تئاتر دینی مثل سینمای دینی از آن قبیل مفاهیمی است که با وجود بحث های مختلف که پیرامون آن قرار گرفته، اما دست اندر کارانش تاکنون برای گسترش آن کاری انجام نداده اند، گویا مسئولان با نگاه تئاتر دینی بیگانه اند.
کد خبر: ۱۷۲۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶ 30 January 2016

فرهنگ دینی مردم استان همدان موجب شده تا تئاتر دوستان به دیدن نمایش هایی روی آورند، که با اعتقادات آنان همسو و تئاتری باشد از نوع دینی .

به گزارش تابناک همدان؛ این همان موضوعی است که امروزه به رغم نمایش های اجرا شده در استان و بخصوص شهر همدان کمتر به آن پرداخته شده، حتی درایام مناسبتی نیز به ندرت نمایش های ویژه مذهبی اجرا شده است.

متاسفانه در بسیاری از ایام سال و مناسبت های دینی و مذهب که فرصت مناسبی برای ارائه کارها ارزشی و آشنائی بیشتر جامعه بخصوص نسل جوان با معیارها و شخصیت های مذهبی و اسلامی است اکثر سالن ها تعطیل و یا نهایتاَ جنگ های شادی با مضمونی تکراری و بسیار کم کیفیت درحال اجراست.

در سال ۹۳ حدود ۱۰۰عنوان نمایش بروی صحنه رفته که طبق آمار ارائه شده از طرف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان همدان بیشتر آنها در قالب نمایش هایی با موضوعات طنز و یا کودک و نوجوان بوده است.

توجه به ساخت نمایش هائی که جنبه طنز و یا کودک دارد موجب شده کارگردانانی که حتی سابقه و شاید توانائی لازم را در حوزه کودک ندارند به سمت ارائه کار در این حوزه حساس بروند، این اتفاق باعث شده سایر حوزه های نمایشی نیز به فراموشی سپرده شوند بطوری که می بینیم به بخش نمایش های مذهبی و مناسبتی نیز بسیار اندک توجه شده و نه تنها در همدان بلکه در کل استان نمایش های اجرا شده مناسبتی حتی به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی رسد و با وجود علاقمندان زیاد به نمایش های مذهبی اما تا کنون تئاتری در این زمینه ارائه نشده است، می شود این را با نگاه به نمایش های در حال اجرا مشاهده کرد!

گویا تئاتر مذهبی در استان بیگانه است. شاید یکی از دلایل خالی بودن صندلی های تئاتر بی توجهی به خواسته های تماشاگران باشد.

برخی از کارشناسان و منتقدان، مهمترین ضعف این گونه نمایش را نوشته نشدن نمایشنامه های قوی و پرمایه می دانند و ضعف ها وکاستی های موجود در این حوزه را ناشی از نبود یا کمبود جدی متن خوب قلمداد می کنند.

اما دلیل ننوشتن نمایش نامه خوب توسط نویسندگان چه می تواند باشد؟!

یک نویسنده در این خصوص گفت:دراستان حمایت های جدی برای ترویج این امر صورت نگرفته است، اگر مسئولان در کنار برنامه های فرهنگی دیگر، این مسئله را نیز مورد توجه قرار دهند انقلابی در تئاتر اتفاق خواهد افتاد که می تواند فرهنگ دیدن تئاتر دینی را در بین مردم ایجاد کند.

وی ادامه داد:نمایش های مذهبی توسط ادارات و ارگان های ذیربط مورد حمایت مالی قرار نمی گیرند حتی هزینه های دکور، لباس و... نیز تامین نمی شود چه برسد به دستمزد بازیگران و سایر موارد لذا تا این معضل برطرف نشود نمی توان امیدی به ساخت آثار بیشتر و رونق این بخش از هنر نمایش داشت.

این نمایش نامه نویس با ابراز گلایه مندی از اینکه در تئاتر کودک و نوجوان که چندی پیش برگزار شد، نمایشی با عنوان تئاتر دینی برای کودکان اجرا نشد تصریح کرد: اگر مسئولان با همین منوال ادامه دهند فرهنگ نگاه مردم تغییر پیدا خواهد کرد.

سوال اینجاست در شهری که مردمانش به دارالمونین منتسب شده است تاکنون چند تئاتر با رویکرد دینی به نمایش درآمده است؟

و سوال دوم اینکه، آیا نظارتی بر نمایش های موجود که به اجرا در می آید صورت می گیرد؟

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری تا کنون برای تولید نمایش های مذهبی چه حمایت هایی از نویسندگان این نوع تئاتر انجام داده اند؟

متولیان امر به این موضوع توجه داشته باشند که نباید جامعه و نگاه مردم را به دیدن نمایش هایی که با ارزش های دینی مردم همدان ناخوانی دارد عادت دهند.

نکته قابل تامل اینجاست که تئاتر دینی نباید تنها درجشنواره تئاتر رضوی، جشنواره تئاتر دفاع مقدس، تئاتر ماه و جشنواره هایی از این نوع خلاصه شود، می شود با حمایت از نمایشنامه نویسان، کارگردانان و بازیگران جوان تئاتر دینی را بر روی صحنه ها آورد.

مساله ای که معمولا فراموش می شود این است که اولا حمایت های مسئولان استانی در این زمینه بسیار ناچیزاست و در ثانی نمایشنامه نویسان و کارگردانان با تئاتر دینی بیگانه شده اند.

موضوع دیگری که در بررسی تئاتر دینی جلب توجه می کند، نبود تجربه گرایی در این گونه نمایش هاست؛ بیشتر نمایشنامه های دینی ما با سطحی نگری و شعار گرا بودنشان که معمولا فارغ از عناصر دراماتیک هستند، با مخاطب گریزی و تخریب وجهه این گونه نمایش ها همراه بوده است.

نبود نمایش های ارزشی و توجه به نمایش هایی با محتوای غیر دینی از دیگر دلایلی است که موجب ناراحتی فرهنگ دوستان و دلزدگی به این نوع تئاتر شده است.

اگر تئاتری بر ستون های درست و محکم پی ریزی شده باشد، می تواند اثر گذاری بالایی در اشاعه فرهنگ دیرینه مردم داشته باشد.

می شود با ایجاد کمیته های فرهنگی درجهت افزایش کیفیت آثار قدم های تاثیر گذاری برداشت، همچنین استفاده از تجربه پیشکسوتان تئاتر و حمایت وتشویق جوانان برای ساخت این نوع نمایش ها روزهای خوبی را برای تئاتر نوید می دهد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار