رئیس کانون سردفترداران و دفتریاران از حذف دفاتر جاری در دفاتر اسناد رسمی در 5 دفترخانه تهران به صورت پایلوت خبر داد.
کد خبر: ۱۹۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱ 06 April 2015

به گزارش فارس محمدرضا دشتی اردکانی با بیان اینکه با انتخاب و تجهیز 5 دفترخانه اسناد رسمی قصد داریم در یک بازه زمانی مناسب اشکالات، معایب و محاسن و موانع احتمالی آن را برطرف کنیم، افزود: به این ترتیب با توجه به آئین‌نامه‌ای که توسط رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابلاغ می‌شود، روند اجرایی این طرح در کشور آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: با گذشت بیش از یک سال از تصویب طرح کاداستر در مجلس شورای اسلامی علاوه بر حذف میلیون‌ها برگ کاغذ، از مراجعه حضوری ارباب رجوعان نیز کاسته شده است.

رئیس کانون سردفترداران و دفتریاران با بیان اینکه دست‌ نویس شدن اسناد، در دفاتر بزرگ دستی یک امر منسوخ است، تصریح کرد: در هیچ کشوری تنظیم و ثبت سندی در دنیا، از این شیوه سنتی استفاده نمی‌شود.

وی با اظهار این مطلب که امور ثبتی یکی از فرآیندهای امور حاکمیتی کشور است باید همزمان با پیشرفت‌های روز دنیا پیش رود، تأکید کرد: با توجه به اینکه تلاش‌های زیادی برای الکترونیکی شدن امور ثبتی صورت گرفته و تصویب قانون اخیر در مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان، دفاتری که در دفاتر اسناد رسمی به نام «دفتر سردفتر» داریم به کلی حذف خواهد شد.

به گفته دشتی‌اردکانی، شورای نگهبان به قانون کاداستر چند بار ایراداتی وارد کرد و طبق روال قانونی باید برای رفع ابهام به مجلس و کمیسیون مربوطه ارجاع و رفع ابهام می‌شد و در نهایت این قانون در اوایل اسفند 93، مورد تصویب شورای نگهبان واقع شد.

وی تأکید کرد: یکی از مزیت‌های دنیای امروز، الکترونیکی شدن همه امور است و بالطبع کشور ما نیز از این مسأله بی‌نیاز و مستثنی نیست و به سوی الکترونیکی شدن پیش می‌رود.

دشتی اردکانی تصریح کرد: این فرآیند به خصوص در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که بیش از یکصد سال قدمت دارد، باید اجرایی می‌شد که به همت رئیس سازمان ثبا املاک کشور این مهم انجام شده است، به همین دلیل باید زودتر اجرایی و محقق شود تا دیگر نیازی به دفاتر سنتی نداشته باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار