کد خبر: ۱۷۷۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹ 08 February 2016
روزنامه رسالت از تاخیر در ارائه بودجه انتقاد کرده است: سال مالي 94 سي و چند روز ديگر به پايان مي‌رسد و دولت يازدهم علي رغم سپري شدن بيش از 30 ماه از استقرار خود براي سال 95 نه لايحه بودجه را به موقع تدوين و تنظيم و تقديم مجلس كرده نه لايحه برنامه ششم را. اين در حالي است كه همه سرمايه‌هاي انساني  مديريتي دولت‌هاي مدعي سازندگي و مدعي اصلاحات را از تاريخ 12/5/92 تاكنون در اختيار داشته است. دولت سال 95 را به عنوان دوران پسابرجام پيش رو دارد. دوراني كه نه با تحريم آن هم تحريم فلج‌كننده‌اي كه دولت قبل دچار آن بود رو به روست و نه با تهديد داخلي و خارجي مواجه است دولت در راهي گام مي‌گذارد كه به برجام 2 و3 و 4 احتمالا منتهي خواهد شد. بديهي است طي اين مسير بدون برنامه با عقل و تدبير و اميدي كه دولت قبل از تصدي امور شعارش را مي‌داد، همخواني ندارد. برنامه پنجم توسعه با 235 ماده حاوي 235 موضوع و حكم بنابه نص آن تا پايان سال 94 معتبر است و در سال 95 اعتبار اجرايي ندارد  چاره كار در قبال اين خلاء برنامه اي و بودجه‌اي چيست؟ تمديد قانون برنامه پنجم تا يكسال؟ تقديم لايحه دو دوازدهم؟ يا تصويب عجولانه مجلس و ارائه چك سفيد امضا تاييديه نسبت به آنچه دولت تقديم مجلس كرده است كدام‌يك؟ اين مقال درصدد پاسخ  به پرسش‌هاي فوق است كه ماليه عمومي كشور را دستخوش دل مشغولي‌هاي عده‌اي سياستمدار كرده كه دلواپس هيچ چيز نيستند به نظر مي‌رسد يا برنامه‌اي براي اداره مملكت ندارند؟ يا آنچه را كه به عنوان برنامه در نظر دارند، مهر قانوني بر آن بزنند حتي اگر شده ظرف 15 دقيقه همانطوري كه برجام را به تصويب مجلس رساندند، لايحه برنامه ششم را هم برسانند.. آنچه رئيس جمهور به عنوان پيوست نامه خود به رئيس مجلس داده احكام مورد نياز براي اجراي برنامه ششم است ولي برنامه ششم چيست؟ چه مرجعي تدوين كرده؟ كه قرار است دولت اجرا نمايد و براي اجرايش احكام 31 گانه پيوست نامه را نياز دارد؟

 قانون برنامه پنجم 235 موضوع و حكم داشت تقليل آن به 31 موضوع و حكم چه توجيه و چه معني دارد؟

 در نامه رئيس جمهور به رئيس مجلس سه فراز مشاهده مي‌شود. تقديم لايحه موسوم به برنامه، تقديم لايحه بودجه و تقديم گزارش عملكرد قانون برنامه پنجم توسعه. اينكه دولتي با به خدمت گرفتن تمامي بضاعت علمي و عملي كارگزاران با تجربه دو دولت اصلاحات و سازندگي 30 ماه بر سر كار باشد و به فاصله يك ماه مانده به پايان قانون برنامه و پايان سال مالي بودجه و برنامه بنويسد و تقديم مجلس نمايد كه في الفور غفلت 30 ماهه دولت را با تصويب خود جبران كند با كدامين تدابير علمي و عملي و منطقي تطبيق دارد؟

 دولت براي تصويب برنامه‌اي كه قرار است 5 سال آينده كشور را در تمامي بخش‌ها و حوزه‌ها تنظيم نمايد 30 ماه وقت گذرانيده. چگونه از مجلس انتظار دارد ظرف كمتر از 30 روز آن هم در دوراني كه همه وقت قواي سه گانه مشغول انتخابات دو مجلس مهم هستند، علمي بررسي كند و عاقلانه تصميم بگيرد؟
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار