پارک طبیعت و مجموعه حیات وحش عون ابن علی در تبریز افتتاح شد
ابتکار با بیان اینکه ماهیت کار بسیار پیچیده است، اظهار کرد: تمامی شواهد نشان می‌دهد که جاده موجود در دریاچه مسیر عبور آب را تنگ تر کرده و عوارض جبران ناپذیری به بار آورده است.
کد خبر: ۱۷۸۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰ 09 February 2016

به گزارش تابناک تبریز، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این جلسه با بیان اینکه اولین مصوبه دولت تدبیر و امید انجام اقدامات اساسی برای احیاء دریاچه ارومیه بوده است، گفت: با برنامه ریزی زیست محیطی مناسب و اجرای آئین نامه های دولتی می توان دریاچه را از وضعیت فعلی نجات داد، به طوریکه این روزها موضوع دریاچه در سطح بین المللی نیز پیگیری می شود و هیئت دولت نیز به صورت مستمر اقدامات انجام گرفته را رصد می کند.

دکتر معصومه ابتکار همچنین با اشاره به اجرای طرح های بین المللی هم افزود: کشور ژاپن برای نجات دریاچه اعلام آمادگی کرده و در این زمینه فعالیت می کند، ما نیز آثار خشک شدن این دریاچه را میدانیم و از تبعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن هم آگاهی کامل داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه زمان برخلاف ما حرکت می کند، اضافه کرد: هر چقدر که زمان می گذرد در مورد احیای دریاچه ارومیه ما متضرر می شویم، و بر اساس گزارشات دریافتی پل میان گذار در سرعت رسوب نمک در دریاچه موثر بوده و لازم است این پل از لحاظ فنی و مهندسی اصلاح شود.

دکتر ابتکار، در ادامه با تاکید بر مدیریت اوضاع در شرایط فعلی گفت: مراحل پایش نشان می دهد که وضعیت دریاچه برای احیاء تثبیت شده است و این کار نیز برای رسیدن به اهداف مورد نظر باید همچنان ادامه داشته باشد.

وی یادآور شد: به غیر از روش های آبیاری نوین باید در همین راستا هم به مسئله فرهنگ سازی در مصرف صحیح آب نیز توجه شود و همچنین ضمن توجیه مردم و دستگاه ها نیز گزارشات پایش و سایر برنامه های ستاد در بین تمامی دستگاه های اجرایی و مطالعاتی هماهنگی کامل برقرار باشد.

رییس دانشگاه تبریز، نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه دانشگاه ها باید همپای سایر دستگاه ها در احیای دریاچه ارومیه مشارکت فعال داشته باشند، گفت: ظرفیت های زیادی در دانشگاه های استان و به ویژه دانشگاه تبریز است، که باید از پتانسیل ها موجود برای احیای دریاچه ارومیه استفاده شود.

دکتر محمدرضا پورمحمدی، در بخش دیگر سخنان خود افزود: در همین راستا برخی طرح ها نیز در دانشگاه ها در مورد احیای دریاچه ارومیه انجام شده و یا در دست اقدام که شاید برای ستاد احیا نیز ناشناخته است و از این رو باید این طرح ها و پروژه های دیگر برای مراجع بالاتر و این ستاد بازگو و شناسانده شود.

رییس دانشگاه تبریز در ادامه با تاکید بر اینکه محققان و پژوهشگران این دانشگاه بیش از 300 راهکار برای احیای دریاچه ارائه کرده‌اند، که لایروبی آجی چای، برداشت‌های غیرمجاز و ورود غیرمجاز فاضلاب سمی چرم شهر به رودخانه و ... از جمله این طرح ها است، اضافه کرد: اجرای طرح کشت جایگزین، ساماندهی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه، انتقال فاضلاب تصفیه‌شده به دریاچه، فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت مردمی، از جمله اقدامات ارزشمندی است که می توان برای احیای این دریاچه کار ساز باشد و گردش آزاد اطلاعات در زمینه دریاچه ارومیه برای استفاده از آن در طرح‌های تحقیقاتی، می‌تواند زمینه را برای فعالیت بهتر پژوهشگران فراهم کند.

به گفته وی همچنین این دانشگاه علاوه بر شناسایی مشکلات، راهکارهایی نیز ارائه کرده تا موضوع احیاء، علمی‌تر و عملیاتی‌تر پیگیری شود.

یادآور می شود: همچنین در این نشست جمعی از اساتید، اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه و مدیران و مسئولان اجرایی برخی دستگاه های ذیربط در این ارتباط به ارایه دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.


پارک طبیعت و مجموعه حیات وحش عون ابن علی در تبریز افتتاح شد



به گزارش تابناک تبریز، مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگاران گفت: این مجموعه زیست محیطی با رعایت ضوابط زیست‌محیطی و مشاوره‌های تخصصی کارشناسان محیط طبیعی این اداره کل و با همکاری سازمان توسعه عون ابن‌علی احداث شد.

‌قاسمی افزود: این پارک حیات‌ وحش در نوع خود بی نظیر بوده و برای اولین بار در کشور در چنین محل، مساحتی و رعایت شاخص‌های زیست محیطی احداث شده است.


وی گفت: این محل بر اساس بررسی‌های اولیه قابلیت زیستگاهی برخی گونه‌های پستانداران بزرگ جثه استان و استانداردهای لازم برای نگهداری گونه بصورت نیمه طبیعی را دارد.


وی اضافه کرد: ظرفیت برد محدوده درخواستی از طرف کارشناسان این اداره کل برای برخی گونه‌های علفخوار محاسبه شده و گونه‌های گیاهی مورد نیاز جهت تداوم مراحل فیزیولوژیک گونه‌های هدف پیش بینی شده است.


‌مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان، گفت: ایجاد سازه‌های اولیه جهت پایش مستمر، دامپزشک مقیم و سایر موارد ضروری تعیین و اجرا خواهد شد.

 

وی با اعلام اینکه بخشی از مرکز به عنوان تیمارگاه گونه های آسیب دیده و نیازمند تیمار، زیر نظر کارشناسان این نهاد اختصاص یافته است، گفت: پرورش، زاد آوری، رها سازی و احیای گونه در طبیعت با توجه به بروز خشکسالی در سال های اخیر، شکار غیر مجاز و بی رویه ، منجر به کاهش جمعیت برخی گونه ها در منطقه شده است.




وی شروع اجرای فاز اول این مجموعه را در مساحتی حدود 40 هکتار اعلام کرد و افزود: منطقه در نظر گرفته شده برای مجموعه حیات وحش، مابین ایستگاه دوم تله‌کابین و تپه بقعه و رستوران بام تبریز به طرف چشمه طرلان با مساحتی حدود 80 هکتار بوده که فاز اول آن با مساحت 40 هکتار به بهره برداری می‌رسد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
عالیست دست مریزاد
جعفری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
اینکه بررسی میدانی از دریاچه صورت گرفته خود نقطه قوت و روزنه امید است.
رسولی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
جناب شهردار اینجا آنجا همه جا.....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار