حق شهر یا شهروندی؛
تابناک: این نوع درآمدزایی که از دوره‌های قبل پایه آن در کلانشهر اصفهان گذاشته شده، آسان‌ترین راه ممکن برای درآمدزایی تعریف شده که البته این روش، سبب شد تا ظاهر شهر طی سال‌های اخیر دستخوش اعمال سلایق مختلف گردد. مسئله ای که با روح تاریخی و سنتی شهر اصفهان هیچ گونه همخوانی نداشت.
کد خبر: ۱۸۱۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱ 15 February 2016
به گزارش تابناک اصفهان، کسب درآمدهای یک شهر به ویژه در شهرهای کلان کشور یکی از دغدغه‌های اساسی مدیریت شهری است. که در این راستا از روش های مختلفی اعم از فروش تراکم، اموال غیرمنقول، جذب سرمایه گذار و غیره بهره گرفته می شود.

کسب درآمد در شهر اصفهان برای مدیریت شهری همواره از رهگذر فروش تراکم بوده و می توان گفت کلانشهرهایی همچون اصفهان به دلیل وسعت و هزینه‌های هنگفتی که بر شهر در حوزه های حمل و نقل، فضای سبز، بودجه جاری، محیط زیست و پروژه های عمراین تحمیل می شود، چاره و راه دیگری جز فروش تراکم برای تامین هزینه های شهر و تحقق بودجه در پایان سال ندارند.

البته این موضوع نیز به خودی خود در سال هایی که با رکود ساخت و ساز مواجه شده‌ایم به چالشی اساسی برای اصفهان تبدیل شده است. با این وجود فروش تراکم در شهر بیا همان شهرفروشی را می توان نمونه ای از روش‌های نه چندان مطلوب برای تامین هزینه های شهر عنوان کرد.

این نوع درآمدزایی که از دوره‌های قبل پایه آن در کلانشهر اصفهان گذاشته شده، آسان‌ترین راه ممکن برای درآمدزایی تعریف شده که البته این روش، سبب شد تا ظاهر شهر طی سال‌های اخیر دستخوش اعمال سلایق مختلف گردد. مسئله ای که با روح تاریخی و سنتی شهر اصفهان هیچ گونه همخوانی نداشت.

عدم همخوانی تنها یکی از چالش های این روش درآمدزایی به شمار میرود و می توان گفت در گام بعدی آیا فروش شهر حق مدیریت شهری است یا مردم نیز باید در این زمینه حقی داشته باشند و از آن نیز بهره‌مند شوند. هرچند پاسخ مدیریت شهری در سال‌های گذشته این بوده که درآمد ناشی از فروش شهر صرف شهر و شهروندان در حوزه حمل و نقل عمومی و فضای سبز و دیگر امور مرتبط شهری شده است اما، بررسی این مسئله سبب می شود تا مدیریت شهری در این دوره به راهکارهایی جدید برای تامین دخل و خرج شهر دست یابد.

فروش شهر که از حدود سال 1369 در شهر اصفهان آغاز شده سنتی نه چندان پسندیده است که به نظر می رسد در دوره جدید مدیریت شهری نیازمند اهتمام شهرداری برای تغییر این سنت و تبدیل آن به روشی دیگر است.

مدیریت جدید شهری اصفهان که در بسیاری از عرصه‌ها روش های نوینی را در مدیریت شهر اجرایی ساخته است، باید در زمینه حقوق شهروندان برای فروش شهر نیز تدبیر به خرج داده و شهر را بدون فروش شهر اداره کند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار