کد خبر: ۱۸۳۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵ 17 February 2016


رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: ایران جزو معدود کشورها در جهان است که به جایگاه چرخه کامل اصلاح نژاد گاو دست یافته است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا ملاصالحی روز چهارشنبه در پنجمین مجمع عمومی انجمن علمی شتر ایرانی که در مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی واقع در منطقه مشکین دشت کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: این مرکز مسئولیت برنامه ریزی تولید، تدوین، برنامه های اصلاح نژادی و اجرای این برنامه ها را با استفاده از بخش های دولتی و غیر دولتی در سطح کشور برای گونه های مختلف دامی شامل گاو، گوسفند، شتر، گاومیش، بز و حتی حیواناتی مثل اسب و حیوانات زینتی دارد.

وی با اشاره به اینکه مرکز اصلاح نژاد دام سابقه ای بیش از 50 سال دارد و تاریخچه دامپروری کشور را دارد، اظهار داشت: طرح های اجرا شده در این مرکز در ارتباط با گاو و جمعیت گاو اصیل کشورمان که عموما نژادهای وارداتی هستند دنبال می کند.

وی، ثبت مشخصات، رکوردگیری و انجام عملیات انتخاب گاوهای نر که در منطقه منحصر به فرد هستند را جزو برنامه های این مرکز دانست و گفت: کشور ما توان تولید دام های با توان ژنتیکی بالاتر را در اختیار گرفته است.

ملاصالحی اظهار داشت: چرخه اصلاح نژاد دام از هویت دار کردن حیوان شروع و با ثبت عملکرد در خصوص صفات تولیدی ادامه و با مقایسه و انتخابات حیوانات برتر و معرفی آن ها به جمعیت دامی به عنوان والدین نسل بعدی این چرخه تکمیل می شود که می شود انتظار داشت که توان ژنتیکی این جمعیت دامی را توانسته ایم ارتقاء دهیم.

وی با تاکید بر اینکه این فرایند منحصرا در منطقه در اختیار ما قرار دارد، اضافه کرد: همینطور ابزار و امکانات مورد نیاز که بخشی از آن تولید و تامین مواد ژنی اسپرم و جنین است را جزو پیشگامان این تکنولوژی در دنیا و منطقه هستیم.

رئیس مرکز اصلاح نژاد وزارت جهاد کشاورزی افزود: با در اختیار داشتن مراکز تولید و فراوری اسپرم نه تنها گاو بلکه گوسفند، بز، گاومیش و حتی شتر این مراکز فعال هستند که جزو افتخارات ماست که بعد از راه اندازی و بومی سازی روش هایش به بخش غیردولتی واگذار می شود.

وی گفت: اکنون بزرگترین مرکزتولید اسپرم خاورمیانه در کرج در اختیار بخش دولتی این مرکز است که در اواسط دهه 70 آن را به بخش غیردولتی واگذار کردیم که بضاعت نگهداری حدود 100راس گاو مولد را دارد.

ملاصالحی افزود: همچنین در بخش غیردولتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی دو مرکز یکی در فیروزکوه با تولید اسپرم گاوهای هلشتاین و ایستگاهی نیز در مازندران که تخصصی برای نژاد سمینتال برای تولید اسپرم فعال است.

وی تصریح کرد: همچنین در بحث انتقال جنین از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار شدیم و تکنولوژی در اختیار مصرف کنندگانش قرار می گیرد.

وی با اشاره به برگزاری مجمع عمومی انجمن علمی شتر ایران گفت: بحث شتر یکی از مباحثی است که به ناحق در کشور ما در این سال ها مغفول واقع شده بود علیرغم یک حیوان بسیار ارزشمند و توانمند در تبدیل منابع غذایی کم ارزش به فراورده های تولیدی با ارزش است که امروزه تحت عنوان فراسودمند عنوان می شوند.

ملاصالحی اضافه کرد: اخیرا رویکرد خیلی جدی در شتر داشتیم و باتوجه به اینکه انجمن شتر ایران تاسیس شده در سال های اخیر از این پتانسیل هم استفاده کردیم که به عنوان معدود نمونه هایی است که سند راهبردی بخش را به انجمن آن واگذار کردیم تا تدوین کنند.

وی گفت: از این سند برای تدوین برنامه های اجرایی در قالب برنامه ششم و سند چشم انداز استفاده خواهیم کرد.

مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از دهه 40 کار خود را در منطقه مشکین دشت کرج آغاز کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار