همدان در تولیدات دامی شامل شیر با 435 هزار تن معادل 4.3 درصد از تولیدات كشور، گوشت قرمز با 32 هزار تن معادل 3.4 درصد از تولیدات كشور، گوشت مرغ با 59 هزار و 175 تن معادل 2.6 درصد از تولیدات كشور, تخم مرغ با 19 هزار تن معادل 2.5 درصد از تولیدات كشور جایگاه ویژه ای در كشور دارد به طوری كه به ترتیب رتبه پنجم تولید شیر، رتبه 11 تولید گوشت مرغ و رتبه 9 تولید تخم مرغ را در اختیار دارد.
کد خبر: ۱۷۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵ 02 April 2015

همدان به عنوان قطب صنعت دامپروری جزو مناطق عمده تولید محصولات دام و طیور كشور با وجود مشكلات عدیده ناشی از گرانی نهاده های مختلف دامی همچنان در این صنعت پیشرو است.

به گزارش تابناک همدان ؛170هزار كلنی پرورش زنبور عسل معادل 3.39 درصد كل كلنی های كشور در استان همدان وجود دارد و این استان با تولید 1800 تن عسل رتبه نهم كشور را به خود اختصاص داده است.

با توجه به گرانی نهاده های دامی، نوسان های بازار اكنون به یكی از مهمترین دغدغه های صاحبان صنایع از جمله صنایع لبنی تبدیل شده است, چرا كه دامداران نمی ‌توانستند شیر خام را به قیمتی كه دولت مصوب كرده به فروش برسانند.

با توجه به قابلیت های صنعت دامپروری همدان، از این نظر استان شرایط خوبی دارد و در خصوص تمامی تولید دام و طیور مازاد تولید دارد.

با توجه به حجم سرمایه گذاری های انجام شده در استان در خصوص تولید محصولات دام و طیور و زنبور عسل نه تنها خودكفا بوده بلكه مازاد تولید هم دارد.

مشكلات دامداران تنها به این ختم نمی شود، بلكه بسیاری از آن ها به دلیل نوسان قیمت نهاده ها و محصولاتشان به خصوص گوشت مرغ و تخم مرغ به سیستم بانكی بدهكاری معوقه دارند.

ثبات در بازار فرآورده های دامی و همچنین نهاده ها می‌تواند به تولید كننده كمك كند تا برای خود برنامه ریزی مدیریتی داشته باشد و هر كاری را در موقع خود انجام دهد, به عنوان مثال بدهی خود را بدون تاخیر پرداخت كند كه با این نوسان ها و نابسامانی ها تحقق این هدف میسر نیست.

یكی دیگر از مشكلات اخیر دامداران همدان افزایش بی رویه‌ قیمت نهاده‌های دامی دانست و تعیین قیمت برای شیر آن هم قیمتی پایین تر از قیمت تمام شده باعث تشدید مشكلات بخش دامپروری شده است.

تعیین چنین قیمتی برای شیر و الزام دامداران به رعایت آن مستلزم آن است كه نهاده‌ها با قیمتی متناسب با قیمت تمام شده شیر در اختیار دامدار قرار گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار