پس از گذشت هشت ماه از آغاز طرح ارتقای کیفیت زندگی در منطقه 12 و فراز و نشیب های بسیار، اکنون این منطقه به ویژه محله هرندی بازگشت بهار زندگی را انتظار می کشد.
کد خبر: ۱۸۳۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶ 17 February 2016
محله هرندی در منطقه 12 شهرداری تهران حدود 28 هزار و 236 نفر جمعیت دارد، این منطقه به دلیل وجود آسیب های اجتماعی متعدد به یکی از مناطق ناامن پایتخت تبدیل شده و زندگی ساکنان این منطقه بویژه چند محله آن را مختل کرده است. 

طرح ارتقای کیفیت زندگی منطقه 12 از خرداد ماه سال جاری به منظور بازگرداندن جریان زندگی به این منطقه در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت و در قالب این طرح تاکنون اقدامات متعددی از جمله جمع آوری معتادان، ساماندهی دستفروشان، ساماندهی گاری دستی ها، ایجاد مدرسه برای کودکان کار و حذف زوائد بصری در نقاط مختلف منطقه انجام شده است.

امروز پس از گذشت هشت ماه از آغاز این طرح، مدیریت شهری معتقد است ارتقای کیفیت زندگی در هسته مرکزی پایتخت محقق شده هرچند که تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله وجود دارد، اما ریل گذاری و هدفگذاری در این خصوص به صورت صحیح انجام شده است. 

در همین ارتباط عابد ملکی شهردار منطقه 12 تهران در گفت وگوی تفصیلی ضمن تأکید بر اینکه ارتقای کیفیت زندگی یک امر مستمر است، گفت: ارتقای کیفیت زندگی دراین محدوده نسبت به گذشته امکانپذیر است هرچند که تا رسیدن به نقطه آرمانی فاصله وجود دارد.

وی افزود: زمانیکه محله هرندی از معتاد و کارتن خواب پاک می شود، برای کودکان کار مدرسه ساخته و فضای آموزشی با امکانات و کیفیت ایده آل فراهم، سد معبر از محله های مختلف مانند بازار و 15 خرداد جمع آوری و شرایط برای کسب روزی حلال فراهم می شود که این به معنای ارتقای کیفیت زندگی است.

وی با اشاره به اینکه اهداف و طراحی این برنامه درست بوده و هم در سطح کلانشهر و هم منطقه برای آن برنامه ریزی شده است خاطرنشان کرد: در تمامی برنامه ریزی ها از جمله طراحی شهری، حمل و نقل عمومی و ترافیک، معماری و شهرسازی و خدمات شهری، طراحی ها در سطح شهر و منطقه انجام شده است. 

شهردار منطقه 12 تصریح کرد: جهت و اولویت بندی در این طرح مشخص بود و بر این اساس، کارها آغاز شد و در حال پیشروی است؛ هر چند که ممکن است در اولویت بندی ها اختلاف نظر وجود داشته باشد. 

وی گفت: انتخاب نام انضباط شهری برای این طرح به این دلیل صورت گرفت که شهرداری وظیفه ساماندهی و رفع اختلال بوجود آمده در نظام زندگی در شهر را برعهده دارد، البته برای اینکار نیازمند همکاری دستگاه های مختلف هستیم. 

ملکی ادامه داد: برای مثال در موضوع معتادان ستاد مبارزه با موادمخدر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیروی انتظامی، دادستانی و سایر دستگاه ها همکاری داشتند که هر یک به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل کردند. 

به گفته وی، به منظور همکاری بیشتر، قرارگاهی راه اندازی و با برگزاری جلسات مختلف وظایف ارگان های مسئول در این زمینه تبیین و هر یک از دستگاه ها پای کار آمدند. 

ملکی در ادامه به تشریح برنامه های شهرداری تهران برای معتادان جمع آوری شده از سطح شهر پرداخت و گفت: معتادان پس از جمع آوری در کمپ های پیش بینی شده دوره سم زدایی و ترک اعتیار را می گذرانند تا فضا برای توانمندسازی آنان فراهم شود.
 
وی با بیان اینکه شهرداری فضای توانمندسازی، جامعه پذیری و ورود به محیط جامعه و خانواده را برای پاک شدگان از اعتیاد را فراهم می کند تصریح کرد: در مجموعه بهاران که تاکنون دو هزار و 200 تختخواب در آن آماده شده و در آینده به چهار هزار تخت خواهد رسید، فضای تفریح، اشتغال، کارآموزی و توانمندشدن با کمک کادر پزشکی، روان شناسی، جامعه شناسی و مددکاری اجتماعی فراهم شده است. 

شهردار منطقه 12 افزود: معتادان جمع آوری شده در یک دوره شش ماهه که در صورت نیاز با هماهنگی های قانونی و پزشکی تا یکسال نیز تمدید می شود پس از سم زدایی، دوره های کارآموزی و مهارت آموزی را گذرانده تا برای ورود به جامعه و بازار کسب و کار آماده شوند. 

وی ابراز امیدواری کرد با انجام اقدامات مذکور چرخ معیوب 'اعتیاد - ترک' ، 'اعتیاد - ترک' که در برخی موارد به دفعات تکرار می شود از بین رفته و درصد قابل توجهی از معتادان پس از گذراندن طول درمان در فضای مجموعه بهاران توانمند و دارای شغل شده و به فضای جامعه برگردند.

ملکی با اشاره به اینکه موضوع اعتیاد معلول هزاران علت از جمله اشتغال، فضای جامعه، فرهنگ و تولید است خاطرنشان کرد: زمانی که در جامعه آسیب وجود دارد نمی توان پذیرفت که آسیب دیدگان را به حال خود رها کرده و به علت ها پرداخت، چرا که حل علت ها نیازمند برنامه ریزی های میان مدت و بلند مدت است. 

وی یادآور شد: شهرداری تهران وارد طرح ارتقای کیفیت زندگی شده و کسی نمی گوید این هزینه اشتباه یا این طرح نادرست است. 

ملکی با بیان اینکه این قطار در حال حرکت و این رودخانه در حال جوشش است و نمی توان آن را متوقف کرد گفت: باید همزمان هم به فرد نگاه کرد و هم به جامعه، به این معنا که اگر فردی آسیب دید به او کمک کنیم ضمن اینکه در سطح جامعه اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم که طبیعتا این کار صرفا به عهده شهرداری نیست. 

شهردار منطقه 12 با اشاره به اینکه پس از ساماندهی فضای شهری، ساماندهی خیابان ها، معابر و بوستان ها، طرح شناسایی خانه به خانه در دستور کار قرار گرفت افزود: شهرداری تهران با نگاه فرهنگی- اجتماعی و نیروی انتظامی با نگاه اجتماعی- امنیتی به این مسأله وارد شده است. 

وی یادآور شد: در صورتی که جرم و تخلفی مانند تولید و توزیع مواد مخدر، فساد یا موارد اینچنینی در خانه ها اتفاق افتد نیروی انتظامی و شهرداری تهران از مواضع خود به موضوع ورود پیدا می کنند. 

شهردار منطقه 12 تصریح کرد: در جریان اجرای طرح خانه به خانه در مجموع اطلاعات هشت هزار خانواده( 27 هزار نفر جمعیت) بواسطه خوداظهاری خانواده ها و همچنین مشاهدات تیم های پرسشگر جمع آوری شد. 

ملکی با بیان اینکه پس از جمع آوری اطلاعات، خانواده ها از نظر اجتماعی به سه دسته سبز، زرد و قرمز تقسیم شدند افزود: خانه هایی که از وضعیت مناسبی برخوردار بودند در گروه سبز، خانه های نیازمند مداخله برای جلوگیری از بوجود آمدن وضعیت قرمز در گروه زرد و خانه هایی که نیازمند مداخله سنگین و اساسی بودند در گروه قرمز جای گرفتند. 

وی عنوان کرد: بر این اساس 25 درصد از خانوارها در گروه سبز، 70 درصد در گروه قرمز و پنج درصد در گروه قرمز دسته بندی شدند.
 
شهردار منطقه 12 با اشاره به اینکه بیشترین خانه های این محدوده در وضعیت زرد قرار داشته و نیازمند توانمندسازی هستند تأکید کرد: باید بین ساکنان هرندی با معتادان متجاهر تفاوت قائل شد، زندگی در محله هرندی به دلیل حضور معتادان مختل شده بود و در حال حاضر که این اختلال برطرف شده باید به سایر موضوعات پرداخت. 

وی با بیان اینکه کار جمع آوری اطلاعات به صورت خانه به خانه بسیار سخت بود و قطعا خطای آن صفر نبوده است گفت: پس از جمع آوری اطلاعات خانوارها، نسخه درمانی برای آنها در نظر گرفته شد. 

ملکی افزود: کودکان بسیاری که از تحصیل جا مانده بودند در طرح خانه به خانه شناسایی شده و با ثبت نام در مدرسه صبح رویش (مدرسه ویژه کودکان کار) به فضای آموزشی بازگشتند. 

وی ادامه داد: بسیاری از کودکان ساکن در محله هرندی به دلیل اشتغال از تحصیل باز مانده بودند که شهرداری تلاش کرد در کنار اشتغال، فضایی برای تحصیل و ارتقای فرهنگی و آموزشی این کودکان فراهم کند. 

شهردار منطقه 12 خاطرنشان کرد: مدرسه صبح رویش تنها مدرسه کودکان کار است که با مجوز آموزش و پرورش و به صورت قانونی خدمات ارائه می دهد و شورای عالی آموزش و پرورش نیز یکی از جلسات خود را در این مدرسه تشکیل داده است. 

وی با تاکید بر اینکه به مدرسه صبح رویش از نظر قانونی و فرهنگی هویت داده شد تصریح کرد: در این مدرسه متناسب با شرایط کودکان و اینکه هر کودک چه ساعاتی از روز را بخاطر نیاز خانواده مجبور است کار کند و چه ساعاتی از روز را می تواند درس بخواند برنامه ریزی می شود. 

شهردار منطقه 12 با اشاره به ظرفیت 400 نفری مدرسه صبح رویش یادآور شد: تاکنون 300 نفر از کودکان کار در این مدرسه ثبت نام کرده اند که البته تعداد کودکان کار محله هرندی نیز بیش از ظرفیت مدرسه نیست و کار شناسایی سایر کودکان نیز ادامه دارد. 

ملکی خاطرنشان کرد: تحصیل 300 کودک کار موجب ارتقای فرهنگی کودکان و حتی خانواده های آنها می شود. 

وی تآکید کرد: الگوی مدرسه صبح رویش به عنوان پایلوت در محله هرندی اجرا شد که می تواند در آینده اتفاقات خوبی را رقم زند و به سایر مناطق شهر تهران نیز تعمیم داده شود. 

ملکی گفت: تلاش می شود با استفاده از ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی منطقه، محله هرندی به فضایی سرزنده و مهیج برای مردم تبدیل شود. 

شهردار منطقه 12 یادآور شد: در همین راستا مقرر شده 70 درصد ورزشگاه های منطقه به خود مردم منطقه و محله هرندی اختصاص پیدا کند، همچنین عملیات عمرانی برای بازسازی بوستان هرندی و تبدیل آن به یک بوستان مناسب شهری آغاز شده است. 

وی از کاشت حدود یک میلیون پیاز لاله در این بوستان خبر داد و افزود: امیدواریم در ایام نوروز و پس از آن فضای زیبایی در بوستان هرندی ایجاد و در اختیار شهروندان بویژه مردم محله هرندی قرار گیرد. 

ملکی تصریح کرد: علاوه بر فضای سبز ایجاد شده در بوستان هرندی، این بوستان به یک بوستان موضوعی تبدیل خواهد شد که این امر هم موجب افزایش نظارت اجتماعی می شود و هم به اقتصاد و اشتغال محله هرندی نیز کمک کند. 

وی با ابراز امیداوری از اینکه اقدامات مذکور موجب اصلاح زیرساخت های محله هرندی در سال های آینده شود اظهار کرد: اقدامات مختلفی شامل زیباسازی و رنگ آمیزی جداره ها، روکش جدول، حذف زوائد بصری ، لکه گیری آسفالت، تفکیک پسماند از مبدا، شناسایی بیماری ها و نیازها به صورت خانه به خانه به موازات یکدیگر و به صورت گسترده در سطح منطقه 12 اجرا می شود. 

ملکی درخصوص بوستان مهارت واقع در منطقه 12 نیز گفت: تاکنون 500 نفر در این بوستان دوره های مهارت آموزی را به صورت رایگان طی کردند که اغلب آنان را بانوان تشکیل می دهند. 

وی اظهار کرد: تلاش شده برای این افراد بلافاصله پس از گذراندن دوره های مهارت آموزی و توانمندسازی، فضای اشتغال خانگی فراهم شود. 

ملکی حذف زوائد بصری در محله های حاشیه ای بازار، خیابان 15 خرداد، ناصرخسرو، خیام، مولوی، سعدی و میدان بهارستان و همچنین جداره سازی، نماسازی و زیباسازی منظر شهری که در محله هرندی (بویژه در مکان هایی که معتادان آتش روشن کرده بودند) بیشتر به صورت نقاشی دیواری و زیباسازی انجام شد را از دیگر اقداماتی برشمرد که در قالب طرح ارتقای کیفیت زندگی در منطقه 12 اجرا شده است. 

شهردار منطقه 12 در ادامه با اشاره به شب بازارهای ایجاد شده در محدوده خیابان 17 شهریور و باب همایون اظهار کرد: ایجاد این شب بازارها به معنای فراهم کردن فضا برای مهاجرت از شهرستان ها و دستفروشی نیست بلکه فضای مذکور موقتی است تا در کسب و کار اصناف و مغازه داران نیز خللی ایجاد نشود. 

وی با اشاره به اینکه شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران به دنبال ایجاد شب بازار و روز بازار در سطح مناطق 22 گانه پایتخت است گفت: شب بازارها و روزبازارها باید به صورت تخصصی و طبقه بندی شده برپا شوند در غیر این صورت قرار نیست این بازارها به فضای واسطه گری و صرفا خرید و فروش تبدیل شوند. 

شهردار منطقه 12 تبدیل بوستان های محله هرندی به یک بوستان شهری موضوعی با فضای بسیار مناسب شهری برای تفریح و سرگرمی را یکی از اقدامات در دستور کار شهرداری ذکر کرد و گفت: کارهای عمرانی ساخت این بوستان با 900 واحد پارکینگ آغاز شده و حداکثر طی یکسال آینده به پایان می رسد. 

شهردار منطقه 12 تصریح کرد: با توجه به اجرای موفق این طرح، مردم پس از بازگشت از تعطیلات نورزی با تغییر چهره محله هرندی مواجه خواهند شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار