محققان دانشگاه شیراز به دانش بومی تولید متانول در سطح آزمایشگاهی دست یافتند.
کد خبر: ۱۶۸۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷ 24 January 2016
تابناک فارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما: رئیس قطب علمی گاز دانشگاه شیراز گفت: در طرحی پژوهشی راکتور نیمه صنعتی تولید متانول، در دانشگاه شیراز طراحی و ساخته شد و با آزمایش های متعدد شرایط بهینه دما و فشار برای تولید متانول اندازه گیری شد و برای بهبود فرایند هم تولید کاتالیست ها و فرآورده های دیگر از متانول بررسی می شود.

محمدرضا رحیم پور با تاکید براینکه دانش فنی تولید متانول در انحصار تعداد اندکی از شرکت های چند ملیتی است ؛ یادآور شد: هر چند سالیانه 5 میلیون تن متانول در واحدهای پتروشیمی کشور تولید می شود اما دانش فنی این واحدهای تولیدی بومی نیست و تحت لیسانس دارندگان این دانش تولید می شود و در شرایط تحریم اقتصادی غرب این واحدهای تولیدی دچار مشکلاتی شدند.

وی با بیان اینکه روش تولید متانول در دما و فشار محیط بدون حضور کاتالیزور با استفاده از حالت پلاسما هم در این دانشگاه صورت گرفته است ؛ گفت: در طرحی تحقیقاتی هم این روش پیشرفته به نتیجه رسید و قطب علمی گاز دانشگاه برای رسیدن به جدیدترین روش های تولید متانول تلاش می کند.

متانول یکی از فرآورده های گاز طبیعی است که در صنایع داروسازی، رنگ سازی ، فرایند ساخت پلاستیک و صدها ماده شیمیایی دیگر به کار می رود و سومین ماده شیمیایی پرمصرف دنیا محسوب می شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز هم گفت: موفقیت های دانشگاه شیراز در تحقیقات متانول منجر به انعقاد تفاهم نامه با شرکت صنایع پتروشیمی ایران شد و بر اساس این تفاهم نامه دانشگاه علاوه بر بومی سازی دانش تولید، تولید 17 محصول حاصل از متانول و محصولات دیگر را بررسی می کند و در بازاریابی و فروش تولیدات متانول ، به صنایع پتروشیمی کمک می کند و این دانشگاه باید در همکاری مشترک با دانشگاه های صنعتی شریف، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و شهید چمران اهواز این قرارداد را به نتیجه برساند.

دکتر احمد عریان افزود: امضای این قراردادها نویدبخش تحول در ارتباط صنعت و دانشگاه و تقاضا محور شدن پژوهش های دانشگاهی بود که در نتیجه آن تحقیقات علمی از پژوهش های بین فردی استاد و دانشجو و چاپ مقاله به سمت تولید محصول و اثرگذاری در جامعه سوق یابد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز محور یکی از قراردادهای امضا شده با محوریت این دانشگاه را ارتقای فناوری کشور در عرصه تولید متانول عنوان کرد.

وی گفت: نخستین جلسه تیم های کاری برای اجرایی کردن این قرارداد با حضور استادانی از دانشگاه های مشارکت کننده روزهای آینده در دانشگاه شیراز برگزار می شود.

متانول یا متیل الکل یا الکل متیلیک یا الکل چوب که ساده ترین نوع الکل هاست. این ماده می تواند به عنوان ضد یخ، حلال و سوخت به کار برده می شود.

متانول به صورت محدود به عنوان سوخت در موتورهایی با سیستم احتراق داخلی استفاده می شود. متانول تولید شده از چوب و سایر ترکیبات آلی را متانول آلی یا بیوالکل می نامند که یک منبع تجدید شدنی برای سوخت است و در مواردی می تواند جایگزین مشتقات نفت خام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار