کیوسک بین المللی «تابناک»
اعلام آمادگی مشروط رئیس جمهور سوریه و معارضین برای برقراری آتش بس در این کشور، انتظارات نخست وزیر ترکیه از آمریکا، تأکید روسیه بر ادامه همکاری های نظامی با ایران، حمایت کشورهای عربی از تصمیم عربستان برای بازنگری در روابط با لبنان و نتایج دور جدید انتخابات مقدماتی آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۸۴۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵ 21 February 2016
مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه



شروط بشار اسد و معارضین برای برقراری آتش‌بس/ پیروزی نامطمئن کلینتون بر سندرزاعلام آمادگی مشروط رئیس جمهور سوریه و معارضین برای برقراری آتش بس در این کشور، انتظارات نخست وزیر ترکیه از آمریکا، تأکید روسیه بر ادامه همکاری های نظامی با ایران، حمایت کشورهای عربی از تصمیم عربستان برای بازنگری در روابط با لبنان و نتایج دور جدید انتخابات مقدماتی آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به سوریه اختصاص دارد. در این زمینه، شبکه خبری «المیادین» اظهارات رئیس جمهور سوریه را بازتاب داده که از آمادگی دولتش برای پذیرش آتش بس خبر داده است. بشار اسد، رییس جمهور سوریه، پیشرفت‌های ارتش این کشور را مدیون کمک‌های ایران و روسیه دانسته و گفته «ما به شرط تغییرنکردن مواضع میدانی تروریست‌ها، آماده آتش بس هستیم». اسد گفته: «شکی نیست که حمایت روسیه و ایران برای تحقق پیشرفت ارتش ما، جوهری و اساسی بود». وی افزوده: «در صورت برقراری آتش بس، باید ضمانت داده شود که تروریست‌ها به سلاح و حمایت ترکیه دست نخواهند یافت». وی تأکید کرده «اگر تمام الزامات مورد نیاز را برای آتش بس فراهم نکنیم، اثر معکوس ایجاد خواهد کرد و شاید منجر به تقسیم کشور شود. توقف عملیات در صورتی امر مثبت خواهد بود که عوامل پیش گفته، اجرا شود».

همزمان، معارضین سوری نیز از آمادگی مشروط خود برای برقراری آتش بس در سوریه خبر داده اند. به نوشته «رویترز»، معارضین سوری می گویند با احتمال یک متارکه موافقت کرده‌اند؛ اما مشروط بر آنکه متحدان دمشق تضمین های لازم را در این زمینه ارائه دهند. معارضین سوری اعلام کردند با «احتمال» یک آتش بس موافقت کرده‌اند، اما مشروط بر آنکه متحدان دمشق شامل روسیه تضمین بدهند که متارکه موقت برقرار، محاصره‌ها لغو و امکان کمک رسانی به سرتاسر کشور داده شود. کمیته عالی مذاکرات با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد جناح‌های مختلف «با احتمال دستیابی به یک توافق متارکه موقت که با میانجیگری بین المللی به دست آید، موافقت کردند». در این بیانیه آمده سازمان ملل متحد باید تضمین دهد که «روسیه و ایران و شبه نظامیان فرقه‌ای را به توقف جنگ وادار می‌کند». 

در همین حال، مباحث بر سر مداخلات اخیر ترکیه در سوریه و بمباران شمال این کشور از سوی ارتش ترکیه نیز همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش «الجزیره»، نخست وزیر ترکیه با ادعای دخالت نظام سوریه در انفجار آنکارا گفته «از آمریکا انتظار داشتیم که بدون هیچ شک و تردیدی از ترکیه حمایت کند». احمد داووداوغلو در ادامه ادعاهای خود گفته: «ما به این نتیجه رسیدیم که میان نیروهای حمایت مردمی کرد و اتحاد دموکراتیک کرد‌ها ارتباط وجود دارد. در بازجویی‌ها همچنین متوجه شدیم که آن‌ها با نظام سوریه هم ارتباط داشته‌اند. یگان های مدافع خلق همچنین با سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان در ارتباط است. آن‌ها در حسکه سوریه دارای مرکز هماهنگی هستند». وی همچنین گفته هیچ کشوری به اندازه ترکیه با خطر گروه های تروریستی روبرو نیست.

همکاری های نظامی و دفاعی ایران و روسیه، از جمله دیگر محورهای مورد توجه امروز برخی از رسانه ها است. به نوشته «ایتارتاس»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به تعبیر نادرست رسانه‌ها از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در باره ایران، اعلام کرد این قطعنامه همکاری فنی- نظامی با ایران را منع نکرده است؛ اما مقام‌های غربی آگاهانه در این مورد سکوت می‌کنند. ماریا زاخارووا اظهار داشته: «اگر در شورای امنیت، اعضای دارای حق وتو و مخالف تحویل تسلیحات رأی کافی برای درخواست ممنوعیت فروش تسلیحات به ایران به دست نیاورند، باید توضیح دهند که چرا مانع تحقق حق قانونی یک کشور برای دفاع از خود به ویژه در شرایط مبارزه با تروریسم در منطقه خاورمیانه می‌شوند. در ضمن، محدودیت‌های باقی مانده در مورد همکاری تسلیحاتی با ایران در صورتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تایید کند، حتی زود‌تر از سال ۲۰۲۰ برطرف خواهد شد». 

در میان دیگر موضوعات، شبکه خبری «العربیه» به موضوع حمایت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از تصمیم عربستان سعودی برای بازنگری در روابط خود با لبنان پرداخته است. بر اساس این گزارش، شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد از تصمیم عربستان برای بازنگری همجانبه روابط خود با لبنان حمایت خواهد کرد. عبداللطیف الزیانی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه‌ای گفت: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از تصمیم عربستان سعودی که در پاسخ به مواضع رسمی لبنان اعلام شده است ابراز می‌دارد. الزیانی مدعی شد که مواضع رسمی لبنان خارج از اجماع عربی بوده و با روابط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با لبنان انسجام ندارد و همچنین با پیشتیبانی و حمایت عربستان سعودی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از لبنان، همخوانی ندارد.

در نهایت، نتایج دور جدید انتخابات مقدماتی آمریکا، موضوع دیگری است که در عرصه رسانه ای بین المللی مورد توجه قرار گرفته است. به نوشته «ای بی سی نیوز»، دور جدید انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا، برای دموکرات ها در نوادا و برای جمهوری خواهان در کارولینای جنوبی برگزار شد. در نوادا، نظرسنجی‌ها هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق را پیشتاز نشان می‌داد، اما در فاصله چند روز پیش از آغاز رقابت، برنی سندرز، دیگر نامزد دموکرات‌ها، اختلاف خود با وی را به شدت کاهش داد. با این حال، در ‌‌نهایت این کلینتون بود که با اختلاف تنها ۴% پیروز رقابت در نوادا شد. هرچند وزیر خارجه سابق آمریکا در نوادا به پیروزی دست یافته، اما نتیجه روز شنبه عملاً برای وی یک شکست به شمار می‌آید؛ چراکه او تنها یک ماه قبل، در نظرسنجی‌های نوادا، ۳۵% از سندرز پیش بود.


مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار