نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری
نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری گفت: بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان گام نخست برای صیانت از آرای مردم است.
کد خبر: ۱۶۹۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 26 January 2016

به گزارش تابناک مازندران،آیت‌الله علی معلمی با بیان اینکه جایگاه شورای نگهبان، جایگاه صیانت از مجلس شورای اسلامی و مصوبات آن است، اظهار کرد: صیانت از مجلس مبدأ و منتهایی دارد که ابتدای کار صیانت از مجلس احراز صلاحیت نامزدها بوده که قانون اساسی این مسئولیت را به عهده شورای نگهبان گذاشته است.

وی بیان کرد: صلاحیت داوطلبانی که به عنوان کاندیدا و نامزدها در جامعه مطرح و معرفی شوند باید از سوی شورای نگهبان یا هیئت‌های نظارتی که شورای نگهبان انتخاب می‌کند احراز شود.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه عدم احراز صلاحیت داوطلبان نیز به این معنا نیست که حتماً فرد دارای مشکل است، تصریح کرد: گاهی ایرادات یا اشکالاتی را می‌شناسند که طبق قانون از سوی هیئت نظارت رد می‌شوند و در این بخش باید تحقیقات از محل تحصیل و زندگی افراد صورت گیرد.

معلمی با تأکید بر اینکه مردم جامعه ما باید به تفکیک بین رد صلاحیت و عدم احراز از سوی شورای نگهبان توجه کنند، خاطرنشان کرد:  این‌گونه نیست اگر فرد به انتخابات راه پیدا نکرد تصور کنیم که حتماً دارای مشکل بوده؛ این موضوع گام نخست برای صیانت از آرای است.

وی یادآور شد: برای انتخابات نیز طبق قانون اساسی باید ناظران منصوب از سوی شورای نگهبان بر صحت و سلامت جریان انتخابات نظارت کنند و در پایان اصل انتخابات را تأیید کرده و به تبع آن افرادی که واجد اکثریت آرا شدند مورد تأیید قرار می‌گیرند و از طریق وزارت کشور به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در خود مجلس نیز یک‌بار دیگر تمامی منتخبان به تک‌تک انتخاب شده‌ها رأی می‌‌دهند و مراحل مختلفی در قانون پیش‌بینی شده که باید طی شود که بخشی مربوط به شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت و بخشی دیگر مربوط به وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد.

معلمی اضافه کرد: اگر ابتدای ورود کاندیداهایی بقیه منتخبان اعتراض کنند باید بررسی شده و به رأی گذاشته شود اگر تمامی منتخبان در رأی شرکت کردند و از سوی اکثریت مورد تأیید قرار گرفت جایگاه فرد به عنوان نماینده تثبیت می‌شود، در غیر این صورت حتی اگر انتخابات انجام شود از درون مجلس برگردانده می‌شود.

وی اظهار کرد: اینکه در ارتباط با نظارت شورای نگهبان حرف‌ها و سخنان بسیاری وجود دارد عقبه دیگری در خود مجلس شورای اسلامی وجود دارد.

خطیب جمعه قائم‌شهر در پایان با بیان اینکه طراحی راهکارهای قانونی بسیار عالی است، گفت: طراحی این راهکارها برای این است که دقت بیشتری شود تا افراد با صلاحیت، معتمد مردم و خدمت‌گزار واقعی به مردم و جامعه به خانه ملت راه پیدا کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار