رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم از افتتاح ۷ پروژه صنعتی با هزینه ۳۰۰ میلیارد تومان همزمان با دهه مبارک فجر در قم خبر داد.
کد خبر: ۱۷۸۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵ 08 February 2016
به گزارش تابناک قم، احمد ذاکری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صادرات استان قم طی ۱۰ ماهه نخست سال‌جاری ۱۳۲ میلیون دلار و سال گذشته ۱۵۰ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: ارزش وزنی صادرات طی ۱۰ ماهه نخست سال‌جاری ۱۲۶ هزار و ۸۰۱ تن و در سال گذشته ۶۹ هزار و ۷۳۰ تن بوده که نسبت به سال گذشته رشد ۸۲ درصدی داشته است.

ناامنی در عراق علت اصلی کاهش صادرات است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به آسیب‌شناسی این سازمان در بحث کاهش صادرات طی سال‌جاری افزود: از آن‌جایی که اولین کشور هدف صادراتی عراق است وجود ناامنی در این کشور علت عمده کاهش صادرات بوده است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات در بخش صنعت امروزه بحث رکود اقتصادی در بازار است زیرا تولید است اما فروش نیست که یکی از سیاست‌های وزارتخانه برای حل این مشکل افزایش صادرات است.

ذاکری با بیان اینکه یکی از رسالت‌های توسعه و تجارت اعزام هئیت‌های تجاری به کشورهای دیگر برای رونق صادرات است، افزود: در این راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم یک هیئت تجاری به کشور عراق اعزام کرده است و ۲ هیئت نیز از روسیه و افغانستان به ایران اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: در راستای تقویت و افزایش صادرات توانستیم نیروی اقتصادی ۹ کشور را در سال جاری وارد قم کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه توجه به شرایط پساتحریم اهمیت بسیاری دارد، افزود: باید سعی کنیم از ظرفیت کشورهایی که پتانسیل تأمین منابع اولیه دارند استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به تحولاتی که در منطقه ایجاد شده است کشور عراق ظرفیت مازادی را ایجاد کرده که باید بر اساس آن کاهش‌ها را جبران کنیم.

۴۸ میلیون دلار از صادرات انجام شده در بخش صنعت بوده است

ذاکری افزود: از صادرات انجام شده طی سالجاری ۴۸ میلیون دلار در بخش صنعت و ۴۱ و هشت دهم میلیون دلار در بخش فرآورده‌های معدنی بوده است.

وی گفت: تعداد بازارهای هدف صادراتی استان طی سال‌جاری ۳۸ کشور بوده که نسبت به سال گذشته هفت کشور اضافه شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ادامه داد: عمده کشورهای هدف صادرات استان قم شامل عراق، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، هند و کره جنوبی می‌شود.

برپایی نمایشگاه‌های تخصصی برای نمایش پتانسیل‌های استان قم

وی با اشاره به توجه ویژه سازمان به برپایی نمایشگاه‌ها، افزود: نمایشگاه‌های تخصصی در استان برگزار شده تا بتوانیم ظرفیت‌هایی که در بخش‌های مختلف استان داریم را به نمایش بگذاریم.

وی ادامه داد: سه نمایشگاه تخصصی مهم استان طی سال‌جاری شامل نمایشگاه فرش، نمایشگاه کفش و نمایشگاه مبلمان می‌شود.

کاهش اشتغال در حوزه فرش دستباف در دوران تحریم

ذاکری با اشاره به اینکه پسا تحریم فرصت مناسبی را در گسترش صادرات فرش دستباف قم ایجاد کرده، افزود: در دوران تحریم‌ها بازار بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی را از دست دادیم و اشتغال در این زمینه کاهش یافت اما پس از برجام خوشبختانه کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی به صنعت فرش دستباف قم روی آورده‌اند.

وی بیان کرد: برای ایجاد نمایشگاه تخصصی فرش از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به قم، سه میلیارد تومان و از کمیسیون ماده ۸۰ مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای افتتاح این نمایشگاه اختصاص داده شده است که عملیات احداث آن آغاز شده و در ۶ ماهه نخست سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: توسعه نمایشگاه‌ها در سال جاری مورد توجه واقع شده و ساختمان اداری آن در حال احداث است که می‌تواند پتانسیل خوبی برای این استان ایجاد کند.

۳۵ هزار واحد صنفی در قم اسقرار دارند

وی در خصوص فعالیت اصناف در قم نیز افزود: ۶۲ اتحادیه اصناف و ۳۵ هزار واحد صنفی در استان قم استقرار دارند.

ذاکری با اشاره به استقرار سامانه فروش در اصناف قم افزود: استقرار سامانه فروش به دلیل این است که اعتقاد داریم مالیات نباید از مبدأ بلکه در انتها باید گرفته شود.

وی با بیان اینکه در دوران تحریم در بخش صنعت مشکلات بسیاری ایجاد شده بود افزود: قبل از برجام قانون منع موانع تولید ابلاغ شد و استان قم نیز سعی کرد از این ظرفیت قانونی برای رفع موانع بخش صنعت استفاده کند.

مشکل بخش صنعت در زمینه مالیات بر ارزش افزوده

وی عمده مشکلات بخش صنعت در امور مالیاتی را در بحث ارزش افزوده عنوان کرد و افزود: بیشترین مشکلات بخش صنعت در بخش مالی نیز مربوط به اعتباری است که واحدهای صنعتی از بانک‌ها گرفته‌اند و با توجه به رکود اقتصادی صنعتگر در ایفای تعهداتش با مشکل مواجه شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم اظهار داشت: بخشی از مشکلات بخش صنعت مربوط به امور زیربنایی است که با توجه به مشکلات ایجاد شده نتوانستند تعهدات خود را در بحث آب، برق و گاز ایفا کنند که با تأکید استاندار هیچ شرکتی نمی‌تواند آب، برق و گاز واحدهای تولیدی را بدون هماهنگی قطع کند.

وی با اشاره به رشد صدور پروانه واحدهای صنعتی نسبت به سال گذشته، افزود: ۱۲۴ فقره پروانه طی سالجاری صادر شده است.

ذاکری افزود: ۲۵۷ فقره جواز تأسیس طی سال گذشته و ۳۰۱ فقره جواز تأسیس در سال جاری صادر شده است.

وی ادامه داد: همچنین طی ۱۰ ماهه امسال ۲۸۰ فقره جواز تأسیس که منتهی به سرمایه گذاری نشده‌اند ابطال شده است.

ذاکری با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی به بخش معدن توجه ویژه‌ای شده است، افزود: در این راستا تفاهم نامه‌ای میان استاندار و سازمان زمین‌شناسی در بحث ژئوفیزیک هوایی و نقشه‌های زمین‌شناسی منعقد شده است.

وی ادامه داد: ژئوفیزیک هوایی مباحث مربوط به منابع زیرزمینی است که در استان وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در خصوص بهره برداری از دریاچه نمک نیز افزود: در حال پیگیری برای ایجاد راه دسترسی به دریاچه نمک به منظور بهره برداری هستیم.

وی با بیان اینکه معدن منگنز بزرگ‌ترین معدن در استان قم است، افزود: غالب معادن استان قم شامل معادن سنگ، شن، ماسه و آهک می‌شود.

توجه به توزیع نان سبوس دار

ذاکری در بخش دیگری از سخنان خود خصوص توزیع نان سبوس دار در نانوایی‌ها بیان کرد: با توجه به سیاست‌های وزارت بهداشت و درمان توزیع نان سبوس دار مورد توجه قرار گرفته است که با توجه به نظارت سازمان بهداشت و حوزه بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت این اقدام عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: آنچه در نانوایی‌ها مورد پیگیری جدی قرار گرفته استفاده از جوش شیرین است که با سلامت مردم ارتباط دارد و خوشبختانه میزان استفاده از جوش شیرین در نانوایی‌های استان کاهش یافته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در خصوص برنامه‌های دهه فجر افزود: هفت پروژه صنعتی با حجم سرمایه گذاری بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان و بیش از ۵۰۰ نفر اشتغال همزمان با دهه مبارک فجر افتتاح می‌شود.

وی گفت: فردا سه‌شنبه چندین پروژه صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت در قن افتتاح می‌شود.

ذاکری در خصوص مزایای یکی از پروژه‌های افتتاحی افزود: شرکت الکترو مهبد که سومین تولید کننده کلر توسط بخش خصوصی است، همچنین استفاده از بروز‌ترین واحدهای تولید کلر و داشتن بهترین موقعیت جغرافیایی در استقرار این شرکت از مزایای آن است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار