مدیر حوزه شهرسازی شهرداری یاسوج گفت: روند بی رویه مهاجرت از شهرهای کوچک و روستاهای اطراف عامل افزایش حاشیه نشینی در شهر یاسوج است.
کد خبر: ۱۶۷۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵ 22 January 2016
به گزارش ایسنا، روح الله مرادیان در جمع خبرنگاران افزود: هر شهر طبق ضوابط طرح تفضیلی و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری کشور یک خط محدوده و یک خط حریم دارد که به صورت عامیانه محدوده خدماتی و حریم قانونی نامیده می شود.

وی با بیان اینکه محدوده و حریم تعیین کننده حوزه کاری هر شهرداری است، اظهارکرد: محدوده خدماتی شهر یاسوج از سمت جنوب شهر رودخانه بشار، از سمت شمال شهر رودخانه مهریان به استثنای شرف آباد، از سمت شرق دره محمودآباد و از سمت غرب هم شهرک های کوی جهاد و کوی امام علی(ع) است.

مدیر حوزه شهرسازی شهرداری یاسوج خاطرنشان کرد: حریم محدوده فراتری را پوشش می دهد که شهرداری باید ساخت و سازهای آن محدوده را کنترل کند اما نمی تواند در این سطح پروانه صادر کند که این سطح در شهر یاسوج شامل روستاهای اقماری اطراف شهر مانند اکبرآباد، نجف آباد، شرف آباد و بلکو است.

مرادیان تصریح کرد: با مشاهده روند ساخت و سازها در این محلات و با پیش بینی اینکه ممکن است در سالهای آینده که شهرداری بخواهد این محله ها را به طرح تفضیلی شهر اضافه کند با مشکل مواجه می شود، بنابراین شهرداری هزنیه هایی برای طراحی شهری در این قسمت انجام داد و این طرح در کمیسیون ماده پنج تصویب و ملاک عمل شهرداری برای ارائه خدمات قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس طرح های مصوب به این محلات خدماتی از جمله صدور پروانه و دیگر خدمات شهری ارائه می شود.

مدیر حوزه شهرسازی شهرداری یاسوج با اشاره به ساخت و سازهای غیرقانونی در اطراف شهر یاسوج بیان کرد: متاسفانه با روند بی رویه مهاجرت از شهرهای مختلف مانند شهرهای کوچک اطراف یاسوج به این شهر، این ساخت و سازهای غیرمجاز افزایش می یابد که منجر به افزایش حاشیه نشینی می شود.

مرادیان با بیان اینکه پدیده حاشیه نشینی باعث ایجاد تضاد فرهنگی می شود، عنوان کرد: معمولا مردم حاشیه نشین از اقشار بسیار فقیر جامعه هستند که اراضی حاشیه شهر را با قیمت پایین خریداری کرده و در این اراضی ساکن می شوند.

وی با اشاره به رشد روزافزون مهاجرت در یاسوج، تصریح کرد: مهاجرت بیشتر از شهرهای گرمسیری و روستاهای اطراف یاسوج به این شهر صورت می گیرد که شاید بتوان یکی از دلایل این مهاجرت ها را شرایط اکوسیستمی و آب و هوایی خوب شهر یاسوج قلمداد کرد.

مدیر حوزه شهرسازی شهرداری یاسوج تأکید کرد: طبق قانون، شهرداری نمی تواند به حاشیه نشین ها و ساخت و سازهای اطراف شهر که در کاربری های غیرمسکونی و معمولا زراعی ساخت و ساز می کنند هیچگونه خدماتی ارائه دهد.

مرادیان عنوان کرد: شهردای وظیفه دارد از هر گونه ساخت و ساز غیرقانونی جلوگیری کند.

مدیر شهرسازی شهرداری یاسوج با بیان اینکه این شهر روزانه در حال رشد است، گفت: با این روند شهرداری نمی تواند به تنهایی از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کند و سایر ارگان های مرتبط باید با این نهاد همکاری کنند.

مرادیان اضافه کرد: شهروندان یاسوجی برای خرید ملک در سطح شهر و اطراف آن، ابتدا به شهردای مراجعه کنند و وضعیت ملک را از نظر طرح شهری بررسی کرده و اگر از این لحاظ مشکلی نداشت، نسبت به خرید آن اقدام کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار