فاطمه مهدویانی با اشاره به رشد خون گیری در استان مرکزی اظهار داشت: استان مرکزی از لحاظ خونگیری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۱۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۸ 29 January 2015

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: اهدای خون در استان مرکزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است.

وی افزود: سازمان انتقال خون تنها ارگان تامین کننده فراورده خونی در کشور است که فراورده‌های متعددی از جمله خون کامل، گلبول قرمز فشرده، پلاسمای تازه منجمد و پلاکت را تهیه می‌کند.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی تصریح کرد: انتقال خون استان مرکزی حدود 3 – 4 سال است که فراورده پلاکت آفروزیس را تولید کرده و این فراورده در درمان بیماران سرطانی کاربرد داشته و چون شیوع سرطان در استان بالا است این فراورده بیشتر تولید می‌شود.

مهدویانی با اشاره به فراورده آفروزیس گفت: هر پلاکت آفروزیس 7 برابر پلاکت معمولی اثر بخشی دارد و بیماران سرطانی که در طول شیمی درمانی خود نیازمند تزریق پلاکت هستند از این فراورده استفاده می‌کنند زیرا در پیشبرد درمان موثرتر است.

وی افزود: هر فراورده خونی برای یک بیماری خاص کاربرد دارد، گلبول قرمز فشرده برای درمان تالاسمی و هر فردی که به دلیلی خون از دست داده و فراورده پلاسما حاوی فاکتورهای انعقاد خون برای بیماران کمبود فاکتورهای انعقادی مصرف می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی تصریح کرد: در مدت 10 ماهه گذشته در استان مرکزی 40 هزار و 691 مراجعه کننده برای اهدا خون داشته که 33 هزار و 288 نفر موفق به اهدای خون شده که از نظر تفکیک جنسیتی 2 هزار و 419 نفر زن و 30 هزار و 869 نفر مرد بودهاند.

مهدویانی با اشاره به درصد اهدا کنندگان خون از نظر جنسیت گفت: حدود 7.2 درصد اهداکنندگان خون در استان مرکزی زن بوده و از این نظر رتبه سوم را در کشور داریم، از تعداد کل اهداکنندگان خون در استان 7 هزار و 669 نفر اهدا کننده بار اول، 8 هزار و 817 نفر با سابقه و 16 هزار و 802 نفر اهداکننده مستمر هستند.

وی افزود: تولید انواع فراورده‌های خونی در استان مرکزی در مدت 10 ماهه گذشته از جمله گلبول قرمز فشرده 32 هزارو 155 واحد، پلاسمای تازه منجمد 31 هزار و 204 واحد، 931 واحدCP‌، پلاکت 15 هزار و 586 واحد، خون کامل 1 هزار و 120 واحد، گلبول قرمز شسته شده 100 واحد و پلاکت آفروزیس 89 واحد بوده است.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی تصریح کرد: از این میزان کل فراورده‌های خونی که در استان مرکزی تولید شده مقداری به پایگاه‌هایی ارسال شده که نیازمند خون بودند،‌ 8 هزار و 415 واحد گلبول قرمز فشرده به پایگاه‌هایی در تهران، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان ارسال شده است.

مهدویانی با اشاره به میزان پخش فرآورده‌های خونی در داخل استان گفت: 22 هزار و 382 واحد گلبول قرمز فشرده به مراکز درمانی داخل استان، 11 هزار و 419 واحد پلاسمای تازه منجمد شده، 698 واحد کرایو، 12 هزار و 76 واحد پلاکت، 100 واحد خون شسته شده و 92 واحد CPP در داخل استان پخش شده است.

وی افزود: یکی از اقدامات انتقال خون استان نظارت بر مصرف خون و سیستم مراقبت از خون است که تحت عنوان سیستم هموویژلانس انجام شده که در تمامی بیمارستان‌های استان مرکزی استقرار یافته است.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی تصریح کرد: حدود 11 هزار و 986 واحد پلاسما در 10 ماهه گذشته برای واحد پالایشگر ارسال شده که به فراوردههای خونی حاوی فاکتورهای 8 و 9 تبدیل میشود.

وی افزود: 2 پایگاه انتقال خون در اراک و ساوه دایر شده که مرکز ساوه مرکز فراوری و پخش خون است، مراکز ثابت خونگیری در اراک، خمین، دلیجان، محلات، آشتیان و تفرش دایر بوده و مراکز شهرستان‌ها هفته‌ای یک روز فعال هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار