دیگر روش های تقویت بنیه اقتصادی کشور دانست و گفت: با توجه به اجرایی شدن برجام سرمایه گذاران زیادی به کشور خواهند آمد که جلوگیری از قاچاق کالا و ایجاد احساس امنیت برای آنها حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر فعالیت های بخش خصوصی با هدف اشتغالزایی و رونق اقتصادی، گفت: دولت باید برای ایجاد اشتغال برای هر یک نفر حداقل 100 میلیون تومان سرمایه گذاری کند که این سرمایه گذاری می تواند با قرار دادن جایزه صادراتی انجام پذیرد.

وی همچنین پیشنهاد کرد که برای ایجاد اشتغال وبهبود فضای کسب و کار دولت ترتیبی اتخاذ کند که صنایع بتوانند در ازای جذب هر کارگر 50 میلیون تومان تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش دریافت کنند، ضمن اینکه واحدهای تولیدی حق اخراج نیروی جذب شده تا بازپرداخت کامل تسهیلات را نداشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار