مدیرکل شیلات کرمانشاه مجموع تولیدات شیلاتی استان کرمانشاه در سال گذشته را یازده هزار و 793 تن دانست و گفت: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع 14 هزار و 380 تن انواع محصولات شیلاتی در استان تولید شده است.
کد خبر: ۱۷۱۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸ 28 January 2016
مدیرکل شیلات کرمانشاه مجموع تولیدات شیلاتی استان کرمانشاه در سال گذشته را یازده هزار و 793 تن دانست و گفت: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع 14 هزار و 380 تن انواع محصولات شیلاتی در استان تولید شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، سید فرزاد افضلی در جمع خبرنگاران  افزود: از ابتدای امسال تاکنون 2680 تن انواع ماهیان گرمابی، 10 هزار و 340 تن انواع ماهیان سردآبی، 1340 تن ماهی در آب‌های طبیعی و نیمه طبیعی، 10 تن ماهیان خاویاری و 10 تن میگوی آب شیرین در استان کرمانشاه تولید شده است.

به گفته افضلی استان کرمانشاه در زمینه تولید ماهیان گرمابی رتبه اول را در بین استانهای غیرساحلی کشور و در زمینه تولید ماهیان سردآبی نیز رتبه چهارم را در بین استانهای غیرساحلی دارد.

افضلی تعداد مزارع پرورش ماهی استان را 481 مزرعه دانست و گفت: استان کرمانشاه 409 مزرعه پرورش ماهیان سردابی، 67 مزرعه پرورش ماهیان گرمابی، سه مزرعه پرورش ماهیان خاویاری و دو مزرعه پرورش ماهی در قفس دارد.

وی به ظرفیت استان در تولید ماهیان زینتی نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته در مجموع دو میلیون و 300 هزار قطعه انواع ماهیان زینتی در استان کرمانشاه تولید شد.

افضلی با بیان اینکه  سال گذشته چهار هزار و 496 شغل در بخش شیلاتی استان ایجاد شد، گفت: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع چهار هزار و 696 نفر اشتغالزایی در بخش شیلات استان انجام شده است.

افضلی اشاره ای هم به صادرات شیلات استان کرمانشاه داشت و گفت:  سال گذشته در مجموع 226 تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش 18 میلیارد ریال از طریق مرزهای خسروی و خوزستان به کشور عراق صادر شد که این رقم در سال جاری به 340 تن رسیده است.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه اشاره ای هم برنامه های شیلات در دهه فجر امسال داشت و گفت: در ایام دهه فجر در مجموع 10 طرح با اعتباری بالغ بر 21 میلیارد ریال به بهره برداری خواهد رسید.

افضلی افزود: این طرح های شیلاتی زمینه اشتغالزایی مستقیم 334 نفر و اشتغالزایی غیر مستقیم 170 نفر را فراهم خواهند کرد.

به گفته افضلی عمده این طرح ها عمرانی و تسهیلاتی هستند، ضمن اینکه چند مورد کلنگ زنی نیز خواهیم داشت.

وی تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام مثل مجتمع پرورش ماهی سفیدبرگ جوانرود(بعد از تطعیلی دو ساله به دلیل بیماری وی.اچ.اس)و  شروع بکار مجتمع پرورش ماهی سردابی ریجاب، برق رسانی به مزارع پرورش ماهی در نقاط مختلف استان، جداسازی فاضلاب از رودخانه ها بخصوص در حوزه سد داریان و... را از جمله مهمترین طرح‌های افتتاحی در دهه فجر امسال در استان کرمانشاه دانست.

افضلی  سپس با بیان اینکه میانگین مصرف آبزیان در استان کرمانشاه در سال جاری به هشت کیلوگرم رسیده است، گفت: میانگین مصرف آبزیان در کشور 9.2 کیلوگرم است.

وی میانگین جهانی مصرف آبزیان را 19 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: تا رسیدن به میانگین جهانی فاصله زیادی داریم.

مدیر کل شیلات کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود سرانه مصرف آبزیان در استان کرمانشاه در سال 73 رقم 250 گرم بوده است، رشد سرانه مصرف آبزیان را نتیجه تلاش‌های انجام شده در راستای نهادینه کردن فرهنگ مصرف آبزیان به عنوان غذای سلامتی دانست.

افضلی در ادامه از نبود مرکز تکثیر پرورش ماهیان گرمابی و سردابی به عنوان یکی از مشکلات شیلات استان یاد کرد و گفت: در تلاشیم تا این مراکز را در دو شهرستان سردسیری و گرمسیری راه اندازی کنیم تا مشکل کمبود بچه ماهی در استان مرتفع شود.

وی در ادامه با اشاره به مطرح شدن مجتمع پرورش ماهی ریجاب به عنوان بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان سردآبی در کشور گفت: پروژه ساماندهی ریجاب شامل دو فاز است که مجموع مزارع فاز اول مجتمع 93 مزرعه  است.

به گفته افضلی کار ماهی دار کردن مجتمع ماهیان سردابی ریجاب در فاز اول پس از تعطیلی دو ساله و وقفه ایجاد شده با ساماندهی و اخذ مجوزهای قانونی و هماهنگی با بخش‌های ذیربط و همکاری فرمانداری شهرستان دالاهو  انجام گرفته است.

مدیرکل شیلات کرمانشاه با بیان اینکه با حل مشکلات موجود و ساماندهی مزارع فاز اول مجتمع پرورش ماهی ریجاب میزان تولیدات مجتمع به سه هزار تن خواهد رسید، گفت: این میزان تولید تحول و توسعه پایدار در بخش شیلات استان را در پی خواهد داشت.

به گفته افضلی پیش از این وجود مشکلات زیست محیطی و بهداشتی امکان پرورش ماهی در منطقه ریجاب را غیرممکن کرده بود.

افضلی گفت: تلاش خواهیم کرد تا با حفظ ملزومات زیست محیطی و گردشگری، نسبت به پرورش آبزیان و تولید پایدار و سالم در منطقه ریجاب اقدام شود.

وی تعداد مزارع پرورش ماهی فاز دوم مجتمع پرورش ماهی ریجاب را بیش از 100 مزرعه دانست و گفت: هنوز ساماندهی فاز دوم به اتمام نرسیده است.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار