دو موضوع بهینه مصرف کردن و انتقال آب در دستور کار اصلی پارلمان بخش خصوصی برای ارائه راهکارها و مستندات قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۸۲۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱ 16 February 2016
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: با استفاده از آب دریاچه ارومیه ۲ میلیارد دلار کالا تولید شده ولی جلوی آبی که باید به این دریاچه ریخته می‌شد گرفته شد و در نتیجه ۲۰۰ میلیارد دلار به کشور خسارت وارد آمد.

محسن جلال‌پور صبح امروز در نشست خبری همایش روز ملی بحران آب که در اتاق ایران برگزار شد، به ضرورت توجه به وضعیت آب کشور اشاره کرد و گفت: کشور ترکیه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ذخیره آب 50 سال آینده خود را هم دارد، اما ایران و عراق به دلیل جنگ و آماده نبودن زیرساخت‌ها اکنون با بحران آب مواجه شده و پدیده ریزگردها نیز ناشی از همین امر است.

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی ایران از چهار، پنج سال گذشته به موضوع آب به عنوان یکی از اصلی‌ترین مسائل ورود کرده و راهکارهای خوبی را هم در این سال‌ها دنبال کرده است، چرا که آب در مسئله اقتصادی، سیاسی، امنیتی و حتی سلامت مردم هم تأثیرگذار است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران به شعار امسال سازمان ملل با عنوان آب و اشتغال اشاره کرد و گفت: با توجه به این مسئله، اهمیت آب برای کشور ما معنای متفاوت دارد و ضرورت تأمین آن، دو چندان به نظر می‌رسد.

وی به افت میزان اشتغال در بخش کشاورزی کشور به دلیل بحران آب اشاره کرد و افزود: در دهه 70 شمسی 26 درصد از اشتغال در بخش کشاورزی بوده که اکنون این رقم به 18.4 درصد رسیده است و جالب اینکه به جای آنکه این اشتغال به سمت حوزه معدن که مصرف کم آبی دارد، به سمت خدمات رفته است.

از دیپلماسی آب مغفول مانده‌ایم

جلال‌پور به سیاست‌های وزارت امور خارجه در این عرصه اشاره کرد و گفت: تاکنون در زمینه دیپلماسی آب هیچ حرکت جدی‌ انجام نداده‌ایم و موضوع آب باید به عنوان مذاکرات اصلی با کشورهای همسایه مدنظر قرار گیرد.

خسارت 200 میلیاردی به دریاچه ارومیه ماحصل برداشت بی رویه آب

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تأثیر مخرب بی‌توجهی به منابع آبی کشور اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال؛ آبی که باید به دریاچه ارومیه ریخته می‌شد، صرف تولید 2 میلیارد دلار کالا شد، اما نتیجه این کا راین است که امروز 200 میلیارد دلار خسارت به کشور وارد شده است.

به گفته جلال‌پور، دو موضوع بهینه مصرف کردن و انتقال آب در دستور کار اصلی پارلمان بخش خصوصی برای ارائه راهکارها و مستندات قرار گرفته است.

انتقال آب خلیج فارس به کرمان توسط بخش خصوصی

وی گفت: در این راستا توانسته‌ایم، با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، نخستین آب شیرین‌کن‌ها را در بندرعباس مستقر کرده و آب را از خلیج فارس به کرمان انتقال دهیم.

بازار آب راه اندازی شود

جلال‌پور این را هم گفت که کارشناسان همواره به تأکید به راه‌اندازی بازار آب دارند و افزود: در یک نمونه، کشاورزی آب مصرفی را اگر 11 کیلومتر آن طرف‌تر انتقال می‌داد، می‌توانست آن را 6 میلیارد تومان بفروشد، اما ماحصل آن 450 میلیون تومان محصول کشاورزی بود و باید ارزش و معیار آب مشخص شود.

شریعتمدار سرپرست ملی مطالعات راهبردی و کشاورزی آب، گفت: اتاق بازرگانی ایران از اواخر سال 90 که قانون فضای کسب و کار به تصویب مجلس رسید، مکلف شد، تا بر مسائل آب ورود کند.

وی به تأثیر کار کارشناسی در جلوگیری از خسارت‌های وارده به کشور اشاره کرد و گفت: در طرحی قرار بود در پروژه آبی انجام شود، گزارشی از غیرکارشناسی بودن طرح و تبعات آن تهیه کرده و به دفتر مقام معظم رهبری و سران سه قوا ارسال نمودیم که نتیجه آن پس از یک ماه مشخص شده و جلوی این طرح گرفته شد.

شریعتمدار با انتقاد از اینکه متأسفانه در بخش کشاورزی کشور، آب زیادی مصرف می‌شود، گفت: باید تمام ظرفیت‌هایمان را به کار گیریم که از آب تجدیدپذیر در مجموعه کشاورزی و برداشت‌ها استفاده کنیم و تنها کشوری هستیم که 90 درصد کشاورزی ما به صورت غیردیم انجام می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار