یک متخصص مغز واعصاب گفت: بیماری ام اس در همدان رو به رشد است و بر اساس گفته های متخصصان در آینده در هر خانواده ایرانی یک بیمار مبتلا به ام اس وجود خواهد داشت .
کد خبر: ۱۶۷۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶ 22 January 2016

یک متخصص مغز واعصاب گفت: بیماری ام اس در همدان رو به رشد است و بر اساس گفته های متخصصان در آینده در هر خانواده ایرانی یک بیمار مبتلا به ام اس وجود خواهد داشت .

به گزارش تابناک همدان؛ يکی از بيماری های قرن حاضر که بسياري از جوانان به خصوص دختران و زنان را درگير می کند بيماری ام اس است که هنوز از نظر پزشکان متخصص دنيا علت آن نامشخص است.

اين بيماری برای اولين بار در سال ۱۸۶۸ توسط جين مارتين چارکات متخصص اعصاب فرانسوي معرفي شد.

ام اس نوعی بيماری خود ايمنی است که در آن بدن به سلول های خود آسيب وارد می کند. به گونه اي که سيستم دفاعی به سيستم مرکزی اعصاب حمله کرده و نواحی از مغز و نخاع را تحت تاثير قرار میدهد.

این بیماری يکی از بيماری های مزمن سيستم عصبی مرکزی است که مغز و نخاع را تحت تاثير قرار مي دهد. در اين بيماري عمدتا روکش رشته هاي عصبی (ميلين) که همان راه های هدايت عصبی هستند درگير و دچار يک روند التهابی می شوند و پيام های عصبی را با تاخير انجام می دهند.

اين بيماري باتوجه به منطقه عصبي که گرفتار مي کند، مي تواند با علايم چشمي، کاهش بينايي، دوبيني، سرگيجه، عدم تعادل، بي حسي اندام ها، لرزش، تکرر و اختلال در کنترل ادرار و در موارد پيشرفته تر اختلال شديد حرکتي و تعادلي و لرزش و مشکلات حافظه و اختلال کنترل ادرار و مدفوع ظاهر شود. تمام اين علايم براساس نوع بيماري ام اس، تعداد حملات، سير پيش رونده، تشخيص به موقع، پيگيري درمان ها و پيشگيري مي تواند متفاوت باشد.

دکتر مهردخت مزده در خصوص این بیماری گفتبیماری ام اس بیماری مختص اعصاب مرکزی است که با ایجاد لکه های سفید یا پلاکهای متعددی در مغز باعث تخریب بافت سفید مغز می شود.

وی افزود: شیوع این بیماری در بین بانوان دو برابر آقایان است و بیشتر در سن ۲۰ تا ۳۵ سالگی آغاز می شود.

این متخصص در ادامه گفت: خشکی یا گرفتگی عضلات، فلج شدن بخصوص پاها، مشکلات ذهنی از جمله فراموشی و یا عدم تمرکز، افسردگی ، دوبینی یا تاری دید، صرع یا بیهوشی و اختلال در کنترل ادرار ومدفوع را می توان از نشانه های ام اس بیان کرد که می تواند موقتی یا دائم باشد.

مزده تاکید کرد هرچند درمانی برای ام اس وجود ندارد اما استفاده از ویتامینها، استراحت کافی، آرامش روحی وروانی، استفاده از کلاسهای ورزشی و استفاده از میوه و سبزیجات تازه میتواند روند پیشرفت بیماری را کاهش دهد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار