ایران کشوری انقلابی است و اگر شرکت در انتخابات از مولفه های انقلابی بودن تلقی شود باید گفت فرصتی برای سنجش عیار مسئولان و میزان پایبندی مردم به اهداف نظام است؛ رهبر انقلاب هم در دیداری که اخیراً با فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش داشتند فرمودند عزت و اقتدار میهن ، درگرو عمل به وظایف انقلابی بوده که شرکت در انتخابات از اهم این وظایف محسوب می شود.
کد خبر: ۱۷۹۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲ 10 February 2016

در کشورهایی که حکومت ها از دل انقلاب بیرون می آیند، میزان مشارکت مردم نقشی اساسی در بقای آن نظام دارد چرا که حاکمان، مشروعیت و مقبولیت خود را بر اساس آن تعریف می کنند.

به گزارش تابناک همدان؛ مشارکت در انتخابات مهمترین نمود از مشارکت سیاسی و اولین نشانه از مردم سالار بودن نظام جمهوری اسلامی ایران است و نگاه به این رویداد سیاسی به عنوان یک تهدید، ناشی از برداشت های نادرست از یک سو و ترس از وقوع احتمالی برخی تنش ها می باشد که مانور بیش از حد بر آن موجب شده با شروع مباحث انتخاباتی نوعی نگرانی به ذهن متبادر شود چرا که در طول تاریخ بیشترین کودتاها و بد اندیشی ها علیه حکومت ها در زمان انتخابات روی داده است.

به نظر برخی از اندیشمندان میزان مشارکت همچون یک آزمون و خطا در کشور های با سابقه انقلاب در زمان های نزدیک به زمان برگزاری انتخابات است ، به ویژه اگر آن کشور در طول سال های پس از انقلاب دستخوش برخی از ماجراجویی ها، سنگ اندازی ها و توطئه ها از سوی دشمنان داخلی و خارجی - نظیر آنچه در انتخابات سال 88 ایران رخ داد - شده باشد.

البته حضور در بیش از 30 انتخابات ، تا حدودی مردم ایران را به بلوغ سیاسی و اجتماعی رسانده است اما این لزوماَ به معنای افزایش حضور در انتخابات نیست و چه بسا این آگاهی منجر به بی میلی مردم به نظام شود و رسیدن به این برداشت که عرصه سیاست جولانگاه یکه تازی صاحبان ثروت است و شایسته سالاری در آن جایی ندارد این بی میلی را تشدید می کند.

از سوی دیگر؛ بی تردید فردی که می داند مثلا کشور ما در سال 2014 جزو 40 کشور اول فساد پذیر جهان بوده و از سوی دیگر بر اهمیت حضور در انتخابات نیز واقف است باید به درکی برسد که دومی را بر اولی ترجیح دهد.

قدر مسلم بیلان عملکرد های دولت فعلی و دولت های پیشین بیشترین تاثیر را در حضور مردم در انتخابات خواهد داشت. بنابراین ارائه پرونده کاری مطلوب از سوی دولتمردان در این امر تعیین کننده خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که شور و هیجان ناشی از وقوع انقلاب میزان مشارکت در رویداد های سیاسی و اجتماعی را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد چراکه اساساً عامل اصلی بسیاری از انقلاب ها سهم خواهی در تعیین سرنوشت می باشد لیکن هر چه از سالهای وقوع انقلاب می گذرد، این اشتیاق و حضور کم رنگ تر و مشارکت در این رویداد ها نه به عنوان یک تکلیف شرعی – در کشور های اسلامی - که به عنوان حقی سیاسی و مدنی قلمداد می شود.

در این میان دشمن درصدد است از طریق به چالش کشیدن موضوع مشارکت، ریزش مردم در میل به اهداف انقلاب و نظام را برجسته نماید از این رو، در صحنه بودن مردم رابطه مستقیمی با امنیت و منافع ملی کشور دارد.

رهبر انقلاب فرمودند که جلوگیری از مشارکت مردم در این آزمون بزرگ مردمی از نمود های جنگ نرم دشمن تلقی می شود که به فرموده معظم له هدف از این جنگ، تهی کردن نظام و مردم ایران از مولفه های قدرت است و ایشان تنها راه جلوگیری از آن را حراست از تفکر انقلابی در عمل و رفتار و جهت گیریها و ضوابط و قوانین می داند.

مع الوصف اگر انتخابات یک فرصت است و نه تهدید، باید زمینه حضور حداکثری مردم را در آن فراهم نمود.

لذا دولت می تواند همگام با افزایش آگاهی سیاسی مردم در راستای انتخاب افراد اصلح، با اتخاذ یک روند منطقی و هدفمند شور انقلابی را از طریق اسطوره سازی و معرفی الگوهای صحیح و بازتعریف گفتمان انقلاب و انقلابی بودن در مردم زنده کند و از طرفی با توسل به رسانه ملی و بکارگیری شیوه های نوین تبلیغاتی و اطلاع رسانی درک درستی از فضای سیاسی و کانون های قدرت در اختیار مخاطبان قرار دهد.

حضور گسترده در انتخابات یک بار دیگر به دشمنان ما ثابت خواهد نمود که مشروعیت این نظام، مشروعیت مردمی و همچنین گواه محکمی بر اعتقاد و پایبندی مردم به انقلاب و اهداف آن است .

بدیهی است این حضور حداکثری به معنای تائید کلیه اقدامات و استراتژیهای دولت هم نیست و باید سهمی هم برای میهن پرستی مردم ایران قائل شد.

به طور کلی این حضور پیامد هایی به این شرح خواهد داشت :

1- افزایش مشروعیت و مقبولیت مردمی نظام

2- افزایش اعتماد به نفس مسئولان و نخبگان کشور

3- ارتقاء ضریب امنیت ملی در ابعاد داخلی، منطقه ای و بین المللی

4- نا امیدی دشمنان و مخالفان نظام اسلامی

5- تقویت قدرت چانه زنی ایران در مقابل بازیگران منطقه ای و بین المللی

6- کاهش حجم فشار های سیاسی و روانی در ابعاد منطقه ا ی و بین المللی

7- افزایش تمایل بازیگران منطقه ای و بین المللی به ارتقای روابط با ایران


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار