محمدحسن فدایی فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا با اشاره به پدیده گروه های مختلف تروریستی در شمال آفریقا و خاورمیانه، از جامعه جهانی خواست که برای خشکاندن ریشه تروریسم تکفیری تصمیم جدی بگیرد.
کد خبر: ۱۷۵۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۹ 06 February 2016
مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه

سفیر ایران در اسپانیا: جامعه جهانی برای خشکاندن ریشه تروریسم تکفیری تصمیم جدی بگیرد
به گزارش ایرنا ، همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر و در آستانه سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، فدایی فرد امروز جمعه طی نشستی با نمایندگان ارشد رسانه های نوشتاری، دیداری و شنیداری اسپانیا، آخرین وضعیت روابط خارجی کشورمان در دوران پسا برجام، روابط دوجانبه با اسپانیا و روند تحولات منطقه ای را تشریح نمود. 
در این نشست که با حضور20 نفر از نمایندگان رسانه های اسپانیا برگزار شد، سفیر کشورمان حصول توافق تاریخ ساز هسته ای و اجرایی شدن برجام را مهمترین مولفه تعیین کننده سمت و سوی روابط سیاسی و اقتصادی کشورمان در دوران جدید برشمرد.
وی گفت: تلاش های همه جانبه برخی از کشورها برای اعمال انواع فشار سیاسی و هجمه فرهنگی و تحریم های ظالمانه تجاری و اقتصادی در پناه به راه انداختن امواج ایران هراسی و ارائه تصویری غیرواقعی از ایران که با صرف صدها میلیارد دلار به راه افتاده بود، سرانجام به شکست انجامید و جامعه بین المللی به نقش تعیین کننده ایران به عنوان یک بازیگر مسئول و غیر قابل اغماض در حل بحران های منطقه ای و بین المللی صحه گذاشت.
سفیر کشورمان اظهار داشت توافق تاریخی هسته ای ظرفیت مذاکره و هنر دیپلماسی و چندجانبه گرایی را اثبات نمود و نشان داد که از طریق راه حل های دیپلماتیک و مسالمت آمیز همراه با منطق و صبوری می توانیم بحران های سیاسی، اقتصادی و امنیتی پیرامون خود را مدیریت و حل و فصل نمائیم. 
دیپلمات ارشد ایرانی افزود، این توافق همچنین حقانیت جمهوری اسلامی ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را تثبیت کرد و فرآیند فعالیت های هسته ای ایران وفق مقررات بین المللی در مسیر عادی قرار گرفت.
فدایی فرد با اشاره به سفر بیش از 100 هیأت بزرگ تجاری و اقتصادی از کشورهای مختلف جهان به ایران از جمله هیأت بزرگ تجاری همراه با سه وزیر دولت اسپانیا به منظور حضور در بازارهای تجارت و سرمایه گذاری با ایران در دوران پساتحریم، به مرحله اول سفرهای ریاست جمهوری کشورمان به خارج با سفر به ایتالیا، واتیکان و فرانسه اشاره نمود و افزود «حسن روحانی» با انبوهی از دعوت های رهبران و سران کشورهای جهان روبروست. 
سفیر ایران در اسپانیا ادامه داد: سیاست تعامل سازنده دولت جمهوری اسلامی ایران اولین ثمرات خود را به نمایش گذاشته و با رفع تحریم ها، پنجره های فراوان فرصت برای توسعه همکاری ها بویژه از طریق سرمایه گذاری مشترک و انتقال فن آوری های نوین به ایران مهیا گردیده است و شرکت های اسپانیایی با تکیه بر حسن شهرت در ایران و واجد اعتبار بین المللی، از جایگاه خاصی برخوردارند. 
فدایی فرد با اشاره به عمق تاریخی روابط حسنه ایران و اسپانیا اظهار داشت به زودی مراسم چهارصدمین سال برقراری روابط سیاسی بین ایران و اسپانیا برگزار خواهد شد. 
وی خاطرنشان ساخت اسپانیا در حصول توافق هسته ای نقش مثبتی ایفا نمود و با توجه به اشتراک مواضع دو کشور در موضوعات مختلف منطقه ای، زمینه گسترش همکاریها در بخش های مختلف فراهم گردیده است و بسیاری از شرکت های صاحبنام اسپانیایی برای گسترش فعالیت های قبلی و یا ایجاد زمینه های جدید همکاری به ایران سفر می نمایند. 
دپلمات ارشد ایران تصریح نمود که ایران در فضای جدید پروژه هایی به ارزش 360 میلیارد دلار به سرمایه گذاران بین المللی پیشنهاد نموده و شرکت های اسپانیایی در حال مذاکره و عقد قراردادهای چند میلیارد یورویی در پروژه های نفت و پتروشیمی، راه آهن، قطار سریع السیر، ماشین آلات سنگین، خودرو، کشاورزی و شیلات، ناوگان هوایی و تأسیسات بندری، فرودگاهی و هتل سازی هستند. 
سفیر کشورمان در ادامه اظهار داشت در فضای فارغ از فشار و تحریم، ایران آمادگی جدی خود برای همکاری عملی در حل و فصل بحران های منطقه ای را اعلام داشته و در مبارزه با داعش و تروریسم تکفیری یک بازیگر اصلی است. 
به گفته وی ، ایران پیشنهاد دهنده قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراطی گری در سازمان ملل است که با اجماع اعضای سازمان ملل متحد به تصویب رسیده و آماده است مسئولیت های خود را ایفا نماید. 
فدایی فرد تاکید کرد :ایران بدنبال تنش با هیچ کشوری نیست و امنیت همسایگان را همانند امنیت خود می داند و رفع تهدیدات منطقه ای و مبارزه با تروریسم را سرلوحه اقدامات و برنامه های خود قرار داده است و به هیچ کشوری اجازه حذف خود از معادلات منطقه را نمی دهد. 
وی خاطرنشان ساخت که ایران بدنبال این نیست که با حذف دیگران بدنبال تبدیل شدن به قدرت بلامنازع منطقه ای باشد، بلکه بدنبال آن است که منطقه ای امن و قدرتمند با حضور همه بازیگران داشته باشد، ولی متأسفانه برخی از کشورها دچار توهم هستند و پیشرفت ایران و نفوذ منطقه ای ایران را علیه منافع خود تفسیر می کنند. 
به گفته سفیر ، آنها کشورهایی هستند که تقابل با ایران را از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از طریق کمک همه جانبه به «صدام» برای حمله نظامی به ایران و کمک به ایجاد طالبان در افغانستان که منجر به شهادت دیپلمات های ایرانی در مزارشریف شد را رویه خود نمودند و با هزینه های میلیارد دلاری در صدد جلوگیری از حصول توافق هسته ای برآمدند، اما از دستیابی به اهدافشان ناکام ماند.
فدایی فرد تاکید کرد : آنها در رسیدن به اهداف خود در عراق، سوریه و یمن هم ناکام مانده اند و اوضاع بر خلاف طراحی های آنها به پیش می رود و تحولات میدانی در سوریه و عراق نشان می دهد که تروریست های دست پروده آنها مواضع خود را یکی پس از دیگری از دست می دهند. 
دیپلمات ایرانی تصریح کرد :اعلام زمان اجرای برجام و قاطعیت کشورهای اروپایی و غربی برای مبارزه با تروریسم بر نگرانی آنها افزوده است، لذا از شکست های پی در پی عصبانی هستند و دست به اقدامات احساسی و عجولانه از جمله اعدام 47 نفر شامل آیت الله «نمر» رهبر شیعیان عربستان زده و حوادث سفارت عربستان در تهران را بهانه قطع روابط خود با ایران و فشار به سایر کشورها برای متأثر نمودن روابط دوجانبه آنها با ایران نمودند. 
وی تاکید ورزید :اما ایران با هشیاری در مقابل اقدامات تحریک آمیز آنها رویکردی منطقی و خردمندانه در پیش گرفته و اطمینان دارد که روش های تقابلی و تشنج آفرین برخی از کشورها در منطقه راه به جایی نخواهد برد. 
سفیر کشورمان همچنین به تشریح جزئیات تحولات در سوریه، عراق، یمن و بحرین پرداخت و افزود ایران سیاستی شفاف، منطقی و منطبق بر حقوق بین الملل در قبال بحران های منطقه اتخاذ نموده که مبتنی بر احترام به خواست و اراده مردم برای تعیین سرنوشت، عدم مجاز دانستن مداخله خارجی و نظامی برای حل مسائل منطقه و عدم توسل به تروریسم به عنوان ابزاری برای اهداف سیاسی است.
فدایی فرد در بخش دیگری از اظهاراتش گفت ایدئولوژی وهابیت ریشه اصلی ایدئولوژیکی داعش، القاعده ، جبهه النصره و سایر گروههای تروریستی تکفیری در شمال آفریقا و خاورمیانه است، لذا علاوه بر مبارزه میدانی با تروریستها، جامعه جهانی باید برای خشکاندن ریشه تهدید تروریسم بدون مماشات، تصمیم جدی بگیرد. 



مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار